Astronauti NASA létají do vesmíru opilí, tvrdí studie

Americká vesmírná agentura NASA čelí už druhému skandálu během posledních 24 hodin. Po sabotáži s přeřezanými kabely počítače vyšlo najevo, že američtí astronauti mají problém s alkoholem. Nejméně dvakrát odlétli do vesmíru tak opilí, že ohrožovali bezpečnost letu.

Američtí kosmonauti létají do vesmíru namol, zjistila studie. | foto: Profimedia.cz

Zpráva, která vyšla v časopise Aviation Week & Space Technology, zjistila vážné porušování pravidla o zákazu požívání alkoholu nejméně dvanáct hodin před odletem.

Činitelé z NASA sice potvrdili, že studie obsahuje tvrzení astronautů o pití alkoholu před výletem do vesmíru, zároveň ale zmírňují šokující zjištění tím, že rozhovory s kosmonauty byly vedeny anonymně, a tudíž jsou nepodložené.

Zprávu nicméně ihned využili k vlastní promo Rusové, kterým se prý nic podobného nemůže stát. "Nejméně deset dní před startem do vesmíru musí ruští kosmonauti přestat myslet na alkohol," prohlásil šéf jejich přípravy Maxim Charlamov.

Zároveň řekl, že pro ruské kosmonauty neexistuje žádný speciální zákaz pití alkoholu 12 hodin před startem, jako je tomu u NASA. "Nijak to nezdůrazňujeme, takové věci se prostě rozumí samy sebou," podotkl.

V historii ruské kosmonautiky prý ještě nebyl ani jeden případ opilého člena posádky či opilosti adepta na cestu do kosmu v době jeho předletové přípravy.

NASA řeší v poslední době problémů víc. Jeden z pracovníků agentury totiž úmyslně přeřezal kabely v počítači, který měl být příští měsíc dopraven na mezinárodní vesmírnou stanici ISS. Pachatel zatím nebyl odhalen. - více zde