Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pilot dronu - práce snů. USA jich už trénují více než stíhačů

  19:41aktualizováno  19:41
Je to dnes asi nejžádanější vojenská profese, alespoň pokud jde o americkou armádu. Má totiž oproti všem ostatním jednu výhodu, pilotům dronů, dálkově řízených bezpilotních letounů, nehrozí, že za svou chybu či útok nepřítele zaplatí smrtí nebo zraněním.

Na základně v Nevadě připravují k letu bezpilotní letoun Predator.

Američané sice stahují své vojáky ze zahraničních misí, snižují rozpočet pro armádu i její početní stavy, avšak po jedné profesi je poptávka jako nikdy předtím.

Přitom není nijak náročná, sedíte před obrazovkou, máte před sebou přístrojovou desku. A to, co děláte, se podobá tak trochu "střílečkám", které hrají miliony dětí po celém světě. S tím rozdílem, že toto je realita.

Drony neboli bezpilotní letadla se během minulých let staly doslova zbrojním a vojenským hitem. "Každé armádní velitelství sil USA po celém světě žádá tato letadla, proto potřebujeme i velmi mnoho kvalifikovaných lidí pro jejich obsluhu," říká v reportáži agentury Reuters Mike Weaver, velitel 16. školící divize na základně Holloman.

On sám je příkladem stíhacího pilota, který byl přeškolen na pilota "letadel dálkově řízených". Má přitom za sebou pilotování bojové stíhačky F-16. Když byla jeho jednotka zredukována, přeškolil se na drony a řídil jejich operace v Afghánistánu. Školicí středisko pilotů nejmodernější, ale také zřejmě neproblematičtější konvenční zbraně současnosti je půldruhé hodiny jízdy od texaského El Pasa. Ne náhodou v místech, kde byla vytvořena jiná přelomová zbraň moderního vojenství - atomová puma.

Posádky jsou dvoučlenné, požadavky přísné

V roce 2009, když tu piloty dronů začali školit, bylo v prvním kurzu pouhých 136 vojáků, do toho letošního už brali téměř sedm set. Prozatím tvoří piloti dronů méně než deset procent pilotů leteckých sil USA, ale v posledních letech je počet školených pilotů dronů vyšší než pilotů konvenčních bojových letounů.

Přestože jejich práce spočívá v sezení v klimatizovaných sálech, musí splnit zdravotní podmínky stejné jako piloti stíhaček a projít i vstupním kurzem létání - byť jen na malých civilních letadlech.

Jen výcvik je o něco kratší. Zatímco u pilotů bojových letounů to jsou dva roky, u pilota dronů jen rok. Přeškolování pilotů stíhaček na drony trvá jen půl roku. Ale ne vždy uspějí. "Stává se, že to nezvládnou," říká velitel školicí základny Mike Weaver.

I když se jedná o "bezpilotní letouny", posádka k jejich pilotování na dálku je v armádě USA dokonce dvojčlenná. Velitelem je letecký důstojník, který má na povel použití zbraní umístěných na letounu, k ruce mu je operátor o nižší vojenské hodnosti.

Jak dodává ve své reportáži zpravodaj agentury Reuters, drony toho vydrží více než jejich posádky, ve vzduchu se udrží 14 až 24 hodin. Posádky se proto na nich střídají ve směnách.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Migranti na přeplněné lodi u břehů Libye. (29.3. 2017)
Kvóty na migranty končí, ukázal summit EU. Nové bez nás nebudou

Povinné kvóty na přerozdělování migrantů skončily. Vyplývá to ze závěrů posledního summitu Evropské komise. Donald Tusk dokonce prohlásil, že kvóty nemají...  celý článek

Bohuslav Sobotka sleduje vystoupení předsedy ČSSD Lubomíra Zaorálka před...
Rána tradičním stranám, vzestup českého Trumpa, hodnotí svět české volby

Výsledek voleb v České republice jsou velkou ranou tradičním stranám, píší světové tiskové agentury. Reuters se pozastavuje nad neschopností ČSSD zúročit...  celý článek

Neznámí střelci zaútočili v Egyptě na koptské křesťany, kteří cestovali do...
Masakr v Gíze. Egyptští islamisté při přestřelce zabili 55 policistů

Egyptská policie se vzpamatovává z krvavého incidentu v provincii Gíza, při kterém islamističtí radikálové zabili 55 policistů. Počet mrtvých může ještě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.