Astronomové objevili nejtemnější galaxii

Mezinárodnímu týmu astronomů se nejspíš podařilo objevit zatím nejtemnější známou galaxii. Jasnost tohoto hvězdného souboru je údajně asi stotisíckrát menší, než je tomu u naší Mléčné dráhy. Objev popsal odborný server space.com.

Nová galaxie, která dostala jméno Andromeda IX, je také asi dvakrát temnější než dosavadní "rekordman" - trpasličí galaxie Malá medvědice (Ursa Minor Dwarf).

Andromeda IX leží nedaleko Andromedy M31, která je nejbližší velkou galaxií k Mléčné dráze, v níž se nachází i naše sluneční soustava. Podle expertů je také asi stokrát temnější než noční obloha.

Podrobnosti o objevu byly v pondělí předneseny na pravidelném zasedání Americké astronomické společnosti. Galaxii zpozorovali vědci z organizace Sloan Digital Sky Survey, která sdružuje více než 200 astronomů z 13 vědeckých pracovišť
rozmístěných po celém světě.

Sloan Digital Sky Survey pracuje na vytvoření mapy čtvrtiny kosmické oblohy a určení pozice a jasnosti milionů vesmírných objektů. Andromeda IX leží asi dva miliony světelných let daleko, uvedl Daniel Zucker z Astronomického institutu Maxe Plancka v německém Heidelbergu.

Jeden světelný rok je dráha, kterou světlo pohybující se rychlostí 300 tisíc kilometrů za vteřinu urazí za dvanáct měsíců - tedy zhruba 9,5 bilionu kilometrů.

Andromeda IX je "pozoruhodně nevýrazná", uvedl Zucker. To, že se jí vůbec podařilo zpozorovat, je podle něj stejné jako "najít jehlu v kupce sena."

Ovšem právě výzkum takových objektů by mohl vést k pochopení rozložení a množství tajemné "temné energie" - tedy energie, která ovlivňuje vesmír svou gravitační silou, avšak kterou se jinak vědcům nedaří současnými přístroji zachytit.

Dobrovolníci z Červeného kříže varují obyvatele madagaskarského venkova před...