Svůj díl na zvýšeném provozu má také počasí. "Je slunný teplý podzim a řidiči se tolik nebojí, jako kdyby byly třeba plískanice," míní šéf pražské dopravní policie Zdeněk Bezouška.
Nynější problémy mají však také kořeny už v předchozím desetiletí. V devadesátých letech narostl objem dopravy v Praze obrovským tempem, které nemá v Evropě s výjimkou bývalých východoněmeckých měst obdoby.
Jenom osobních aut mají nyní Pražané přes šest set tisíc, což je dvojnásobek stavu v roce 1990. Řeč čísel je v tomto případě jasná, na jeden automobil připadá 1,9 obyvatele. "Je potom logické, že v širší oblasti kolem centra vznikají dopravní zácpy, které tvoří i stametrové fronty vozidel," podotkl Adámek.
V současné době se naráz kvůli opravám uzavřely i některé důležité komunikace, a problémy s průjezdností se tak dále vyhrotily. Neprůjezdné jsou ulice Karmelitská, Radlická a Vídeňská. Obrněné transportéry omezily provoz na magistrále v okolí Národního muzea. V méně pruzích se jezdí na Rozvadovské a Jižní spojce.
Vedení města si s dopravním kolapsem nyní neví rady. "Nemuseli bychom povolovat tolik uzavírek, to je pravda, ale pak zase budeme mít rozbité vozovky," řekl šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek. Podle něj mohou zmírnit potíže pouze nové dopravní stavby. "Musela by se urychlit výstavba městského a velkého okruhu. To je jediné řešení," dodal Heroudek.
Částečně pomáhá i dopravní policie. "Na kritická místa vysíláme hlídky, které zde řídí dopravu," tvrdí šéf Bezouška.
Na jeden automobil v praze připadá 1,9 obyvatele. To je dvojnásobek oproti roku 1990 a situace začíná být neudržitelná. (14. října 2001) |