Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Auta budoucnosti budou z rostlin

  12:44aktualizováno  12:44
Auta budoucnosti by mohla být vyrobena z trávy nebo konopí. Biologický materiál by tak mohl nahradit plastové a kovové součásti karosérií. Podle některých vědců totiž mohou přirozeně se rozkládající materiály zvýšit výkonnost paliva. Tvrdí, že rostliny váží až o třicet procent méně než materiály současnosti.

"Čím lehčí je automobil, tím méně paliva je třeba k jeho pohonu," vysvětlil serveru ABC News Alan Crosky z katedry materiálních věd a inženýrství australské univerzity v Novém Jižním Walesu. Jeho tým vyvinul pevný materiál z konopí. "Konopná vlákna mají vyšší poměr pevnosti k váze než ocel a jejich výroba může být také podstatně levnější," doplňuje.

Pomohlo by se životnímu prostředí, tvrdí vědci
Podle vědců by výroba karosérií z rostlin přispěla ke snížení množství rezavějících automobilových součástí na vrakovištích.

Auta vyráběná ze zpracovaného konopí by podle Croskyho mohla být na konci životnosti jednoduše pohřbena a poté přirozeně rozložena baktériemi. Britští vědci zase vyrábějí automobilové části z orobince, což je rostlina podobná bambusu. Ta vyžaduje ještě méně zpracování než konopí.

Myšlenka použít ekologické materiály již zapustila kořeny v zemích jako Německo a Velká Británie. Tam totiž musejí výrobci platit daň za likvidaci starých dopravních prostředků.

Německé automobilky již rostliny používají
Německé automobilky jako Mercedes, BMW, Audi a Volkswagen používají některé rostlinné materiály ve svých modelech už nyní. Dveřní panely se základem juty pro třídu Mercedes E byly poprvé představeny již před pěti lety. Používání textilních vláken v automobilovém průmyslu se od té doby ztrojnásobilo.

Jen v USA ročně doslouží na 11 milionů aut. 96 procent z nich je rozebráno a zničeno. Asi 25 procent váhy těchto starých vozů ale nadále zůstává jako odpad.

I když Croskyho tým již vyvíjí automobilové panely z konopné tkaniny, mluvčí americké společnosti Ford Phil Colley říká: "Používáme přírodní vlákna pouze tehdy, pokud to dává smysl technologicky." Podle něj byl na některé součásti použit len, recyklovaná bavlna a přadná rostlina - kenaf. Firma Deere zase použila při výrobě traktorů sklolaminátové součásti vyrobené ze sóji.

Zatímco vědci vyzdvihují přednosti rostlinných materiálů, Phil Colley z Fordu upozorňuje na některé jejich nevýhody. Problémem se prý může stát zatuchlý zápach, zvláště u konopí. "Musíte vzít do úvahy všechny výměny," tvrdí Colley.

I přes jeho skepsi očekává poradenská firma Kline & Company, že do roku 2010 nahradí materiály na bázi rostlin v amerických vozech pětinu sklolaminátů.

ZPRACOVÁNÍ VLÁKEN
Přírodní vlákna se čistí a zahřívají. V některých případech se smíchají s malým množstvím rozložitelných plastů. Pak jsou zformována do tvrzeného plechového obložení nebo výplní.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Severokorejský diktátor Kim Čong-un v zajetí nadšeného davu v Pchjongajngu (12....
S novými sankcemi nepřežije KLDR ani rok, tvrdí severokorejský úředník

Nové americké sankce vůči Severní Koreji jsou tak tvrdé, že to země zřejmě nepřežije, tvrdí Ri Jong-ho, který jako vysoce postavený úředník vozil třicet let...  celý článek

Americký prezident Donald Trump (17. října 2017)
Věděl, k čemu se upisuje, kondoloval prý Trump vdově po padlém vojákovi

Donald Trump svádí novou bitvu s americkými médii. Tentokrát nad těly čtyř příslušníků speciálních sil, kteří zemřeli při přepadení v Nigeru. Šéf Bílého domu...  celý článek

Barcelona: Demonstrace proti zásahu španělské policie během referendu o...
Katalánská vláda nesdělí Madridu, zda opravdu vyhlásila samostatnost

Katalánský regionální kabinet ve stanovené lhůtě neupřesní, zda vyhlásil, či nevyhlásil samostatnost autonomního Katalánska, jak požaduje španělská ústřední...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.