Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Auta zcela zahltila sídliště ve Zlíně

  9:31aktualizováno  9:31
Zlín - Na Jižních Svazích lidé nemají kde parkovat svá auta. Situace je rok od roku horší a město lidem vzkazuje: My vám nepomůžeme. "Své náboje jsme už vystříleli," říká vedoucí odboru dopravy zlínského magistrátu Pavel Dohnal. Má na mysli několik parkovišť mezi paneláky, jejichž výstavbu město v budoucnu výrazně omezí.

Nebude mít totiž dostatek peněz a především pak volné plochy, kde by se dala parkoviště postavit. "Nemůžeme například vybudovat parkoviště místo parku s lavičkami a zelení," uvádí příklad Dohnal.

Přesto se alespoň v lokalitě Hony mohou motoristé těšit, že pokud radnice v rozpočtu najde příští rok peníze, postaví zde zcela nové parkoviště.  "Dokud ale nebudeme mít přiklepnuté peníze, tak tento záměr nechci konkretizovat," podotýká Dohnal.

Policisté se často hadají s řidiči
Kvůli stísněným podmínkám na Jižních Svazích spousta aut neparkuje podle dopravních předpisů.
Řidiči se proto často dostávají do sporů s policisty, kteří je pokutují. Motoristé se brání, že nemají kde jinde parkovat, strážci zákona se zase odvolávají na předpisy.
"Řidiči se na nás zlobí, že je na pokutách lovíme jako snadnou kořist. Kdyby však místo v zákazu zastavení své auto zaparkovali o sto metrů dál, tak na ně nemůžeme. Oni však chtějí parkovat pod okny," popisuje situaci ředitel zlínské městské policie Jan Suchoň.
Přesto je podle Suchoně městská policie ještě shovívavá a pokutuje pouze takové případy, kdy auto brání průjezdu.
"To musíme dělat už kvůli rychlé záchranné službě či vozům technických služeb," vysvětluje Suchoň.
"Pokud motorista poruší zákon, musíme zakročit," prohlašuje rezolutněji tiskový mluvčí zlínské policie Ivo Mitáček. "Klidně kvůli tomu zajistíme i odtažení špatně zaparkovaného vozidla," podotýká.

Toto jsou však jen dílčí úlevy, které komplexně problém s parkováním na třicetitisícových Jižních Svazích nevyřeší. Dohnal proto lidem radí, ať si sami zkoušejí najít volnou garáž či odstavnou plochu poblíž jejich bydliště. Současně vyzývá případné investory, aby se pokusili na zbytcích volných ploch vybudovat velkokapacitní podzemní garáže, které už na několika místech Jižních Svahů stojí.

"Takovou velkou věc ale město dělat nemůže, musí přijít soukromý investor," tvrdí vedoucí odboru dopravy, podle něhož by sídliště potřebovalo zvýšit počet stávajících parkovacích míst zhruba o patnáct procent.

Současné problémy s dopravou na Jižních Svazích mají svůj zárodek v koncepci sídliště. Studie stará několik desítek let nepočítala totiž s podobným rozvojem automobilizmu a u každého domu počítala jen s několika parkovacími místy. Při nové výstavbě už jsou podmínky k parkování mnohem lepší.

"Chyba byla jednoznačně v koncepci. Dnes řešíme vlastně jen její nedostatky," potvrzuje Pavel Dohnal.

S nekoncepčností výstavby se kromě magistrátu a obyvatel Jižních Svahů potýká také policie, pro kterou je sídliště podle statistik nejhorší lokalitou ve městě, co do počtu dopravních nehod.

Nejedná se sice většinou o vážné havárie, nýbrž jen o drobné kolize, těch je však zase opravdu hodně. Za letošní rok už se jich jen na Okružní ulici stalo třicet šest, což je ještě o šest více než za stejné období v loňském roce. Celkově už policie tento rok zaznamenala na Jižních Svazích 77 dopravních nehod.

"Je to pro nás komplikované místo už od zahájení výstavby. Dopravní situace se ale s rozvojem automobilizmu stále zhoršuje," říká tiskový mluvčí zlínské policie Ivo Mitáček, podle něhož by současný nelichotivý stav mohly vyřešit právě nové podzemní hromadné garáže.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

O slyšení před komisí se přihlásil bývalý šéf fotbalu Miroslav Pelta (22. srpna...
Pelikán zbavil žalobce Zemana mlčenlivosti, před komisí mluvil i Pelta

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán zbavil mlčenlivosti nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana. Rozhodl se k tomu po úterním jednání s poslaneckou komisí,...  celý článek

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Dálnice D49 Fryšták - Lípa I. a II. etapa
Silničáři plánují dálnici kolem Zlína, lidé z Kostelce požadují tunel

Ačkoliv se silničářům stále nedaří spustit výstavbu dálnice D49 z Hulína do Fryštáku, plánují už také její pokračování do Lípy, při kterém má vzniknout i nový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.