Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Armáda chystá nový tendr. Dražší

  22:35aktualizováno  22:35
Ještě nedozněly všechny emoce po tendru na dodávku nájemných stíhaček pro české letectvo a velení armády se chystá vypsat soutěž novou - za ještě větší peníze. Tentokrát bude poptávat 243 kolových transportérů a chce na ně vydat až 25 miliard korun, což je o pět miliard více než za stíhačky.

Armáda v současnosti nemá kolový transportér v bojové verzi. Má sice přibližně 600 zastaralých OT-64, k boji jsou ale vybaveny jen pásové BVP-1 a BVP-2, které jsou ale například v mírových misích mnohdy nevhodné. "Kolová varianta vychází ze zkušeností například s náročnou přepravou pásové techniky do zahraničních misí," uvedl náčelník generálního štábu Pavel Štefka.

Soutěže se chystají zúčastnit firma Mowag a jeho švýcarská vozidla Piranha, americko-rakouské Pandury od firmy Steyer-Daimler-Puch a finské Patrie. Česká armáda poptává vozidla ve variantě osmkrát osm, čili se čtyřmi poháněnými koly na každé straně, a schopná plavat. Celkem vojáci chtějí 18 verzí transportéru, kromě základní bojové i průzkumné, spojovací, velitelské a podobně.

Smlouvu s vybraným dodavatelem chce podepsat do září letošního roku, do poloviny října 2006 by mělo být prvních 18 vozidel připraveno k vojskovým zkouškám a v prosinci je má armáda převzít. Dodávky mají být ukončeny v roce 2012.

Tendr už měl být v současné době "rozjetý". Jeho vyhlášení se však o několik týdnů zpozdí. Vyplynulo to z nedávných vyjádření ministra obrany Miroslava Kostelky a náměstka pro vyzbrojování Jaroslava Kopřivy. Tendr bude dvoukolový, účastníci budou moci svou nabídku v určité fázi zpřesnit či vylepšit.

Armáda v rámci plánu přezbrojování plánuje podle ČTK nakoupit kromě transportérů i 1700 středních a těžkých nákladních automobilů od kopřivnické Tatry za přibližně 20 miliard korun. Ve výběrovém řízení na pronájem stíhacích letounů zvítězily švédsko-britské Gripeny, finalizace smlouvy za 20 miliard korun se však protahuje.

Rozpory obou stran se týkají především otázky offsetů, tedy podpůrných programů průmyslové spolupráce. Švédská strana požaduje oddělit smlouvu o pronájmu letadel od smlouvy o offsetech, na což česká strana nechce přistoupit. Smlouvy se Švédskem o desetiletém pronájmu 14 stíhaček by přesto mohly být podepsány letos v červnu a první letadla by si armáda převzala do poloviny příštího roku.

Zpoždění při vyhlášení soutěže na armádní kolová vozidla je podle předchozích vyjádření náměstka Kopřivy způsobeno rozhodnutím zařadit do ní rovněž testy, zda nabízené transportéry splňují české požadavky. Informace z jiných zdrojů však dávají zpoždění do souvislosti právě s protahujícím se uzavíráním smlouvy na dodávky stíhacích letounů. Zbrojařská firma Omnipol zastupující v kontraktu na stíhačky vítězné konsorcium BAE a jejich Gripeny totiž zřejmě rovněž stojí na straně společnosti Mowag v tendru na dodávku transportérů.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dron zneškodněný laserovým systémem MEHEL na platformě obrněnce Stryker...
Zabiják dronů. Armáda po zkušenostech z Mosulu zkouší výkonný laser

Bylo jen otázkou času, kdy se stále lepší a především levnější a dostupnější drony stanou vojenskou hrozbou. Americká armáda po nepříjemných zkušenostech z...  celý článek

Americký bombardér B-1B Lancer během nízkého průletu nad dráhou mošnovského...
Americké bombardéry se vrátí nad Česko. Prověří letecké návodčí

Do chystaného cvičení Ample Strike v České republice by se na přelomu srpna a září měly opět zapojit americké strategické bombardéry B-1 a B-52. Cvičení má...  celý článek

Polská skupina Orlik na Dnech NATO v Ostravě
Na Dny NATO v Ostravě se slétnou stíhači, akrobaté i průzkumné stroje

Moderní i historické stíhací letouny, průzkumné i transportní stroje a akrobatická skupina. Organizátoři blížících se Dnů NATO v Ostravě slibují na září na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.