Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Armáda se rozloučila s legendárními andulami, po třiceti letech

  10:21aktualizováno  10:21
Česká armáda po takřka třiceti letech vyřadila z letectva poslední dva dopravní letouny Antonov An-26. S legendárními "andulami", jak se strojům přezdívá, se vojáci rozloučili slavnostním nástupem na letišti v pražských Kbelích.

Letoun An-26 českých vzdušných sil | foto: Armáda ČR

"Když končí letoun, který překryl téměř tři generace pilotů a létajícího personálu, tak musí nastat nostalgie. Bylo by špatné, kdybychom se s ním rozešli bez nějaké stopy lítosti," řekl velitel 24. základny dopravního letectva ve Kbelích Jiří Vávra. Vyřazené letouny budou zakonzervovány a ministerstvo obrany je nabídne k odprodeji případným zájemcům.

Stroje An-26 sloužily v československé a poté české armádě dlouhých 29 let. Na poslední rozloučení s nimi přišly na kbelské letiště stovky lidí včetně bývalých letců i mechaniků, kteří u těchto strojů v minulosti sloužili. Poslední let nad diváky si ve čtvrtek dopřál pilot Miroslav Kail, který s An-26 absolvoval bezpočet misí například v Kosovu.

"To éro už je překonané, a jako lidi zestárnou a odcházejí, tak je to i se stroji," konstatoval. Ve Kbelích se s antonovem rozloučil symbolicky společnými průlety v doprovodu nového transportního letadla CASA C-295M, který v armádě legendární letouny postupně nahradil.

Československá armáda zařazovala stroje An-26 (v kódovém označení NATO známé jako Curl) do výzbroje v letech 1982 a 1983. Tehdy jich letci dostali celkem šest.  Letouny byly určeny pro transport materiálu i osob na krátké a střední vzdálenosti. K výcviku je používali výsadkáři, sloužily jako létající nemocnice nebo pomáhaly při cvičeních stíhačů. Během dlouhé služby však plnily i náročné mise.

Například v roce 1995 jeden z letounů absolvoval dvouměsíční cestu po východní Africe. Čeští letci s ním také působili v rámci jednotek KFOR v Kosovu. Z letiště v chorvatském Splitu tehdy létali s materiálem i lidmi do kosovské Prištiny, makedonského Skopje, albánské Tirany, bosenského Sarajeva a italské Neapole.

Jak poznamenal velitel vzdušných sil Jiří Verner, letouny An-26 nalétaly v našem vojenském letectvu více než 32 tisíc letových hodin, ale pro něho osobně je nejdůležitější takzvaná závěrečná remíza. "Kolik vzletů, tolik přistání. To je jednoznačné vítězství šestadvacítek," prohlásil Verner.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Malý průhledový displej se systémem TAR má dát americkým vojákům taktickou...
Maličký displej před okem má dát vojákům v boji taktickou převahu

Americká armáda začala s testováním malého průhledového displeje umístěného před okem, který vojákovi v reálném čase zobrazuje terén, mapu budovy, pozici, kde...  celý článek

Švédské ozbrojené síly. Ilustrační snímek
Švédsko prověří obranu kvůli ruským výhrůžkám. Spustí "Auroru 17"

Švédsko v reakci na ruské výhrůžky kvůli sbližování s NATO připravuje největší vojenské cvičení za posledních dvacet let. Zapojí se do něj 19 tisíc švédských a...  celý článek

Analytici amerického letectva ze 41. zpravodajské jednotky začínají ve Fort...
Tajemný projekt Maven. Pentagon brzy nasadí proti islamistům algoritmy

Americké ministerstvo obrany chce ještě do konce roku nasadit na některé vládní platformy pokročilé počítačové algoritmy umělé inteligence, které mají...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.