Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Assange je hlupák, jeho obvinění je však vymyšlené, psali si špioni

  12:50aktualizováno  12:50
Julian Assange v rozhovoru pro španělskou televizi uvedl, že získal přístup k soukromé elektronické korespondenci mezi pracovníky britské odposlouchávací agentury. Ti se mimo jiné shodují na tom, že obvinění ze sexuálního obtěžování, kterému spoluzakladatel WikiLeaks ve Švédsku čelí, je vykonstruované.

Julian Assange vyzradil některé detaily z korespondence zaměstnanců britského GCHQ | foto: AP

Assange nevyužil k získání přepisů korespondence žádné tajné zdroje. Britská zpravodajská agentura Government Communications Headquarters (GCHQ), která se mimo jiné zabývá i odposlechy, totiž na vyžádání a za dodržení specifického postupu poskytuje své vnitřní informace, pokud nespadají do kategorie "tajné". Assange se rozhodl žádost podat a využil tak toho, že agentura nepředpokládala výskyt citlivých informací v korespondenci mezi zaměstnanci.

Assange jde do politiky

Julian Assange míří do politiky. Zakladatel WikiLeaks potvrdil své úmysly z loňského roku a už plánuje masivní předvolební kampaň, která ho má dostat do jednoho z křesel australského senátu. K politickému úspěchu by mu měl pomoci bývalý vůdce australských republikánů Greg Barns. Volby se uskuteční 14. září. Ani případný úspěch by však Assangeovi nezajistil jakoukoli formu ochrany před vydáním do Švédska, kde je stíhán za sexuální násilí (více čtěte zde).

Zakladatel WikiLeaks se s některými detaily ze získaných materiálů svěřil v rozhovoru pro jednu ze španělských televizí. V chatu ze září 2012 se zaměstnanci agentury například shodují, že švédské obvinění Assange ze sexuálního obtěžování je vykonstruované a má jediný cíl – jeho následné vydání do Spojených států, kde ho chtějí soudit za zveřejnění důvěrných diplomatických depeší.

Assange uvedl, že GCHQ si podle všeho nebylo vědomo toho, že by ve svých záznamech uchovávalo jakékoli materiály spojené s jeho osobou, které by nebyly tajné. "Všechny informace, které jsem získal, byly dostupné. Materiály jsme obdrželi před pár dny a ještě nejsou uveřejněny," cituje Assange server guardian.co.uk.

Assange je blázen, psali si "špioni"

Pracovníci agentury GCHQ se bavili také přímo o Assangeovi. "Říká, že na ekvádorské ambasádě zůstane i rok, dokud nebudou stažena obvinění. Takhle to ale nefunguje, ne? Je to hlupák...jo...optimistický hlupák," popsal svůj pohled na Assange jeden ze zaměstnanců agentury. Narážel tak na jeho prohlášení ze srpna loňského roku, kdy uvedl, že na ambasádě zůstane asi rok a pak přestane Švédy zajímat (více zde).

K celé kauze se už vyjádřili také vysoce postavení pracovníci agentury GCHQ. "Můžeme potvrdit, že jsme formálně odpověděli na žádost o poskytnutí určitých materiálů. Ty obsahovaly soukromé názory a pohledy některý zaměstnanců, které se však neshodují s názory naší organizace," stojí v oficiálním prohlášení.

Ukrývání Assange na ambasádě jen tak neskončí

Zakladatel serveru WikiLeaks se na ekvádorské ambasádě v Londýně skrývá od června loňského roku (více o jeho skrývání čtěte zde). Brání se tak vydání do Švédska, kde může být stíhán za sexuální obtěžování a znásilnění.

Téměř roční pobyt v prostorách ambasády si na Assangovi pomalu ale jistě začíná vybírat svou daň. Svůj život v dočasném útočišti popisuje jako přebývání na vesmírné stanici. I přes výhrůžky ze strany Spojených států se však nezalekl a ze svého azylu se dále snaží řídit mnohými kritizovaný server WikiLeaks (více o pobytu Assange na ekvádorské ambasádě čtěte zde).

Assange se podle všeho z dobrovolného vězení jen tak nedostane. Zástupci Ekvádoru totiž před pár týdny prohlásili, že jednání se současnou britskou vládou o zrušení dohody, která slibuje vydání Assange do Švédska, skončí s největší pravděpodobností neúspěchem. Ekvádor tak své síly směřuje na rok 2015, kdy by se k moci mohla dostat Labouristická strana, u které vidí větší potenciál k diskuzi.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.