"Hlavním cílem blokády je upozornit na neschopnost státu vyřešit problémy kolem dostavby dálničního obchvatu města. Stát není schopen plnit své kompetence. Stát přitom nese odpovědnost za výrazně negativní dopady na životní prostředí ve městě, které jsou důsledkem neexistence obchvatu," hřímal z megafonu hlas hlavního organizátora akce předsedy občanského sdružení Dálnice Martina Pytlíka.
Ohlášená demonstrace měla zablokovat dopravu až pod křižovatkou s Masarykovou třídou a umožnit řidičům aut využít nejbližší objízdné trasy. Asi třicet nejradikálnějších účastníků akce se však rozhodlo zablovat silnici již nad křižovatkou, což se jim asi na čtvrt hodiny podařilo dokud je policisté z vozovky nevytlačili. Policisté proto museli odklonit dopravu asi o kilometr dříve. Důstojník, který zásahu velel, řekl že ani zmíněné opatření nezpůsobilo mimořádné komplikace.
Protestní akce se zúčastnil i exministr pro místní rozvoj Jaromír Císař. "Je pravda, že ne všechny státní instituce se nesnaží problém s obchvatem vyřešit," řekl Císař. Ten zároveň označil za oprávněný požadavek organizátorů, aby poslanci vyřešili problém přijetím zákona o dálničním obchvatu Plzně. "Je to zcela legitimní žádost. V případě velkých liniových staveb se jedná o velmi žádoucí řešení," sdělil Císař.
Primátor Plzně Jiří Šneberger akci rovněž podpořil. "Jedná se o jeden ze způsobů, jak upozornit na závažnost neúnosné dopravní situace ve městě. Absence dálničního skutečně není záležitostí Plzně ale celého státu," konstatoval primátor.
Až na hlasité slovní potyčky mezi zastánci různých tras obchvatu a výpady na adresu Dětí země a představitelů Strany zelených, proběhla čtvrteční blokáda v Plzni bez incidentů. Dvacet minut po osmnácté hodině pak policisté na komunikaci opět vpustili automobily.
Policisté v řadě |
Chůze po přechodu pro chodce |
Transparenty |
Demonstrace v Plzni |
Zákaz vjezdu |
Lidé na přechodu |
Asi tři sta lidí zablokovalo na kraji Plzně hlavní dopravní tah ve směru Praha-Plzeň (18. 5. 2000) |
Asi tři sta lidí zablokovalo hlavní silniční tah z Prahy do Plzně (18. 5. 2000) |