Stojící auta chrlící na ulicích výfukové plyny. Tento obrázek by neměl být pro obyvatele Karlína už tak častý.

Stojící auta chrlící na ulicích výfukové plyny. Tento obrázek by neměl být pro obyvatele Karlína už tak častý. | foto: Profimedia.cz

Auta opouštějí Karlín

  • 2
Pro obyvatele Karlína bylo úterý jedním z nejvýznamnějších dnů za poslední léta. A výjimečný byl i pro desetitisíce pražských řidičů. Město otevřelo prodlouženou Pobřežní ulici na Rohanském ostrově, která významně ovlivní dopravu nejen v celém Karlíně, ale zjednoduší cestu z centra na východ metropole.

Šest set metrů dlouhá čtyřproudová silnice vede mimo zástavbu od Šaldovy ulice až zhruba ke stanici metra Invalidovna. "Auta už nebudou jezdit kolem obytných domů. Sokolovská ulice bude sloužit jen pro tramvaje a místní dopravu," řekl starosta Prahy 8 Josef Nosek.
 
Sokolovská bude asi slepá
Uvažuje se o tom, že Sokolovská třída, po níž dosud jezdily tisíce aut denně, bude zahrnuta do systému jednosměrek, nebo dokonce zaslepena, aby jí nemohli řidiči projíždět. Pro město je dokončení další části této ulice velmi významným krokem pro celoměstskou dopravu.
 
"Tato velkokapacitní ulice v budoucnu propojí centrum s městským okruhem na Balabence," uvedl primátor Pavel Bém.
 
Další úsek silnice má být dokončen zhruba za rok a řidiči se pohodlně dostanou z Těšnova až k Libeňskému mostu. Odpadnou tak nekonečné kolony na křižovatkách v ulici Švábky a Pod Plynojemem.
 
"V dalších letech chceme pokračovat ještě dále a Pobřežní ulici napojit na Sokolovskou na Balabence. Ve směru do centra by auta jezdila tunelem, v opačném směru pak jižně kolem Palmovky," plánuje radní pro dopravu Radovan Šteiner.
 
Speciální pruh pro cyklisty
Výstavbou Pobřežní ulice se také mění dosavadní politika města, která nebyla příliš nakloněna cyklodopravě. Na nové silnici jsou totiž namalovány speciální červené pruhy pro cyklisty, což je v Praze novinka. "Ještě nikdy se nepostavila ve městě nová ulice, kde by byli cyklisté přímo zapojení do dopravy," pochvaloval si Tomáš Cach z iniciativy Auto*mat, která tento druh dopravy v Praze propaguje.

Červený pruh vede po obou stranách silnice. V odbočovacím pruhu na světelné křižovatce mají cyklisté na vozovce namalovaný speciální box, kde jsou chráněni před auty při čekání na zelenou.
 
"Pruhy jsou určeny cyklodopravě, rekreační cyklisté mohou jet po chodníku, kudy vede cyklostezka," řekl Pavel Polák, vedoucí magistrátní komise pro cyklistickou dopravu. Speciální červený pruh mají silničáři za několik měsíců namalovat také na starý úsek silnice od Těšnova.
 
Stavba přišla na 245 milionů korun, z nichž 80 procent uhradila Evropská unie. To je považováno za velký úspěch, protože Brusel přispívá české metropoli zpravidla jen na sociální projekty.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video