Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Armádu čeká ekonomický otřes

aktualizováno 
Armádě v příštím roce hrozí paradoxní kolaps: bude mít sice ve výzbroji sedmačtyřicet velmi pokročilých letounů L-159 z Aera Vodochody, nezbudou jí však už peníze na provoz těchto špičkových strojů. "Může to tedy klidně dopadnout tak, že ve své kategorii mimořádné letouny většinu času stráví na zemi," uvedl expert ministerstva obrany.

Armáda má na letošek asi 5,5 miliardy korun na provoz a výcvik. Z dosavadních odhadů ovšem vyplývá, že příští rok to bude jen něco málo přes dvě miliardy, přičemž některé odhady hovoří dokonce o jedné a půl miliardě korun. "To by ovšem armádu zcela ochromilo," předpověděl jeden z vojenských stratégů.

Tyto katastrofické scénáře se podle všeobecného mínění expertů stávají den ze dne pravděpodobnější. Letošní čtyřiačtyřicetimiliardový rozpočet armády má pro příští rok zůstat téměř ve stejné výši, přičemž není - nehledě na opakovaná ujištění ministra obrany Vetchého - dodnes vyřešeno financování nákupu dvaasedmdesáti letounů L-159.

Původně třicetimiliardový kontrakt dosáhl již nyní vzhledem k nepříznivému kursu dolaru vůči koruně pětačtyřicetimiliardové, respektive padesátimiliardové výše.

Náčelník generálního štábu Jiří Šedivý přiznal sice včera značné rozpočtové potíže, katastrofické scénáře stratégů však odmítl. "Nebudeme sedět s letouny L-159 na zemi. Nemám důvod nevěřit Bezpečnostní radě státu, která se minulý týden financováním letounu L-159 zabývala." Avšak ekonomové dodávají: "A opět, tak jako už po několikáté, k ničemu nedospěla." Ačkoliv předseda bezpečnostního výboru Poslanecké sněmovny Petr Nečas (ODS) nezpochybňuje nutnost modernizace letectva, několikrát již upozornil, že největší slabina projektu L-159 je v jeho řízení, za něž odpovídá náměstek ministra obrany Jindřich Tomáš. Jeho stanovisko se včera nepodařilo získat.

Od včerejška nicméně již nic nebrání tomu (kromě nevyřešeného financování letounu), aby armáda začala s přejímkou prvních strojů L-159.

"O víkendu jsme ukončili velmi tvrdé vojskové zkoušky," oznámil Šedivý. Zkušební vojenští piloti absolvovali od května na třech strojích L-159 dvě stovky letů. Celkem pak nalétali dvě stě hodin. "Aero však bude muset ještě tvrdě pracovat, aby nám i s letouny už letos dodalo dokumentaci i s kompletním technickým servisem," podotkl generál.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Libor Václavík přejíždí s Tatrou 810 4x4 nejvyšší technickou překážku na světě...
VIDEA TÝDNE: Rekordní Tatra, dojemné loučení a orgie na dovolené

Bezesporu nejsledovanějším videem tohoto týdne na portálu iDNES.cz byl pokus nákladní Tatry o zdolání rekordu v překonání nejvyšší překážky na světě. Čtenáře...  celý článek

Kupčení s hlasy ve volbách
Za zakroužkovaný lístek 200 korun. Policie v Ústí prověřuje kupčení s hlasy

Policie v Ústí nad Labem prověřuje kupčení s hlasy při volbách v místní čtvrti Mojžíř. Podle Nadačního fondu proti korupci zde více než tři desítky lidí...  celý článek

Předseda Pirátů Ivan Bartoš během proslovu v pražském volebním štábu strany....
Volby v kostce: Piráti na vrcholu, snící ODS a pád Zelených či Realistů

Česko má za sebou další volební klání. Do Sněmovny se nakonec dostalo rekordních devět stran. Značný dopad budou mít výsledky ale i na politická uskupení,...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.