Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Astronauti přesouvali náklad

  20:41aktualizováno  20:41
Posádka mezinárodní vesmírné stanice ISS věnovala neděli přesunu nákladu. Z modulu Raffaello byl dopraven do ruského modulu Zvězda a do amerického laboratorního modulu Destiny. Manipulaci s nákladem usnadnil počítačový databázový systém, který určil místo každé položky. Jednotlivé zásilky jsou označeny čárovým kódem, podobným jako zboží v supermarketech. Večer si astronauti připomněli oběti zářijových teroristických útoků.
Astronauti Godwinová a Walz

Astronauti Godwinová a Walz - Američtí astronauti Linda Godwinová a Carl Walz připravovali na Mezinárodní kosmické stanici v modulu Unity montážní přírubu k připojení logistického modulu Raffaello, ze kterého budou vyloženy zásoby a nové přístroje. Zpět pak budou v tomto modulu na Zemi dopraveny odpadky, použité zařízení a osobní věci předchozí posádky, 9. prosince 2001 | foto: ČTK

Raketoplán Endeavour do vesmíru vynesl nejen 6000 malých amerických vlajek, které budou po návratu věnovány rodinám obětí, ale také jednu velkou státní vlajku vyzdviženou ze sutin Světového obchodního střediska, vlajku námořní pěchoty ze zřícené části Pentagonu a vlajku věnovanou státem Pennsylvania, kde se zřítilo čtvrté z letadel unesených teroristy. Kromě toho jsou na palubě další upomínkové předměty od newyorkské policie a hasičů.

Nová posádka komplexu ISS měla v neděli budíček ve 13:49 SEČ, zatímco astronauti na raketoplánu, včetně původní osádky stanice, vstávali již o půl hodiny dříve.

Astronauti si předali stanici
Oficiálně si obě dlouhodobé posádky fakticky předaly stanici v neděli v 00:11 SEČ. Poslední poklop průlezu do nákladového modulu byl otevřen krátce před půl třetí ráno našeho času. Posádka zkontrolovala stav nákladu a v 05:20 SEČ začala odpočívat.

Co astronauty dál čeká
V pondělí 10. 12. mají astronauti Godwinová a Tani vystoupit do volného prostoru, aby namontovali na servomotory natáčející panely slunečních baterií dodatečnou tepelnou izolaci.

Ve čtvrtek 13. 12., po naložení odpadu do modulu Raffaello, astronauti zařízení opět přesunou do nákladového prostoru raketoplánu.

Odlet raketoplánu od stanice je naplánován na 14. 12. na 17:07 SEČ. Endeavour má přistán na Floridě 16. 12. kolem 19. hodiny SEČ.

SOBOTA
V sobotu astronauti plnili první úkoly. Na začátku pracovního dne přenesla nová posádka z raketoplánu tvarovaná křesla pro loď Sojuz-TM 33. Ta slouží jako záchranný člun. Křesla třetí posádky ISS pak putovala opačným směrem. Kosmonauti Onufrijenko, Walz a Bursch se tak oficiálně stali obyvateli ISS.

Než se v noci posádka uložila k spánku, překládaly obě posádky drobný kusový náklad. Vynesli například plastikové vaky s pitnou vodou, která je vedlejším produktem při výrobě elektřiny v palivových článcích. Astronautům se v sobotu také podařilo spojit moduly Raffaello a Unity.

PÁTEK
Pátek - třetí den letu raketoplánu Endeavour vyvrcholil spojením s Mezinárodní kosmickou stanicí.

Závěrečný stíhací manévr ISS začal v 18:44 SEČ. Ke stanici raketoplán přirazil ve 21:03 rychlostí asi dvou centimetrů za vteřinu. Zakotvil u stykovacího uzlu na tunelu PMA-2, který slouží jako molo pro americké raketoplány. Spojením obou těles vznikl objekt o hmotnosti asi 250 tun.

Komplikace při stykovacím manévru
V průběhu stykovacího manévru nastala drobná komplikace: po úspěšném zachycení raketoplánu na stanici se správně nezatáhl vysunutý stykovací prstenec. Ten slouží jako nárazník při kontaktu raketoplánu se stanicí. Pevné spojení tak na první pokus nevyšlo.

Obavy, že se bude opakovat situace s Progressem, se ale nenaplnily. Po opětovném vysunutí "nárazníku" a jeho novém zatažení totiž vše fungovalo správně.

Astronauti pak zkontrolovali hermetičnost spojení. Poté se ve 23:43 SEČ - se zpožděním tři čtvrtě hodiny - otevřely průlezy a posádky raketoplánu a stanice se setkaly.

Těsně před spojením s ISS...
V 18:44:33 SEČ spustili piloti raketoplánu na 14 vteřin jeden ze dvou hlavních manévrovacích motorků OMS, který zvýšil rychlost raketoplánu o necelé tři metry ze vteřinu. Raketoplán tak přešel na závěrečnou stíhací dráhu, která končí v bodě 180 metrů pod komplexem ISS.

Tam Endeavour dorazil ve 20:14 SEČ a dalším spuštěním motorů vyrovnal svou rychlost se stanicí.

V tom okamžiku převzal velitel Dom Gorie ruční řízení raketoplánu a přeletěl čtvrtobloukem před stanici. Ve 20:27 SEČ Gorie zastavil raketoplán v bodu, ležícím asi 150 metrů před stanicí ve směru jejího letu. Od zadní palubní desky pak pomalu přimanévrovával Endeavour ke stanici, kterou viděl v optickém zaměřovači instalovaném ve stropním okénku nad hlavou.

ČTVRTEK
Přípravy na spojení s ISS

Posádka Endeavouru se připravovala na páteční spojení s kosmickou stanicí ISS. Během prvních patnácti hodin provedli piloti několik plánovaných korekcí dráhy.

Astronauti Godwinová a Tani prověřili skafandry, jejich kolegové začali v hermetických pouzdrech v nákladovém prostoru raketoplánu spouštět vědecké experimenty.

Zkontrolovali také stav všech 38 vajíček japonských křepelek v líhni na obytné palubě. S těmito opeřenci experimentoval jako první v roce 1978 československý kosmonaut Vladimír Remek během letu na stanici Saljut 6.

Raketoplán odstartoval
Po odkladech, mimo jiné kvůli potížím při spojení lodi Progress s vesmírnou stanicí, odstartoval ve středu v 23:19:28 SEČ raketoplán Endeavour. Na stanici veze už čtvrtou posádku.

K letu se chystal už v úterý, ale start zmařily mraky. Počasí ale dělalo starosti i ve středu. Nad mořem se kupila mračna a zesiloval vítr, nakonec se vše umoudřilo a raketoplán odstartoval.

Kolem půlnoci byl zapálením dvou velkých manévrovacích motorů naveden na výchozí dráhu.

STŘEDA
Experti zkoumali spoje

Technici po 17. hodině dotankovali pohonné látky. Krátce nato zvláštní průzkumný tým prověřil, zda se na odhazovací nádrži nevytvořilo příliš mnoho ledu. Jeho odpadávání během vzletu by mohlo poškodit dlaždice tepelné ochrany.

Odborníci také zjišťovali, zda se nepodchladily spoje v pomocných startovacích motorech, které bylo jednou z příčin havárie raketoplánu Challenger v roce 1986. Inspekce trvala přibližně dvě hodiny.

Na palubě byl opět první kapitán
Ve 19:30 SEČ astronauti odjeli oblečeni v oranžovo-červených skafandrech v mikrobusu od budovy O&CB směrem na rampu 39B, kam dorazili v 19:48 SEČ a během následujících dvou minut vyjeli výtahem v obslužné věži do výšky 60 na přístupový můstek, vedoucí ke kabině raketoplánu.

V 19:59 SEČ nastoupil na palubu raketoplánu opět jako první jeho velitel Dom Gorie. Všichni astronauti nastoupili ve 20:34, jako poslední vešel, stejně jako v úterý, Don Tani.

ÚTERÝ
Přípravy před úterním plánovaným startem

Sedmička astronautů úspěšně prošla lékařskou prohlídkou. Čtyři minuty před 20. hodinou SEČ opustili astronauti své dočasné obydlí v budově O&CB a vydali se minibusem na dvacetiminutovou cestu na rampu 39B.

Na palubu ve 20.23 SEČ jako první nastoupil velitel raketoplánu Dom Gorie, jako poslední ve 21.04 Don Tani.

Dveře vstupního průlezu byly uzavřeny ve 21.40 SEČ. Začalo odpočitávání, které bylo dvakrát plánovaně přerušeno a to v T -20 minut T -9 minut.

Odpočítávání dorazilo bez problémů ve 22:30 SEČ k okamžiku T -20 min, kde bylo na 10 minut zastaveno. V průběhu tohoto přerušení byly prověřeny všechny počítače v sále č. 3 střediska řízení startu Kennedyho kosmického střediska na Floridě.

Po technické stránce vše běželo hladce. Od moře se však přiblížilo několik dešťových mraků. Meteorologové přitom slibovali, že se do okamžiku startu, který byl na základě posledních radarových sledování stanice ISS upřesněn na 23:45:08 SEČ, mraky stáhnou.

Ve 22:40 SEČ bylo odpočítávání znovu na 11 minut obnoveno.

Další plánované přerušení, tentokrát na dobu 54 minut a 8 vteřin v čase T -9 minut, bylo zahájeno ve 22:51 SEČ.

Start zůstával stanoven na 23:45:08 SEČ.

Ředitel startovních operací Mike Leinbach však nepovolil kvůli mrakům obnovit odpočítávání, které mělo začít ve 23:36:08 SEČ. Přípravy pak byly znovu přerušeny při T -5 minut a start byl definitivně odvolán.

Hrozila bouře Olga
Jediné nebezpečí přitom podle původních předpokladů mohla znamenat tropická bouře Olga. Ta se pohybuje nad Atlantikem - asi 1000 kilometrů východně od kosmodromu.

CO ZDRŽELO RAKETOPLÁN

Astronauti spojili Progress se stanicí
(I FOTOGRAFIE)

Ta má také na svědomí to, že v oblasti předpokládaného dopadu vypotřebovaných pomocných startovacích motorů - asi 300 kilometrů východně od Jacksonville, jsou vyšší vlny než obvykle.

V oblasti jsou i přes vlnobití připraveny záchranné lodě Freedom Star a Liberty Star, které na místo vyrazily už během noci na úterý. Podobné počasí se očekává i ve středu, ve čtvrtek má být ještě lépe.

Kolem čtrnácté hodiny začali poté, co celá posádka lehce poobědvala, plnit technici velkou odhazovací nádrž pohonnými látkami - kapalným kyslíkem a vodíkem. Plnění nádrže pro hlavní motory raketoplánu skončilo na rampě 39B krátce po 17. hodině SEČ.

Odpočítávání začalo už dopoledne
Odpočítávání začalo v úterý v 8.50 s tím, že bude čtyřikrát plánovaně zastaveno.

Přerušení se do procedury vkládají proto, aby se daly řešit případné technické problémy, které se mohou vyskytnout na poslední chvíli.

Hlavním úkolem letu je doprava čtvrté dlouhodobé posádky na vesmírnou stanici ISS. Tvoří ji nový velitel stanice Jurij I. Onufrijenko (absolvuje 2. let do vesmíru), Carl E. Walz (3. let) a Daniel W. Bursh (4. let).

Do čtyřčlenné posádky vlastního raketoplánu byli jmenováni velitel Dominic L. Gorie (2. let), pilot Mark E. Kelly (nováček), letoví specialisté Linda M. Godwinová (4. let) a Daniel M. Tani (nováček).

Při zpáteční cestě odveze raketoplán zpět na Zemi třetí dlouhodobou posádku ISS. Zpět na naši planetu tak přijedou astronauti Culbertson, Děžurov a Tjurin. Ti jsou ve vesmíru od desátého srpna.

Endeavour
Endeavour byl pojmenován po stejnojmenné lodi, které velel mořeplavec James Cook. Při její plavbě objevil v roce 1770 dosud neznámé vychodní pobřeží Austrálie. Záměrem NASA bylo pojmenovat jednotlivé raketoplány kosmické flotily po historicky významných anglických a amerických námořních lodích, které se zasloužily o průzkum oceánu.

Logistické moduly MPLM

Italská kosmická agentura ASI nechala postavit v rámci své spolupráce na výstavbě ISS tři nákladní (logistické) moduly MPLM, které pokřtila jmény umělců Leonardo, Raffaello a Donatello. Agentura ASI je bezúplatně převedla na NASA výměnou za poskytnutí prostoru pro uskutečňování italských experimentů na stanici.
Přetlakové moduly válcového tvaru o délce téměř 6,5 metrů a průměru 4,5 metru jsou schopny pojmout až 9 tun nákladu.
Do vesmíru se dopravují v nákladovém prostoru raketoplánu a dočasně se připojují ke stanici jako další obytný modul. Po vyložení nákladu pro stanici se do nich umístí předměty určené k dopravě na Zemi včetně odpadu, odpojí se od stanice a opět se uloží do nákladového prostoru raketoplánu.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pauline Hansonová přišla na jednání senátu v muslimském oblečení ve snaze...
Australská politička přišla do parlamentu v burce, sklidila kritiku

Australská senátorka Pauline Hansonová vyvolala pozdvižení, když ve čtvrtek přišla na jednání komory oblečená do černé burky. Vůdkyně protiimigrační strany...  celý článek

V Sieře Leone přišlo po masivním sesuvu půdy o život až tisíc lidí. (14. srpna...
Jak bahno utopí tisíc lidí. V přelidněném Freetownu katastrofě sami pomohli

Při masivních sesuvech půdy v metropoli západoafrické Sierry Leone Freetownu zemřelo více než 400 lidí, z toho zhruba sto dětí. Dalších 600 se stále pohřešuje,...  celý článek

Teroristický útok v centru Barcelony vyvolal paniku  (17. srpna 2017)
Při teroristickém útoku v Barceloně zemřelo 13 lidí, raněných je přes 100

V centru Barcelony najela ve čtvrtek navečer dodávka do davu lidí. Katalánská policie už potvrdila, že šlo o teroristický útok. Před půl devátou večer...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.