"V současné době armáda o nákupu této kategorie letounů neuvažuje," řekl mluvčí ministra obrany Andrej Čírtek. S nákupem takovýchto transportních letounů podle jeho slov nepočítá ani střednědobý plán.
Armáda chtěla získat velkokapacitní letadla v rámci deblokace ruského dluhu. K tomu se Česká republika navíc zavázala na pražském summitu NATO v roce 2002. Šlo o tři velkokapacitní dopravní stroje Antonov An-70.
Rusko však nabídlo jen tři Iljušiny Il-76 MF, které českému ministerstvu obrany nevyhovovaly. Místo letounů nakonec armáda získá vrtulníky.
S novým modelem letounu C-130 Hercules se v pátek v Praze zastavili piloti amerického letectva cestou na airshow v Indii. Zastávka v České republice měla podle zástupců výrobce sloužit jen k prezentaci stroje.
Podle zástupce Lockheed Martin Donalda Bohlera je totiž americká vláda přesvědčena, že pro letouny typu Hercules je v českých vzdušných silách místo.
Podle vyjádření důvěryhodného zdroje by letouny Hercules mohly být náhradou za starší letouny An-26, kterým má armáda k dispozici pět a používá je k přepravě jednotek. Po roce 2010 by měla skončit jejich technická životnost a armáda počítá s jejich nahrazením.
Zástupci Lockheed Martin odmítli, že by jejich firma s českou stranou o případné koupi stroje už jednala. Prodeje velké vojenské techniky v zahraničí většinou totiž nesjednává jejich výrobce, ale americká administrativa, která stanovuje i cenu.
V současnosti má česká armáda k dispozici dvě velká dopravní letadla Tu-154M, dále pak několik strojů An-24, An-26, Jak-40, L-410 a jeden challenger. Kromě posledních dvou jde o zastaralé letouny sovětské výroby, které jsou těžké a mají o třetinu větší spotřebu paliva než moderní letadla.
Prezentaci nového C-130J v Praze řídil hlavní zkušební pilot amerického Lockheedu Arlen Rens. "Je bezpečnější, výkonnější, rychlejší a úspornější než předchozí verze. Ačkoliv zachovává původní vzhled Herculesu, jde prakticky o nové letadlo," shrnul. - více zde
Člen posádky Kenneth Johnson působil už na palubách předchozích typů Herculesu. "Tohle je zatím pro mě technický vrchol. Letoun je maximálně bezpečný. Proti starším modelům také na větší vzdálenost přepraví nesrovnatelně více materiálu," řekl.