Armáda: Naši piloti doplácejí na hazard

  • 3
Ještě nedávno generálové zdůvodňovali časté katastrofy vojenských stíhaček tím, že jejich piloti tráví příliš málo času ve vzduchu. Dnes se létá mnohem víc, a letadla padají stejně. Důvod? Hrubá nekázeň pilotů. Vyšetřování příčin poslední katastrofy vojenského letadla u Pelhřimova ještě neskončilo, ale už teď vojenští velitelé přiznali: Za pády našich letounů se často skrývá hazardérství pilotů.

Zda se ho dopustil i pilot, který ve středu zahynul při pádu letounu L-39 u pelhřimovského sídliště Pražská, se teprve ukáže. Analýza záznamů černé skříňky má být k dispozici už v pondělí.

Velení armády uznává, že zejména čáslavští stíhači, z nichž mnozí se honosí přezdívkou "tygří pilot", se vědomým porušováním norem podepsali pod nedávné letecké katastrofy, při nichž zahynulo několik lidí. Nechybělo mnoho a obětí mohlo být více. Až nyní vyšlo například najevo, že v červnu jen zázrakem nespadla stíhačka MiG-21, jejíž pilot hrubě porušil zásady přistávacího manévru.

Experti probudili černou skříňku - informace o pádu letounu L-39

"Dostal se v oblacích do velice nebezpečné situace, kdy jej sice výstražný systém varoval, že je pár desítek metrů nad zemí, ale on přesto dál klesal," popisuje situaci velitel letectva Ladislav Klíma. Pilot vybral stroj v pouhých devadesáti metrech a pokračoval v této výšce na základnu.

Havaroval přitom málem v prostoru muničního skladu, kde loni v říjnu na Havlíčkobrodsku spadla dvojice migů, jejichž piloti zahynuli. "Ti si tenkrát v rozporu s předpisy vypnuli výstražné zařízení, které je varuje, že dosáhli kriticky nízké výšky," řekl náčelník generálního štábu Jiří Šedivý. Pilotovi, který v červnu chyboval, generál Klíma okamžitě zakázal létat.

Generalita se rozhodla léčit piloty šokem
Tvrdou lekci si od vedení resortu obrany vykoledovali piloti, kteří nerespektují normy bezpečného létání. Armáda s nimi končí. Trpělivost s letci došla ministrovi obrany Jaroslavu Tvrdíkovi, šéfovi generálního štábu Jiřímu Šedivému, a dokonce i veliteli letectva Ladislavu Klímovi.

Generál Klíma dokonce přiměl všechny své piloty, aby se podívali na trosky letounu L-39 Albatros, v nichž ve středu zahynul jejich osmadvacetiletý kolega z čáslavské základny. "Tak naštvaného jsem ho ještě neviděl, ale je dobře, že to udělal, aby si zvláště mladí letci uvědomili, jak mohou skončit, když přecení své síly," říká jeden ze zkušených pilotů.

Tvrdík, Šedivý i Klíma se zdráhají sdělit, jaká byla příčina poslední katastrofy jen pouhých pět set metrů od pelhřimovského sídliště Pražská. Přiznali jen, že jako jednu z verzí havárie experti prověřují i možnou hrubou nekázeň pilota. "Moudřejší budeme až po analýze černé skříňky," odmítá Klíma jakékoliv dohady.

O to razantněji však ministr i oba generálové odsuzují červnový hazard pilota stíhačky MiG-21, který jen o vlas zabránil pádu svého stroje na muniční sklad na Havlíčkobrodsku, na nějž už loni spadly dvě stíhačky.

"S létáním v armádě skončil. Zrovna tak jako pilot vrtulníku Sokol, který v únoru zdemoloval svůj stroj," říká šéf letectva Klíma. "Hrubá nekázeň letců mi nedává jinou možnost. V takových případech budu postupovat vždy velmi tvrdě," zdůraznil generál. Nekompromisní opatření přijali šéfové vojska také vůči velení čáslavské základny, jejíž piloti se podílejí na většině katastrof letectva.

"Vyměnili jsme celé velení, za mladé a schopné důstojníky," řekl Klíma. Podle něj však bude trvat ještě nějakou dobu, než právě z čáslavské základny zmizí až příliš sebevědomý styl jednání pilotů takzvané tygří letky a jejich přístup k výcviku.

Právě o těchto pilotech prohlásil už před časem Klímův zástupce Jiří Kubala, že mu přezíráním standardů letectva a neoprávněným sebevědomím už "pijí krev". Za své nekompromisní postoje je Kubala mezi většinou pilotů značně neoblíben.
Také Šedivý si v uplynulých letech nadělal mezi piloty hodně nepřátel, když po opakovaných katastrofách kritizoval jejich nekázeň.

"Platí to stále - u některých pilotů přetrvává pocit nepostižitelné elity mezi letci. Přinutili nás, abychom s nimi začali jednat velmi tvrdě. Kdo nebude respektovat výcvikové normy, s létáním končí," upozorňuje generál.

Odejít už musel jeden z respektovaných velitelů letky, který se na cvičení NATO opil den před létáním tak, že musela zasahovat Vojenská policie. "Stíhač je výjimečný svými schopnostmi, ale bez sebekázně pro nás nemá cenu," říká generál.

Někteří piloti si podle něj po vstupu země do NATO zcestně vysvětlují, že jsou to jen oni, kdo rozhodují o své letové misi. "V aliančních letectvech musí každý pilot přesně do detailů vědět, jaký má úkol, a taky ho splnit. Pro improvizaci není žádné místo. Pokud je to naopak, dochází k tragédiím," konstatuje Šedivý.

Ministr Tvrdík generála podporuje: "Snažíme se letcům vytvořit nejlepší sociální a pracovní podmínky. Vyměnil jsem proto i své úředníky. Oplátkou za to ale chceme jejich kázeň. Jinak neohrožují jen sebe, ale i lidi pod sebou. Ostatní je jen na pilotech."

Přehled havárií vojenských letadel

Datum Událost
23. listopadu 1989 Stíhací letoun MiG-21 se zřítil do neobydleného prostoru deset kilometrů jihovýchodně od Přerova, pilot havárii přežil.
22. června 1990 Pilot cvičného vojenského letounu L-39 havaroval při nácviku vyšší techniky pilotáže v blízkosti obce Stará Turá, nehodu nepřežil.
3. dubna 1991 Při havárii vojenského cvičného letounu L-39, která se stala v prostoru mezi obcemi Poříčany a Kounice ve středních Čechách, se piloti katapultovali a zůstali nezraněni.
22. dubna 1991 Při výcvikovém letu se střetly dva vojenské stíhací letouny leteckého pluku v Líních u Plzně. Jeden z letounů MiG-21 poté havaroval v prostoru mezi Berounem a Rakovníkem, pilot se katapultoval. Druhý letoun přes poškození přistál na letišti v Líních.
22. srpna 1991 Oba piloti zaplatili životem opožděnou katapultáž, k níž byli přinuceni při nehodě cvičného letounu L-39 Vysoké vojenské letecké školy u obce Kalša u Trebišova.
1. října 1991 Nezraněn zůstal pilot při letecké havárii cvičného nadzvukového letounu MiG-21, patřícího 1. školnímu leteckému pluku z Přerova, nedaleko Kroměříže.
27. ledna 1992 Do prostoru mezi město Polička a obec Korouhev dopadl stíhací letoun MiG-23 UB z 28. stíhacího bombardovacího pluku z Čáslavi. Oba piloti, kteří nezvládli noční výcvikový let, zaplatili nehodu životem.
10. června 1992 Vojenský letoun MiG-21 MF se zřítil v prostoru obce Kostomlaty na Teplicku. Pilot se katapultoval pozdě a nehodu nepřežil.
26. června 1992 Oba piloti zahynuli při havárii cvičného letounu L-29 Delfín z 9. stíhacího bombardovacího leteckého pluku v prostoru vojenského letiště Bechyně na Táborsku.
17. července 1992 Další nehoda vojenského letounu v Bechyni. Vrtulník Mi-2 z 31. smíšené letky se vznítil při nouzovém přistání. Posádka vyvázla bez zranění.
28. srpna 1992 Jeden život si vyžádala havárie vojenského letounu MiG-21 MF poblíž letiště v Českých Budějovicích.
18. listopadu 1992 Bitevní vrtulník Mi-24 se zřítil u obce Strašice u Plzně. Tříčlenná posádka zahynula.
18. března 1993 Pilot se úspěšně katapultoval z nadzvukového stíhacího bombardovacího letounu Su-22 M4, který havaroval pět kilometrů jižně od Jihlavy.
30. června 1993 Letoun L-39 Prvního leteckého školního pluku v Přerově dopadl 11 kilometrů severovýchodně od Přerova u obce Radslavice. Pilot se katapultoval.
1. února 1996 V blízkosti Pardubic začal při letu hořet motor cvičného vojenského letadla L-39. Pilot navedl padající letadlo do volné krajiny, posádka se úspěšně katapultovala.
2. září 1996 U obce Studené blízko Ústí nad Orlicí byl při havárii stíhacího letounu MiG-21 těžce zraněn pilot.
3. září 1996 V civilní části letiště v Pardubicích se srazila tři letadla. Ruské nákladní letadlo IL 76TD společnosti Aeroflot se při pojíždění střetlo se dvěma letadly české armády AN-26 a AN-30. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.
1. listopadu 1996 U obce Tasovice v okrese Blansko se zřítil stíhací bombardér české armády Su-22 M4. Pilot zahynul.
19. listopadu 1996 Oba piloti zahynuli při havárii vojenského nadzvukového letounu MiG-23 UB z 1. stíhacího leteckého pluku v Českých Budějovicích. Letoun se zřítil u obce Herálec na Českomoravské vysočině.
23. ledna 1997 Bez zranění se obešla lehká nehoda stíhacího letounu MiG-21, která se stala na letišti v Líních u Plzně při přistávacím manévru.
18. února 1998 Pilot zemřel při havárii cvičného motorového vojenského letounu u obce Benátky na Královéhradecku.
19. května 1998 Dvoumístný vojenský letoun MiG-23 se zřítil u obce Chlumětín v okrese Žďár nad Sázavou. Oba piloti se před pádem katapultovali; nikdo nebyl zraněn.
8. června 1998 Srážka dvou stíhacích letounů MiG-21, z nichž jeden dopadl do největšího českobudějovického sídliště Vltava. Všichni tři piloti se katapultovali; utrpěli středně těžká zranění. Pád letadel způsobil četné škody na panelovém domě, majetku obyvatel a na 22 zaparkovaných automobilech.
10. listopadu 1998 Bojový vrtulník Mi-24, který letěl z letecké základny Kbely do vrtulníkové základny v Přerově, se zřítil u Slatinic na Olomoucku. Havárii nepřežil nikdo z posádky, kterou tvořili čtyři zkušení vojenští piloti.
17. června 1999 Dva armádní letouny MiG-21 se srazily při návratu z výcviku a zřítily se do neobydlené oblasti na Havlíčkobrodsku. Dva piloti zahynuli, třetí se katapultoval a utrpěl lehké zranění.
12. října 1999 Na základně taktického letectva české armády v Čáslavi pilot francouzského vojenského stíhacího letounu Mirage 2000 minul přistávací dráhu a zavadil podvozkem o předpolí. Stačil se včas katapultovat a vyvázl bez zranění.
16. června 2000 Deset kilometrů od jaderné elektrárny Dukovany spadl stíhací bombardér SU-22, pilot nehodu nepřežil.
2. srpna 2000 U obce Čejkovice, jihozápadně od Chrudimi, havaroval cvičný letoun L-29 Delfín, jehož pilot - šéf bojové přípravy vzdušných sil a plukovník Generálního štábu Armády České republiky Ján Malo na místě zahynul.
10. října 2000 U obce Bílek na Havlíčkobrodsku se srazila dvě vojenská stíhací letadla MiG-21. Nehodu nepřežili oba piloti.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video