Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Armáda si koupí do Afghánistánu bezpilotní letouny za 20 milionů

Víme první   7:59aktualizováno  7:59
Armáda koupí pro české vojáky v Afghánistánu dva komplety amerických bezpilotních průzkumných letounů RQ-11 Raven. Vojáci by stroje za 20 milionů korun měli dostat ještě letos na podzim.

Bezpilotní letoun Raven | foto: Ministerstvo obrany USA

"Dodávka by měla proběhnout do konce listopadu 2009," potvrdil natoaktual.cz mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

"Ve prospěch kompletů Raven hovoří plná kompatibilita v rámci NATO a kladné zkušenosti z dlouhodobého operačního nasazení tohoto prostředku koaličními partnery přímo v misi ISAF," dodal Pejšek.

Za dva komplety - každý přitom obvykle obsahuje tři malé bezpilotní letouny a veškeré technické zázemí - zaplatí ministerstvo dohromady 20 milionů korun.

Průzkumné stroje Raven, označované jako mini-UAV (Unmanned Aerial Vehicle), používají kromě amerických jednotek v Iráku a Afghánistánu také například španělské či dánské speciální síly. Čeští vojáci v Afghánistánu podobné průzkumné prostředky podle svých slov naléhavě potřebují.

RQ-11 RAVEN

Taktický bezpilotní prostředek vyrábí kalifornská společnost AeroVironment. V Iráku a v Afghánistánu tyto stroje ve službách amerických jednotek už nalétaly celkem přes 150 tisíc hodin. Letouny s kevlarovým pláštěm mají autonomní nebo manuální ovládání. Citlivé optické přístroje přenášejí ve dne i v noci obraz v reálném čase. Pohání je velmi tichý elektromotor, mají zabudovanou GPS navigaci a jsou vybaveny laserovým značkovačem, který umožňuje navádět letouny na cíle ke zničení. Při ztrátě spojení se letoun automaticky vrací na startovací bod nebo na místo, kde byl naposledy silný signál nebo na konkrétně předem zvolené místo. Mezi hlavní výhody stroje Raven patří způsob start, pouhým vyhozením z ruky.

Bezpilotní letoun RavenRozpětí: 1,3 metru
Váha: 1,9 kg
Operační výška:
Taktický dolet: 10 kilometrů
vytrvalost: 80 minut letu
Rychlost: 45 až 95 km/h

Česká armáda má ve výzbroji už řadu let bezpilotní letoun Sojka. Stroj využívají vojáci ze 102. průzkumného praporu z Prostějova. Ten se však ve srovnání moderními, menšími a jednoduššími stroji jeví jako zastaralý. Navíc musí startovat ze speciální odpalovací rampy. Letoun Raven, připomínající malý model, naopak startuje pouhým vyhozením z ruky.

Hlavní výhodou moderních bezpilotních prostředků je především snadné a rychlé použití k "načtení" terénu. Vojákům pomáhají převážně k odhalení připravovaných výbušných zařízení, léček a přepadů a k získávání detailních informací o různých objektech.

O nákupu jednodušších a modernějších bezpilotních strojů, které by pomohly chránit české vojáky v zahraničních misích, především v Afghánistánu, uvažovalo ministerstvo obrany již několik měsíců.

Armáda má zájem především o taková bezpilotní průzkumná letadla, která nevyžadují složitou a početnou obsluhu - nanejvýše dva až tři lidi. I takové malé bezpilotní letadlo přitom stejně jako větší a dražší stroje dokáže monitorovat rozlehlou oblast či rozlišit teplotu čerstvě nahrnuté zeminy od netknuté, a tím odhalit nastraženou nálož.

Bezpilotní letoun Sojka

Lehký taktický bezpilotní prostředek SOJKA-III je určen k vedení vzdušného optoelektronického průzkumu bojiště. V omezené míře může zabezpečovat úkoly elektronického boje. Soupravu tvoří 4 vozidla - přepravní vůz se 4 bezpilotními stroji, opravárenským a skladovacím zařízením, vozidlo s instalovanou startovací rampou a dále pak pojízdné pozemní řídicí a vyhodnocovací středisko a malý terénní vůz pro dohledávání bezpilotního letounu. Obraz snímané reálné situace bojiště je spojitě přenášen rádiem operátorovi na zem.
Let je řízen z mobilního řídicího střediska. V něm mají pracoviště dva operátoři - jeden řídí let bezpilotního prostředku, druhý zabezpečuje příjem a zpracování průzkumné informace v reálném čase. Součástí střediska je řídicí počítač pro záznam a zobrazování parametrů letu, vyhodnocování dat od terminálu družicového navigačního systému NAVSTAR/GPS a zpracování snímaného obrazu.

Bezpilotní letoun Sojka české armádyTaktický dolet: 60-100 km
Rychlost při hlídkování: 130-180 km/h
Vytrvalost letu: 1-3 hodiny
Operační výška: 50-2000 m
Maximální vzletová hmotnost: 145 kg
Užitečné zatížení: 20-30 kg
Délka: 3,78 m
Rozpětí křídel: 4,12 metru

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh
Do výcviku záloh přijala armáda rekordní počet dobrovolníků

Do šestitýdenního armádního kurzu základní přípravy nastoupil rekordní počet zájemců o službu v aktivní záloze. Informovalo o tom velitelství výcviku ve...  celý článek

Malý průhledový displej se systémem TAR má dát americkým vojákům taktickou...
Maličký displej před okem má dát vojákům v boji taktickou převahu

Americká armáda začala s testováním malého průhledového displeje umístěného před okem, který vojákovi v reálném čase zobrazuje terén, mapu budovy, pozici, kde...  celý článek

Letoun včasné výstrahy E-7T Wedgetail tureckého letectva
Turecko vyšle na Dny NATO v Ostravě unikátní letoun včasné výstrahy

Turecké letectvo se po třech letech vrátí na Dny NATO v Ostravě. A hned s unikátní premiérou. V září poprvé v České republice představí svůj letoun včasné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.