Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Armáda: Sedačky v českých gripenech vady nemají

  8:39aktualizováno  8:39
U českých stíhaček Jas-39 Gripen se zatím žádná závada sedaček neprojevila, tvrdí armáda. Švédský rozhlas tento týden informoval o údajných problémech bezpečnostního zařízení sedaček ve starších verzích letounu. Vada podle rádia může v případě katapultáže zavinit zranění pilota.

Stíhačky Jas-39 Gripen. - Stíhačky Jas-39 Gripen. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

"Vzdušné síly nemají v současné době žádné informace o nefunkčnosti nebo technických problémech systému nuceného přitažení rukou sedaček Mk.S10LS instalovaných v letounech Jas-39C/D Gripen," konstatovala pro natoaktual.cz Jana Zechmeisterová z tiskové služby ministerstva obrany.

Letouny Jas-39 Gripen pro české letectvo jsou vybaveny vystřelovací sedačkou typu Mk.S10LS, kterou vyrábí firma Martin Baker. Tato britská firma je největším producentem vystřelovacích sedadel na světě.

"Její výrobky jsou instalovány v celé řadě letounů mnoha světových výrobců bojových letounů. Americké námořní letectvo US NAVY používá ve svých letounech výhradně vystřelovací sedačky této renomované firmy již několik desetiletí. Sedačky typové řady Mk.10 jsou v současnosti použity u více než dvaceti typů bojových letounů," uvedla Zechmeisterová.

Švédský rozhlas tento týden informoval o údajné závadě stíhaček Jas-39 Gripen. Týká se bezpečnostního zařízení sedaček, které má chránit zdraví pilota v případě katapultáže. Výrobce, firma Saab, prý problém neřešil, přestože ho kontrolní úřady považovaly za vážný.  - více zde

Švédská média neuvedla, zda se popisované problémy týkají i gripenů, které používá česká armáda. Švédský SAAB zatím zprávy nijak nekomentoval.

Vada se podle švédského veřejnoprávního rozhlasu objevila na starších letounech v roce 1993, kdy při přehlídce nad Stockholmem jeden z pilotů musel letadlo v nouzi narychlo opustit.

"Máme nejmodernější verzi letounu Jas-39 Gripen a o žádných takových technických problémech nevíme," reagoval na zprávu velitel čáslavské základny Jiří Verner.

Žádný český pilot se zatím nemusel z Gripenu katapultovat. Podle Vernera technici kontrolují stav strojů prakticky před každým letem. Gripeny pro české letectvo byly vyrobené těsně před tím, než v dubnu 2005 první z nich přiletěly do Česka.

Čáslav je domovskou základnou pro 14 stíhaček, které si Česko od Švédska pronajalo na deset let přibližně za 19,6 miliard korun. Celkem mají české vzdušné síly od roku 2005 k dispozici 12 stíhaček Jas-39 Gripen C a dva dvoumístné cvičné letouny s označením D.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh
Do výcviku záloh přijala armáda rekordní počet dobrovolníků

Do šestitýdenního armádního kurzu základní přípravy nastoupil rekordní počet zájemců o službu v aktivní záloze. Informovalo o tom velitelství výcviku ve...  celý článek

Polská skupina Orlik na Dnech NATO v Ostravě
Na Dny NATO v Ostravě se slétnou stíhači, akrobaté i průzkumné stroje

Moderní i historické stíhací letouny, průzkumné i transportní stroje a akrobatická skupina. Organizátoři blížících se Dnů NATO v Ostravě slibují na září na...  celý článek

Analytici amerického letectva ze 41. zpravodajské jednotky začínají ve Fort...
Tajemný projekt Maven. Pentagon brzy nasadí proti islamistům algoritmy

Americké ministerstvo obrany chce ještě do konce roku nasadit na některé vládní platformy pokročilé počítačové algoritmy umělé inteligence, které mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.