Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Auta dusí pražské ulice

  17:37aktualizováno  17:37
Praha - Tisíce aut ucpaly v posledních dnech pražské ulice. Metropoli zahltily zplodiny škodlivých výfukových plynů, hluk je místy až neúnosný. Situace často hraničí s kolapsem především na Smíchově v okolí Barrandovského mostu, Jižn í spojce a Severojižní magistrále. Příčin tohoto neblahého stavu je více. Hlavním důvodem enormního přetížení pražských komunikací je toto roční období. "Podle našich statistik je doprava v říjnu silnější než v jiné měsíce. Lidé zkrátka více jezdí," řekl Jan Adámek z Ústavu dopravních informací.

Svůj díl na zvýšeném provozu má také počasí. "Je slunný teplý podzim a řidiči se tolik nebojí, jako kdyby byly třeba plískanice," míní šéf pražské dopravní policie Zdeněk Bezouška.

Nynější problémy mají však také kořeny už v předchozím desetiletí. V devadesátých letech narostl objem dopravy v Praze obrovským tempem, které nemá v Evropě s výjimkou bývalých východoněmeckých měst obdoby.

Jenom osobních aut mají nyní Pražané přes šest set tisíc, což je dvojnásobek stavu v roce 1990. Řeč čísel je v tomto případě jasná, na jeden automobil připadá 1,9 obyvatele. "Je potom logické, že v širší oblasti kolem centra vznikají dopravní zácpy, které tvoří i stametrové fronty vozidel," podotkl Adámek.

V současné době se naráz kvůli opravám uzavřely i některé důležité komunikace, a problémy s průjezdností se tak dále vyhrotily. Neprůjezdné jsou ulice Karmelitská, Radlická a Vídeňská. Obrněné transportéry omezily provoz na magistrále v okolí Národního muzea. V méně pruzích se jezdí na Rozvadovské a Jižní spojce.

Vedení města si s dopravním kolapsem nyní neví rady. "Nemuseli bychom povolovat tolik uzavírek, to je pravda, ale pak zase budeme mít rozbité vozovky," řekl šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek. Podle něj mohou zmírnit potíže pouze nové dopravní stavby. "Musela by se urychlit výstavba městského a velkého okruhu. To je jediné řešení," dodal Heroudek.

Částečně pomáhá i dopravní policie. "Na kritická místa vysíláme hlídky, které zde řídí dopravu," tvrdí šéf Bezouška.

Na jeden automobil v praze připadá 1,9 obyvatele. To je dvojnásobek oproti roku 1990 a situace začíná být neudržitelná. (14. října 2001)

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezidentský kandidát Vratislav Kulhánek na snímku ze srpna 2017.
Kulhánek má nutné podpisy. Chce, aby Češi mohli být na prezidenta opět hrdí

Bývalý šéf automobilky Škoda Auto Vratislav Kulhánek získal 23 podpisů poslanců ze šesti stran a může tedy kandidovat na prezidenta republiky. Kandiduje s...  celý článek

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla v zámecké kapli Zjevení Páně...
Cenný Brandlův obraz z kaple patří Smiřicím, ne farnosti, rozhodl soud

Oltářní obraz Klanění Tří králů od Petra Brandla, který byl v českých zemích jedním z hlavních představitelů vrcholného baroka, bude i nadále patřit městu...  celý článek

O půlnoci vypršela aktivistům smlouva, podle které mohli centrum Klinika obývat...
Na Klinice zůstáváme i po lhůtě pro vystěhování, vzkázali aktivisté

Aktivisté z centra Klinika na pražském Žižkově oznámili, že v budově i nadále zůstanou. Tvrdí, že pokud by odešli, z domu by zůstala prázdná chátrající ruina,...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.