Ilustrační foto.

Ilustrační foto.

Armádní obchody svážou přísnější pravidla

  • 3
Na všechny zbrojní zakázky větší než milion eur bude muset česká armáda od července vypisovat výběrová řízení. Ta budou navíc otevřená pro všechny výrobce ze zemí Evropské unie.

Ministerstvo obrany totiž přistoupí k evropské úmluvě o otevření trhu s vojenským materiálem.

Od nového režimu, který nedávno schválila česká vláda, si armáda slibuje větší transparentnost zbrojních zakázek, ale i výhody v podobě větší konkurence nabízeného zboží a tím i nižší cenu.

Armáda už nebude moci využívat výjimek ze zákona pro některé strategické zakázky. Kritiku sklidila například za nákup stovek terénních nákladních automobilů. Obchod připadl bez výběrového řízení kopřivnické automobilce Tatra. To už nebude možné.

"Od prvního července budeme na všechny takové zakázky vypisovat výběrová řízení, jichž se budou moci zúčastnit i zahraniční subjekty ze zemí EU," uvedl mluvčí ministra obrany Andrej Čírtek. Armáda věří, že s větším počtem uchazečů poroste i kvalita nakupovaného zboží a sníží se ceny.

"Z dlouhodobého hlediska je tento režim výhodný pro všechny strany, pro armádu, zahraniční firmy i domácí společnosti z obranného průmyslu," konstatoval Čírtek.

Připustil však, že zpočátku může systém působit problémy domácím zbrojovkám, protože dostanou silnou konkurenci. Zároveň se jim však otevře evropský trh.

Ministerstvo obrany podle agentury ČTK přidělilo v letech 2002 až 2004 zakázky bez standardních výběrových řízení za téměř 32 miliard korun. Kromě automobilů Tatra mezi ně patří dělostřelecký radiolokátor Arthur za více než 1,5 miliardy či přenosný raketový komplet RBS-70 za více než miliardu.

, natoaktual.cz

Nejlepší videa na Revue