Vrtulník Mi-17 na letišti v Kábulu. Ilustrační foto

Vrtulník Mi-17 na letišti v Kábulu. Ilustrační foto | foto: Wikimedia Commons - BezPRUzyn

Armáda vyhazuje stamiliony za předražený výcvik pilotů

  • 28
I v době úporného šetření a vládních škrtů má česká armáda nezvykle vysoké náklady na výcvik pilotů. Každý rok platí za školení v průměru deseti letců pardubickému Centru leteckého výcviku přes čtvrt miliardy korun, zatímco obdobný výcvik u civilních firem, které cvičí piloty pro tuzemské i zahraniční aerolinky, je až šestinásobně levnější.

"Je to hodně předražené, musí se to změnit. Pardubické centrum je postavené na mnohem větší armádu a počet pilotů, než jich dnes potřebujeme," uznává sekretář ministerstva obrany Jan Vylita, jenž se stará o majetek resortu.

MF DNES požádala šéfa letecké společnosti DSA Daniela Tučka, který školí piloty letadel i vrtulníků pro aerolinky, o porovnání nákladů s pardubickým centrem. Zatímco armádu vyjde vyškolení desítky pilotů na 280 milionů, prosperující DSA zvládne totéž za 43 milionů korun.

Na předražené školení pilotů upozornila již dříve i Česká televize. Armáda podle ní platí státnímu podniku Letecké opravny Malešice (LOM) za výcvik pilotů až dvojnásobnou cenu. (více o předraženém výcviku LOM čtěte zde)

Soukromé firmy jsou levnější

Jiné ceny

Armádní výcvikové centrum v Pardubicích si za hodinu letu na jednomotorovém vrtulovém letounu Z-142 účtuje třináct tisíc korun. Za jednu hodinu letu vrtulníku Mi-17 zde letectvo platí osmdesát tisíc. Renomované soukromé letecké firmy si účtují výrazně nižší částky. Hodina na letounu Z-142 u nich v průměru vyjde na pět a na vrtulníku Mi-17 jen na padesát tisíc korun.

"Cena, kterou si pardubické centrum účtuje za palivo, odpovídá u nás kompletnímu výcviku pilotů," říká Tuček. K ceně navíc připočítal i náklady na údržbu letiště a řízení leteckého provozu. Tato čísla (jde o stovky milionů korun ročně) nebyla armáda schopna doložit.

Letecké opravny Malešice (LOM), jimž pardubické letecké centrum patří, nejsou podle Vylity nuceny šetřit. Ostatně i samotné malešické opravny jsou stavěné na servis daleko většího počtu letadel a vrtulníků, než jich nyní letectvo má.

Začarovaný kruh?

Výcvik armádních pilotů je podle mluvčí LOM Martiny Fišerové nákladný i proto, že generální štáb není schopen sdělit počty letců, s jejichž výcvikem může pardubické centrum počítat v příštích letech. Letecké centrum se podle ní může zmenšit a ušetřit na provozu značné sumy.

Lze to ale udělat jen tehdy, pokud bude přesně vědět, co od něj armáda chce. "Pokud by se centrum samo od sebe zredukovalo, nezvládlo by výcvik většího počtu letců, které mu možná armáda příště pošle," uvedla Fišerová. Svým způsobem to připomíná začarovaný kruh.

Šéf letecké základny v Čáslavi Peter Lanči se k nákladům pardubického centra odmítá vyjadřovat. „Posoudit mohu kvalitu pilotů, kteří k nám nastupují. A ta je vysoká.“

Slovenská armáda přenechala základní výcvik pilotů už před lety civilním firmám. Na jejich úrovni to neubralo, letectvo navíc výrazně ušetřilo.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video