Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Armáda testuje pásové obrněnce. Za 50 miliard jich koupí 210

  12:01aktualizováno  19:25
Ve vojenském prostoru Libavá armáda intenzivně testuje pět typů moderních bojových pásových vozidel, které by v příštích letech měly nahradit dosluhující „bévépéčka". Kontrakt za 50 miliard korun na dodávku 210 obrněnců chce obrana podepsat příští rok. Vyzbrojena jimi bude hranická 7. mechanizovaná brigáda.

Důkladné testování bojových vozidel začalo 5. června a skončí 14. července. „Armáda to dělá velmi pečlivě, jedná se o celou škálu parametrů, váhu, brodivost, rozměry, nakládání materiálu,“ uvedl náčelník generálního štábu Josef Bečvář. Jakmile vojáci s podrobným testováním skončí, na konci srpna předloží závěry ministru obrany.

Koncem roku už chce mít obrana jasno, který z pěti nabízených strojů je pro armádu nejvhodnější. „Mohli bychom se dostat do akviziční fáze už na podzim, uvidíme, jak to bude s volbami, ale nová vláda to bude mít připravené,“ konstatoval náměstek ministra obrany Daniel Koštoval.

Fotografie

Obrněnec Puma během armádních testů na Libavé
Náčelník generálního štábu Josef Bečvář během armádních testů pásových obrněnců...
Obrněnec CV90 s osádkovou věží během armádních testů na Libavé
Obrněnec ASCOD během armádních testů na Libavé

Smlouvu na dodávku minimálně 210 kusů ministerstvo hodlá podepsat příští rok, aby v roce 2020 mohly začít dodávky prvních kusů. Ty první dostane výcviková základna ve Vyškově. Pak se podle Bečváře začne s přezbrojováním 7. mechanizované brigády.

Všech 210 kusů by měla armáda dostat v letech 2020 až 2024. „V té době tedy budeme potřebovat adekvátní rozpočtové prostředky. Hovoříme o projektu za zhruba 50 miliard,“ řekl Koštoval s tím, že cena pochopitelně bude hrát zásadní roli.

Pět vozidel od čtyř výrobců

Na Libavé armáda nakonec zkouší obrněnce čtyř výrobců, i když jich původně bylo k předvedení strojů pozváno šest. Mezi favority patří švédsko-britské vozidlo CV90 (v modifikacích s osádkovou a bezosádkovou věží) od firmy BAE Systems a také ASCOD od španělsko-rakouského konsorcia, které spadá do korporace General Dynamics European Land Systems.

Ta spolupracuje s domácí zbrojařskou skupinou Czechoslovak Group, BAE zase vsadila na spolupráci se státním podnikem VOP CZ.

Kromě těchto dvou vojáci zkoušejí také dva německé stroje. Obrněnec Puma od konsorcia PSM a také Lynx KF31 od společnosti Rheinmetall. Německá Puma patří technologicky k absolutní špičce, platí to i o její ceně. Na vývoji se podílel Bundeswehr a zbrojní konsorcium PSM vytvořilo technologii přímo podle přání zákazníka. Cena jednoho obrněnce se ale pohybuje zhruba kolem čtvrt miliardy korun, což je přibližně o 100 milionů více než u CV90.

Naproti tomu druhý německý zástupce Lynx je výrazně levnější, ale není dosud zaveden nikde ve službě. A česká armáda by chtěla už osvědčený stroj. Obrněnce ASCOD slouží v rakouských a španělských ozbrojených silách, CV90 v sedmi zemích Evropy.

Bojové vozidlo pěchoty BVP-2

Bojové vozidlo pěchoty BVP-2.
Bojové vozidlo pěchoty brzdí během ukázky na Dnech NATO v Ostravě
Plavba s bojovým vozidlem BVP.

Bojové obojživelné obrněné pásové vozidlo, které bylo v Československu do roku 1989 vyráběno licenčně podle sovětského transportéru BMP-2.

Osádka: 3 osoby

Výsadek: 6 osob

Hmotnost: 14 tun

Pohon: šestiválcový motor UTD-20S1 o výkonu 220 kW

Max. rychlost: na silnici 65 km/h, v terénu 45 km/h, rychlost plavby 7 km/h

Výzbroj: kanon 2A42 ráže 30 mm, pěchotní kulomet ráže 7,62 mm, protitankový komplet PTŘS

Kromě základní verze obrněnců chce armáda také až šest speciálních modifikací, od velitelských až po zdravotnická vozidla. Nová bojová vozidla mají nahradit zastarávající a dosluhující stroje BVP-2, kterých slouží v armádě - především u 7. mechanizované brigády - ještě 120.

Generál Bečvář upozornil, že vyřazení starých BVP je součástí koncepce rozvoje armády. Celkově jich u různých útvarů v zemi slouží asi 400 kusů. „Ta technika musí odejít. Je z roku 1982 až 1984, má slabou balistickou ochranu, slabou výzbroj i komunikační a přenosové prostředí,“ konstatoval.

Osobně nechtěl komentovat, které z testovaných vozidel se jeví jako nejlepší. „Nelze říci, který typ se jeví nejlépe. Ta vozidla jsou parametry velmi podobná,“ řekl pouze.

Na testování chybí dva původně oslovení výrobci - italské Iveco a izraelský podnik IMI. Ve výběru se také neobjeví obrněnec Wolfdog od českého výrobce Zetor Engineering, tedy dceřiné firmy tradičního domácího výrobce traktorů. Na bezpečnostním veletrhu IDET v Brně před pár týdny přitom představil modely tří variant obrněnce.

Podle náměstka Koštovala není výběr zatím definitivně uzavřen. Upozornil však, že poskytnutí vozidel k testování je velmi důležité. „Není to uzavřená množina, ale všichni vědí, že chceme vozidla fyzicky vidět, otestovat je a potvrdit deklarovaná data,“ dodal Koštoval.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Moderní čínský torpédobrec Che-fej v Severním moři
Čínské bojové lodě zamířily do Baltského moře. Zkoušely ostrou střelbu

Skupina tří čínských bojových lodí pokračuje v plavbě na společné rusko-čínské manévry v Baltském moři. Aktuálně se pohybují v Severním moři, kde je v...  celý článek

Nové stránky IN MEMORIAM věnované památce novodobých válečných veteránů
Virtuální památník připomíná vojáky, kteří přišli o život v misích i v ČR

Ministerstvo obrany spustilo internetový portál věnovaný památce novodobých válečných veteránů. Virtuální památník "IN MEMORIAM" ukazuje tváře i stručné...  celý článek

Display pilot JAS-39 Gripen Ivo Kardoš vzlétá ke své dynamické ukázce
Pilot gripenu získal cennou trofej z největší letecké přehlídky světa

Britský Royal International Air Tattoo v anglickém Fairfordu je tradičně asi největší a nejprestižnější přehlídkou vojenské letecké techniky na světě. Pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.