Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Auta vyženeme na okruhy, slibuje už léta vedení Prahy

  10:15aktualizováno  10:15
Pražská radnice chce konečně začít plnit sliby motoristům. Už léta mluví o tom, že auta odvedou z města okruhy, ale realita zatím dává politikům k.o. Zatímco aut neúprosně přibývá, za deset let se z plánovaných 106 km silnic stačilo postavit jen necelých třináct kilometrů.

Jen za sedm let - od roku 1990 do 1997 - se počet aut v metropoli zvýšil o 68 procent. Loni v Praze připadal jeden osobní vůz na 1,6 obyvatele, čímž Praha předstihla jiná evropská velkoměsta jako Berlín či Kolín nad Rýnem.

Doprava zhoustla, zpomalila se a zhoršuje životní prostředí. Lékem má být podle politiků vnitřní a vnější okruh. Slibuje odčerpat pětinu osobní a až půlku nákladní dopravy z míst, jako je magistrála, Letná, Libeň či Evropská třída.

Majitelé pozemků chtějí co nejvíc
Zatímco vnější (pražský) okruh financuje stát a hotový by měl být do roku 2011, vnitřní (městský) staví Praha ze svých zdrojů. Dokončen má být o čtyři roky později.

Zda vše dopadne podle plánu, je ale ve hvězdách. Vždyť za posledních 10 let se z obou naplánovaných okruhů v délce 106 km postavilo jen necelých třináct kilometrů.

Někde se zpoždění už projevuje. Na vině jsou v tomto případě spíš majitelé pozemků, kteří se je snaží městu prodat za přemrštěné ceny. O několik měsíců se tak zřejmě opozdí úsek u Lahovic, kde by nový most přes Berounku měl vést právě přes soukromé pozemky.

Vnitřní okruh by se podobným komplikacím mohl vyhnout, povede totiž většinou pod zemí. I zde ale občanská sdružení protestují - nové stavby podle nich zatíží dopravu v jejich bydlišti.

INFOGRAFIKA: Pražské okruhy

Že se termíny nedají určit přesně, potvrzuje Jan Hoření z tiskového odboru Ředitelství silnic a dálnic, které má na starosti vnější okruh.

"Prakticky se to neví, uvádí se duben 2011," potvrdil iDNES.cz. Určit termín u úseků ve stavbě jde podle něj téměř bez problémů, horší je to však u těch, které se stavět ještě nezačaly. Stanovit pak výsledný termín celého okruhu je proto poněkud obtížné, tvrdí. I když politici tak činí rádi.

"Někdy stihneme určitý úsek zprovoznit o rok dříve, než jsme plánovali, jiný se zase o rok protáhne," konstatoval. Rok 2011 je podle něj teď reálný. "I když na jednom úseku se teprve vykupují pozemky," připustil možné komplikace.

Po dálnici kolem Prahy
O okruhu, který by z města odvedl projíždějící auta, se mluvilo už před druhou světovou válkou. Schválen byl však až v roce 1963 a první úsek na západě města byl zprovozněn až o dalších 21 let později.

Dokončení okruhu, který si vyžádá asi 70 miliard korun, se přiblížilo až nyní. Výsledkem nedávného jednání představitelů vlády a města je závazek, že už na jaře roku 2010 osobní auta i kamiony, které dnes projíždějí po Jižní spojce, aby se dostaly z brněnské na plzeňskou dálnici, nebudou vnitroměstskou dopravu zatěžovat. Pojedou po nové dálnici.

Nechceme další magistrálu
Plán má však i své kritiky. Hlavně v konkrétních okrajových částech Prahy, kde se lidé bojí, že jim doprava pod okny naopak naroste.

Starosta Suchdola Petr Hejl se netají tím, že řešení má své nedostatky. "Jsem pro okruh, ale musí to být skutečný okruh kolem Prahy, ne zase další magistrála, kdy komunikace povede městem," řekl iDNES.cz.

V jeho oblasti se totiž zvažují dvě varianty - okruh by mohl vést po jižní trase městem, nebo na severu volnou přírodou Středočeského kraje, tedy už za hranicí města. Zatímco první varianta je dražší (o pět až 10 miliard) a vyžadovala by si stavbu několika tunelů, severní variantu navrhují občanská sdružení jako levnější a ekologičtější.

Magistrát se však k Hejlově nelibosti kloní k první variantě. Ta podle něj ale povede k tomu, co se dnes děje na Barrandovském mostě. Tranzitní nákladní doprava se promísí s městskou.

"Na stejné komunikaci se bude tísnit maminka, co veze dítě do školy, s kamionem přepravujícím mandarinky z Turecka," konstatuje Hejl.

Gigantické tunely
Kromě dálničního okruhu chystá Praha i městský okruh, který má zjednodušit dopravu uvnitř města. Na ten si ale řidiči budou muset počkat déle, hotový má být do roku 2015.

Budovat se přitom začal už v 80. letech. Jižní spojka od Spořilova do Bráníka a Barrandovský most z roku 1988 byly první částí zamýšleného systému. Naposledy se v roce 2004 otevřely tunely Mrázovka a Zlíchovský.

Aby byl okruh kompletní, je potřeba na tunely navázat a pod Prašným mostem, Letnou, Stromovkou a pod Vltavou vést okruh směrem k Troji. Tam by se napojil na křižovatku Pelc-Tyrolka. Silnice by tedy vedla z větší části pod povrchem.

FOTOGALERIE - vizualizace městského okruhu

Tunel Blanka, jak se gigantická stavba jmenuje, spolkne 21 miliard. Ulehčit má Praze 1, 2, 4, 6 a 7. Úsek, po jehož zprovoznění radní plánují zpoplatnit vjezd do centra, má být dokončen kolem roku 2011. Poté přijde na řadu poslední část spojující Balabenku se Štěrboholskou radiálou.

Práce se někde už rozjely, pracuje se na Malovance, od února v Troji, v červnu nastoupili dělníci i na Letné. "Většinou se ale jedná jen o přípravu staveniště. Naplno se začne hloubit v září," sdělil iDNES.cz Jakub Karlíček z projekční kanceláře Satra. Prašný most přijde na řadu na jaře, po něm Špejchar.

Termíny dokončení jsou podle něj reálné, i když připouští, že příprava je zdlouhavá. "Vždy se déle připravuje, než staví." Dalším faktorem, který podle něj dodržení termínů může ovlivnit, je finanční stránka věci. Tedy, zda investor - město - bude mít dost peněz.

Náročná bude i koordinace dopravy, protože se bude stavět v úsecích, které už dnes patří k jedněm z nejfrekventovanějších. "Bude to podobně náročný oříšek, jako když se stavělo metro na Můstku," řekl Karlíček.

Více pruhů, více aut
I zde se však ozývají skeptici. Podle Alžběty Rejchrtové ze sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou koncepční výzkumy dokazují, že vnitřní okruh nepomůže. "Je to zastaralá koncepce," komentuje Rejchrtová návrh radnice zavést šestiproudé komunikace.

Přitáhnou podle ní jen více aut. "Podobně jako voda, když se rozleje z břehů - čím větší se jí udělá prostor, tím více ho pohltí." Cesta by měla být přesně opačná - dopravu regulovat a omezovat, pruhy ubírat.

Tímto směrem se podle Rejchrtové vydala některá západoevropská města jako Štrasburk či Norimberk. Město tam dopravu v některých místech omezilo natolik, že si lidé našli alternativu a víc jezdí městskou dopravou.

Něco podobného plánují některé městské části. Na magistrále v ulicích Legerova a Sokolská chtějí například radní z Prahy 2 snížit počet pruhů ze čtyř na tři.



Okruhy v metropoli

Městský okruh
Délka 33 km, v provozu 18 km
Plánované dokončení v r. 2015

Malovanka-Balabenka
Délka: 9,5 km
Uvedení do provozu: 2011

Balabenka-Štěrboholská
Délka: 5,6 km
Uvedení do provozu: do 2015

Pražský okruh
Délka 83 km, v provozu 17 km
Plánované dokončení v roce 2011

Běchovice-dálnice D1
Délka: 12,6 km
Uvedení do provozu: 2010

dálnice D1-Jesenice
Délka: 8,8 km
Uvedení do provozu: 2010

Jesenice-Lahovice
Délka: 8,3 km
Uvedení do provozu: 2010

Lahovice-Slivenec
Délka: 6 km
Uvedení do provozu: 2010

Ruzyně-Suchdol
Délka: 9,4 km
Uvedení do provozu: 2010

Suchdol-Březiněves
Délka: 6,7 km
Uvedení do provozu: 2010

Březiněves-Satalice
Délka: 13,7 km
Uvedení do provozu: 2011

Věříte, že Pražský okruh bude dokončen v roce 2011?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 16. srpna 2007. Anketa je uzavřena.

NE 2714

ANO 236







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek
Poslanci chtějí od policie celý spis k žádosti o stíhání Babiše a Faltýnka

Poslanci žádají policii, aby mandátovému a imunitnímu výboru poskytla celý vyšetřovací spis ke kauze Čapí hnízdo, v níž chtějí stíhat šéfa ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Vody je méně. Zákaz odebírání vody platí také pro oblast u osady Pekla poblíž...
Potoky u Varů slábnou, vodohospodáři zakázali brát z nich vodu

Vodohospodáři z Povodí Ohře vyhlásili zákaz používat povrchovou vodu, která napájí zdroj pitné vody, přehradu ve Stanovicích. Lomnický potok i jeho přítoky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.