Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Co s dosluhujícími „bévépéčky“? Armáda pokukuje po modernizaci

  9:52aktualizováno  9:52
Česká armáda začala řešit, co udělá se zastaralými bojovými vozidly pěchoty. Pásoví veteráni BVP-2 doslouží v letech 2018 až 2020 a ve hře je hned několik variant, jak a jestli vůbec je nahradit.

Slovensko-český projekt modernizovaného bojového vozidla pěchoty BVP-M2 SKCZ | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Jednou z možností je případná modernizace. A jednu velmi zajímavou variantu "náhodou" společně představilo slovensko-české sdružení firem na právě skončeném veletrhu obranných technologií IDET v Brně.

Projekt se jmenuje BVP-M2 SKCZ a je primárně určen pro slovenskou armádu. Nutno dodat, že vzhledem i vlastnostmi je modernizované vozidlo od původního BVP na míle daleko. Technologicky, ochranou osádky i komfortem. Jako když ze stařičké škodovky přesednete do nového mercedesu.

Slovensko-český projekt modernizovaného bojového vozidla pěchoty BVP-M2 SKCZ
Slovensko-český projekt modernizovaného bojového vozidla pěchoty BVP-M2 SKCZ
Slovensko-český projekt modernizovaného bojového vozidla pěchoty BVP-M2 SKCZ

Nové je rozložení výsadku vojáků, věžový komplet, řízení, pozorovací a zaměřovací systémy, komunikační systém, řízení palby i balistická odolnost.

Odstavit, či modernizovat?

O osudu "bévépéček" v české armádě hovoří také takzvaná Bílá kniha o obraně z roku 2011. V klíčovém dokumentu pro směřování na nejbližší roky se píše, že by měla být pásová bojová vozidla pěchoty BVP-2 postupně odstavena. Otázkou zůstává, zda by je měli vojáci používat do konce jejich životního cyklu. U vozidel BVP-1 by mělo padnout nejpozději do roku 2013 rozhodnutí, zda je vůbec nákladně modernizovat, nebo je nahradit nějakou jinou technikou.

Podle slovenského ministra obrany Martina Glváče by se vozidlo mělo už na sklonku letošního roku dostat do výroby a napřesrok se objevit i ve výzbroji slovenské armády. "Cena vozidla bude záviset na výbavě a účelu, ke kterému bude určené. Věřím, že toto vozidlo bude úspěšné, proto jsme ho vyvíjeli," dodal Glváč.

Made in Czechoslovakia?

"Tato varianta modernizace splňuje všechny požadavky NATO. Staré vozidlo dostalo moderní technologie," shrnul Štefan Hlavatý ze slovenského VOP Trenčín, jenž projekt modernizace zaštiťuje. Připomněl, že prakticky všechny země bývalého východního bloku, ale i další státy ve výzbroji BVP mají.

Vozidla vzhledem k dnešním potřebám rychle stárnou a armády řeší, co s nimi. To je případ i české armády, respektive ministerstva obrany, které kvůli dosluhujícím "bévépéčkům" už zřídilo speciální expertní komisi. Bojová vozidla totiž doslouží řádově v letech 2018 až 2020.

A v úvahu připadá hned několik variant - od úplného vyřazení tohoto typu z výzbroje přes prodloužení životnosti stávajících vozidel nebo jejich modernizaci až po pořízení zcela nových obrněnců.

Ministerstvo obrany upozorňuje, že je v tomto ohledu na úplném začátku cesty. Nic nebylo vybráno, schváleno ani rozhodnuto. Odpověď by měla naznačit připravovaná studie.

Slovensko-český projekt modernizovaného bojového vozidla pěchoty BVP-M2 SKCZ

Podle ministra obrany Vlastimila Picka by rozhodnutí mohlo padnout na přelomu let 2014 až 2015. "Společnou výrobu českých a slovenských firem samozřejmě podporujeme," řekl Picek.

Pokud se česká obrana pro modernizaci rozhodne, mohla by se týkat až 60 vozidel BVP, kterými je vyzbrojena především 7. mechanizovaná brigáda.

"Máme-li zajistit skutečně větší spektrum schopností, pak jsou pásová vozidla jednou z priorit. Pokud se nám bude zdát, že modernizace nebo nákup budou tak drahé, že si je nebudeme moci dovolit, pak budeme uvažovat o tom, že bychom 7. brigádu přezbrojili na kolová vozidla," naznačil náčelník generálního štábu Petr Pavel.

Starší typ BVP v akci

Bojové vozidlo pěchoty BVP-2

BVP-2
Plavba s bojovým vozidlem BVP.
Bojová vozidla pro Afghánistán - První dvě bojová vozidla s označením BVP-2.

Bojové obojživelné obrněné pásové vozidlo, které bylo v Československu vyráběno licenčně podle sovětského transportéru BMP-2. V Československu se vozidla sériově vyráběla do roku 1989.
Osádka: 3 osoby
Výsadek: 6 osob
Hmotnost: 14 tun
Pohon: šestiválcový motor UTD-20S1 o výkonu 220 kW
Max. rychlost: na silnici 65 km/h, v terénu 45 km/h, rychlost plavby 7 km/h
Výzbroj: kanon 2A42 ráže 30 mm, pěchotní kulomet ráže 7,62 mm, protitankový komplet PTŘS

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.