V čem podle vás pomůže zákon o regulaci lobbingu? Ohlídal by setkání nejen v parlamentu, ale také třeba v nedaleké restauraci?
Zákon by neřešil místo setkání, ale kontakt jako takový. Lobbista i politik by museli sdělit, kdy a kde se setkali. To by lidé mohli sledovat na internetovém serveru, který by spravovalo ministerstvo vnitra.
Takže kdo by chtěl být v Česku lobbista, musel by se registrovat?
Ano. A když bude mít politik pochybnosti, zda se setkal s lobbistou, nic mu nebrání, aby tu informaci o schůzce podal, aby měl jistotu.
Když to vztáhneme na konkrétní případ, o kterém píše MF DNES: figurant redakce, který se vydával za majitele sítě heren, se se skrytou kamerou pokoušel nabízet politickým stranám sponzoring, aby ovlivnily zákon o loteriích v jeho prospěch. Jak konkrétně by váš zákon v takové situaci pomohl a takové věci zabránil?
To už ani nebyl lobbing, to bylo na pomezí lobbingu a korupce. Pokud by se takový případ i ve skutečnosti odehrál, veřejný činitel by měl povinnost do rejstříku zadat informaci o takovém kontaktu. Stejnou povinnost by měl i příslušný lobbista. Navíc by podle mě příslušný politik v takovém případě jednoznačně měl podat trestní oznámení.
Dejme tomu, že bychom znali seznam registrovaných lobbistů a nějaký novinář nebo prostě občan by viděl někde politika na schůzce s lobbistou, a oni by pak řekli, že se bavili o soukromých věcech, jak by se jim dokázal opak?
Pokud by schůzku nenahlásili, pro politika by to znamenalo riziko, že o tom budou informovat média a pro něj to nebude příznivé, protože by byl v podezření, že se vyhýbá povinnosti, kterou mu ukládá zákon. A politik by měl podle mě nahlásit každou takovou schůzku, i kdyby tvrdil, že na ní nešlo o lobbing.
V návrhu zákona počítáte s tím, že by za porušení zákona hrozila lobbistům až stotisícová pokuta. Není to trošku nízká částka, když jde v parlamentních hlasováních často o stamiliony či miliardy?
Víte, ten návrh, který jsme připravili, je vůbec první, jímž se někdo u nás pokouší regulovat lobbing, jak je to obvyklé v řadě vyspělých zemí. Jsme připraveni diskutovat o přesných parametrech toho zákona i o výši pokut, aby zákon mohl být ještě do květnových voleb přijat. Pokud převáží v diskusi názor, že pokuta má být vyšší, proč ne. Je to náš úvodní nástřel do debaty, jak by zákon o lobbingu měl vypadat.
Připouštíte, že v parlamentu se hlasuje o dramaticky vyšších částkách, třeba když komunisté dokázali minulý týden prosadit drobnou změnu v balíčku ministra financí, že tolik nezdraží cigarety?
Ale tam se hlasovalo podle souhlasu ministerstva financí. Lepším příkladem bylo dnešní hlasování o přísnějším zákonu o loteriích, kde se ukázalo velmi zřetelně, kdo to chce a kdo ne, když náš návrh na rychlé projednávání tohoto senátního návrhu ve Sněmovně neprošel (pro nebyli poslanci ODS, TOP 09 a také většina většina komunistů – pozn. redakce).
Fischerova vláda vašemu návrhu vytkla, že požadavek na lobbisty, aby pravidelně informovali o kontaktech s politiky, by pro ně znamenal neúnosnou administrativní zátěž.
Podle mě to není relevantní argument. Je ve veřejném zájmu, aby takové informace byly k dispozici.