Pouze Ostrava se zatím v tomto žebříčku "drží": jezdí zde 314 osobních aut v přepočtu na tisíc obyvatel.
Zjištění statistiků, kteří celý loňský rok sledovali vývoj dopravy v Praze, Brně, Ostravě a Plzni, znějí varovně. Města jsou natolik zaplněna, že řidiči už nemají často šanci projet nejdůležitějšími ulicemi bez většího zdržení.
A to se přitom zmíněná statistika už neptá na další otázky: jak se v takových městech cítí chodci nebo jak se jim dýchá.
Radnice mají malou odvahu k radikálním řešením v dopravě, tvrdí experti. O zákazech vjezdu do historických center se jen mluví, podpora hromadné dopravy je slabá, říká Tomáš Gremlica z Ústavu pro ekopolitiku.
Dopravní odborníci sice soudí, že počet automobilů může dál růst, ale hlavní tahy už více vozů nepojmou.
"Je sice možné, že intenzita dopravy poroste i nadále, ale už to může být pouze mimo hlavní dopravní špičku ve večerních či nočních hodinách. Například v Praze jsou ulice zaplněné auty od sedmé ráno až do pozdního odpoledne," uvedl ředitel Ústavu dopravního inženýrství Ladislav Pivec.
Automobilová doprava začala enormně sílit hned po roce 1989 a exploze trvala osm let. V 80. letech přibývalo v Praze každým rokem šest tisíc vozů ročně, v první polovině 90. let už to bylo přes 42 tisíc. "Loni přibylo už jen osm a půl tisíce aut," uvedl ředitel Pivec.