Astronomové objevili nejtemnější galaxii

Mezinárodnímu týmu astronomů se nejspíš podařilo objevit zatím nejtemnější známou galaxii. Jasnost tohoto hvězdného souboru je údajně asi stotisíckrát menší, než je tomu u naší Mléčné dráhy. Objev popsal odborný server space.com.

Nová galaxie, která dostala jméno Andromeda IX, je také asi dvakrát temnější než dosavadní "rekordman" - trpasličí galaxie Malá medvědice (Ursa Minor Dwarf).

Andromeda IX leží nedaleko Andromedy M31, která je nejbližší velkou galaxií k Mléčné dráze, v níž se nachází i naše sluneční soustava. Podle expertů je také asi stokrát temnější než noční obloha.

Podrobnosti o objevu byly v pondělí předneseny na pravidelném zasedání Americké astronomické společnosti. Galaxii zpozorovali vědci z organizace Sloan Digital Sky Survey, která sdružuje více než 200 astronomů z 13 vědeckých pracovišť
rozmístěných po celém světě.

Sloan Digital Sky Survey pracuje na vytvoření mapy čtvrtiny kosmické oblohy a určení pozice a jasnosti milionů vesmírných objektů. Andromeda IX leží asi dva miliony světelných let daleko, uvedl Daniel Zucker z Astronomického institutu Maxe Plancka v německém Heidelbergu.

Jeden světelný rok je dráha, kterou světlo pohybující se rychlostí 300 tisíc kilometrů za vteřinu urazí za dvanáct měsíců - tedy zhruba 9,5 bilionu kilometrů.

Andromeda IX je "pozoruhodně nevýrazná", uvedl Zucker. To, že se jí vůbec podařilo zpozorovat, je podle něj stejné jako "najít jehlu v kupce sena."

Ovšem právě výzkum takových objektů by mohl vést k pochopení rozložení a množství tajemné "temné energie" - tedy energie, která ovlivňuje vesmír svou gravitační silou, avšak kterou se jinak vědcům nedaří současnými přístroji zachytit.

Východ slunce na pražských Hradčanech (1. srpna 2017).
Sedmnáctiletá matka nechtěla budit dítě, v rozžhaveném autě zemřelo

Na západě Rakouska zemřelo dvouleté dítě, které matka s přítelem nechali při venkovní teplotě 30 stupňů Celsia zavřené v autě. Informovala o tom agentura APA....  celý článek

Vladimir Putin během tradičního poselství v Kremlu (1. prosince 2016)
Kreml oslaví sté výročí bolševické revoluce rozsáhlou amnestií

V Rusku bude vyhlášena nová velká amnestie, kterou Kreml chystá k listopadovému stému výročí bolševické revoluce. Napsal to ruský zpravodajský server Znak a...  celý článek

Slovenský ministr školství Peter Plavčan
Slovenský ministr školství po aféře s dotacemi odstoupil z funkce

Slovenský ministr školství Peter Plavčan odstoupil po aféře s podezřením na netransparentní rozdělování dotací z evropských fondů z funkce. K výměně ho ve...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.