"Častým důvodem je strach z nejisté budoucnosti a finance," řekl velitel vzdušných sil Ladislav Minařík.
Výcvik každého pilota přitom armádu stojí statisíce korun. Absolventi Univerzity obrany mají podle smlouvy odsloužit dvojnásobek doby studia, tedy šest let, pak teprve mohou z armády odejít. Pokud chtějí změnit zaměstnání ještě před uplynutím šestileté lhůty, mají povinnost školné zaplatit.
"Musí to zaplatit oni nebo ta firma, ke které přecházejí," upřesnil velitel vzdušných sil. Domnívá se, že by se mělo platit mnohem víc. "To, co armádu stojí a kolik oni pak zaplatí, je ve velkém nesouladu," upozornil. Svým nadřízeným dal proto konkrétní návrhy, aby podmínky byly pro vojsko výhodnější.
V únorovém čísle armádního časopisu A report Minařík uvedl, že bude prosazovat, aby se pracovní závazek za školné na Univerzitě obrany prodloužil z dvojnásobku doby studií na trojnásobek, tedy na devět let. Jeho druhý návrh počítá se zvýšením finanční náhrady, kterou musí piloti zaplatit, pokud odejdou z armády před uplynutím dané doby.
Pilotům se zatím vyplatí penále uhradit; u civilní letecké společnosti totiž mohou dostat až dvojnásobně více peněz, než kolik by jim dalo vojsko. "Zvláště u dopravních pilotů to tak funguje - mají i potřebnou znalost angličtiny, takže jen přesednou z jedné kabiny do druhé," uvedl Minařík v A reportu.
Podle Minaříka je ale potíž i s piloty, kteří šestiletou lhůtu dodrží a odejdou potom. Absolvent totiž nedosáhne špičkové úrovně dřív než zhruba za osm let. "Potřebovali bychom, aby sloužili o pár let víc, jsme schopni jim místa na základnách nabídnout," poznamenal generál.
K armádnímu letectvu každý rok přijde kolem dvaceti absolventů letecké školy. Podle Minaříka je pro ně dostatek volných míst. Celkem v armádě nyní slouží kolem 250 pilotů.