Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Auta budoucnosti budou z rostlin

  12:44aktualizováno  12:44
Auta budoucnosti by mohla být vyrobena z trávy nebo konopí. Biologický materiál by tak mohl nahradit plastové a kovové součásti karosérií. Podle některých vědců totiž mohou přirozeně se rozkládající materiály zvýšit výkonnost paliva. Tvrdí, že rostliny váží až o třicet procent méně než materiály současnosti.

"Čím lehčí je automobil, tím méně paliva je třeba k jeho pohonu," vysvětlil serveru ABC News Alan Crosky z katedry materiálních věd a inženýrství australské univerzity v Novém Jižním Walesu. Jeho tým vyvinul pevný materiál z konopí. "Konopná vlákna mají vyšší poměr pevnosti k váze než ocel a jejich výroba může být také podstatně levnější," doplňuje.

Pomohlo by se životnímu prostředí, tvrdí vědci
Podle vědců by výroba karosérií z rostlin přispěla ke snížení množství rezavějících automobilových součástí na vrakovištích.

Auta vyráběná ze zpracovaného konopí by podle Croskyho mohla být na konci životnosti jednoduše pohřbena a poté přirozeně rozložena baktériemi. Britští vědci zase vyrábějí automobilové části z orobince, což je rostlina podobná bambusu. Ta vyžaduje ještě méně zpracování než konopí.

Myšlenka použít ekologické materiály již zapustila kořeny v zemích jako Německo a Velká Británie. Tam totiž musejí výrobci platit daň za likvidaci starých dopravních prostředků.

Německé automobilky již rostliny používají
Německé automobilky jako Mercedes, BMW, Audi a Volkswagen používají některé rostlinné materiály ve svých modelech už nyní. Dveřní panely se základem juty pro třídu Mercedes E byly poprvé představeny již před pěti lety. Používání textilních vláken v automobilovém průmyslu se od té doby ztrojnásobilo.

Jen v USA ročně doslouží na 11 milionů aut. 96 procent z nich je rozebráno a zničeno. Asi 25 procent váhy těchto starých vozů ale nadále zůstává jako odpad.

I když Croskyho tým již vyvíjí automobilové panely z konopné tkaniny, mluvčí americké společnosti Ford Phil Colley říká: "Používáme přírodní vlákna pouze tehdy, pokud to dává smysl technologicky." Podle něj byl na některé součásti použit len, recyklovaná bavlna a přadná rostlina - kenaf. Firma Deere zase použila při výrobě traktorů sklolaminátové součásti vyrobené ze sóji.

Zatímco vědci vyzdvihují přednosti rostlinných materiálů, Phil Colley z Fordu upozorňuje na některé jejich nevýhody. Problémem se prý může stát zatuchlý zápach, zvláště u konopí. "Musíte vzít do úvahy všechny výměny," tvrdí Colley.

I přes jeho skepsi očekává poradenská firma Kline & Company, že do roku 2010 nahradí materiály na bázi rostlin v amerických vozech pětinu sklolaminátů.

ZPRACOVÁNÍ VLÁKEN
Přírodní vlákna se čistí a zahřívají. V některých případech se smíchají s malým množstvím rozložitelných plastů. Pak jsou zformována do tvrzeného plechového obložení nebo výplní.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Spisovatelka Kateřina Janouchová  v Show Jana Krause
Literátka Janouchová urážela švédskou političku, ta podala trestní oznámení

Poslankyně švédské Levicové strany Rossana Dinamarcaová podala trestní oznámení na spisovatelku a novinářku českého původu Kateřinu Janouchovou žijící ve...  celý článek

Hranice mezi Irskou republikou a Severním Irskem je dnes neviditelná. (25....
Hranice v Irsku by měla po brexitu zůstat neviditelná, přeje si Londýn

Mezi Irskem a Severním Irskem by po odchodu Británie z Evropské unie neměla být žádná viditelná hranice. Britská vláda uvádí, že chce nepřerušovanou hranici,...  celý článek

Angela Merkelová
Youtubeři zpovídali Merkelovou. Ptali se jí na feminismus i na Trumpa

Čtyři populární němečtí youtubeři ve středu zpovídali kancléřku Angelu Merkelovou. Interview živě odvysílali na internetu. Merkelová odpovídala například na...  celý článek

Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek
Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek

Pohon, světla, automatické houpání a ohřívač stravy vám usnadní každý výlet.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.