První letoun CASA ze španělské Sevilly v Praze přistál krátce po třetí hodině odpoledne, i když technicky vzato byl v Česku již včera.
Na internetu se mezi leteckými nadšenci objevil snímek letounu právě z neděle. Oficiální představení ale naplánovala armáda na pondělí.
"Tyto moderní taktické transportní letouny jsou zásadní změnou ve vybavení armády. Podstatně lépe budou vyhovovat potřebám našich vojáků v zahraničních operacích a zároveň pro využití v rámci Integrovaného záchranného systému na našem území," řekl ministr obrany Martin Barták.
České vzdušné síly dostanou celkem čtyři nové letouny C-295M. Další by měl výrobce EADS dodat v březnu a zbylé dva pak do konce roku 2011. V armádním letectvu zastaralé letouny sovětské výroby An-26, jejichž životnost skončí v letech 2012 až 2014.
Ty už nevyhovují řadě současných nároků, například na hlučnost, emise nebo spotřebu paliva. "Jsme rádi, že se to podařilo. Letouny An-26 už technicky dosloužily," konstatoval velitel 24. základny dopravního letectva Josef Bejdák.
"Anduly" definitivně skončí
Transportní letouny Antonov sloužily českým letcům desítky let. Například prototyp dosud provozovaných strojů An-26 vzlétl už v roce 1969. Stroje si podle svého názvu vysloužily přezdívku "Andula". Pro nové letouny CASA zatím letci žádnou přezdívku nemají.
"Andula bylo označení pro An-2, ale postupně se to nějak přeneslo i na další typy. O přezdívce pro C-295 zatím nevím, necháme tomu čas, vždyť Češi jsou velmi tvořiví," řekl Bejdák.
Armáda chce letouny využívat pro přepravu a zásobování českých vojáků v misích i pro humanitární operace včetně záchrany českých občanů z rizikových oblastí. Kromě čtyř strojů CASA má podle ministerstva obrany vojenské transporty v budoucnu zajišťovat dvojice středních strojů C-130 Hercules.
Zajímavostí kontraktu za více než 3,5 miliardy korun je fakt, že za první z taktických transportních letounů armáda zaplatí pěti podzvukovými letouny L-159. Česku se tak poprvé podařilo udat "stopadesátdevítky" v cizině.
Letouny An-26, které doposud armáda používala, byly vyrobeny v letech 1982 až 1985. "Vyřazené letouny, včetně náhradních dílů a dalšího příslušenství, budou v souladu s platnými zákony formálně nabídnuty k bezúplatnému převodu jiným organizačním složkám státu, a pokud se nenajdou zájemci, budou následně nabídnuty k prodeji formou výběrového řízení," uvedla mluvčí ministerstva obrany Lucie Kubovičová.
C-295M CASA
Plně naložený, tedy s více než devíti tunami nákladu, má dolet 1 500 kilometrů, se čtyřmi tunami nákladu pak až 5 000 kilometrů. Maximální dolet přesahuje 5,5 tisíce kilometrů. Do útrob letounu se například podle výrobce vejdou tři vozidla Land Rover Defender. Taktický dolet letounu s nákladem 6 tun je 3 900 kilometrů. Letouny mají pancéřovou ochranu důležitých částí a systémů k vlastní ochraně, včetně detekce ozařujícího radaru, systému varování při ozáření laserem, protiraketového výstražného systému a systému klamných cílů. Kromě letecké přepravy osob a materiálu jsou letouny schopné vysazovat výsadkáře a náklad pomocí padáků. Stroje jsou schopné přistávat a startovat i z nezpevněných ploch a je možné je vybavit i systémy doplňování paliva za letu. Kromě Španělska a Polska mají tyto stroje ve výzbroji vzdušné síly Brazílie, Jordánska, Alžírska či Portugalska. |