Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Armáda chce další letouny už roky, nebyly na ně peníze

  6:54aktualizováno  6:54
Plány ministerstva obrany na nákup dalších a větších letounů, než jsou stroje CASA, nejsou ničím novým. Armáda chtěla výkonnější letouny typu Hercules už před pěti lety, nebyly na ně ale peníze.

V hledáčku je už roky například C-130 Hercules. Na snímku v barvách izraelského letectva. | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Kromě čtyř menších transportních letounů C-295M CASA chce ministerstvo obrany pro armádní letectvo ještě dva o něco větší a výkonnější letouny. Uvažuje se, že by to mohlo být do roku 2020.

Plán na jejich pořízení "oprášil" nový ministr obrany Vlastimil Picek. V druhé polovině roku chce předložit vládě novou koncepci dopravního a vrtulníkového letectva. Často kritizované stroje CASA totiž podle něj zastanou jen část úkolů, které by armádní letectvo mělo plnit.

Problémové stroje

Čtveřici letadel C-295M CASA armáda pořídila za zhruba 3,5 miliardy korun. Od počátku je provázejí technické problémy a dosud stále nefungují tak, jak by si armáda představovala. Stroje opakovaně neprošly vojskovými zkouškami, které měly ověřit hlavně systém ochrany před raketami. Další by měly proběhnout v nejbližších týdnech. Kvůli tomu je armáda nemůže nasadit do rizikových oblastí včetně Afghánistánu, jak by chtěla. I když první let do Kábulu už má jeden ze strojl za sebou.
Kvůli obchodu je vyšetřována bývalá ministryně obrany Vlasta Parkanová a její náměstek Jiří Staněk. Při nákupu údajně vznikla škoda 650 milionů. Parkanová pochybení odmítá, Sněmovna ji vydala ke stíhání.

"Nákup čtyř strojů CASA nikdy nebylo konečné řešení pro armádu," konstatoval před pár dny Picek. Jako náčelník generálního štábu pořízení strojů CASA dlouhé měsíce zpochybňoval s tím, že by bylo nutné dokoupit další dva větší stroje.

O nákupu dvou větších letounů, které by stroje CASA doplňovaly, se přitom hovoří několik let. Jenže kvůli klesajícím výdajům na obranu a rozpočtovým škrtům k němu nikdy nedošlo.

"Myšlenka na pořízení větších transportních strojů není nic nového. Armáda deklarovala, že bude potřebovat další letouny, které by doplnily stroje CASA, už zhruba před pěti lety," uvedl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

První vážné plány o nákupu konkrétně dvou osvědčených amerických letounů C-130 Hercules schopných přepravovat 20 tun materiálů se objevily už v roce 2008. Taktický letoun střední třídy s doletem 3 800 kilometrů je považován za světovou špičku, i když se vyrábí a neustále modernizuje už čtyřicet let.

O rok později pak ministerstvo obrany oznámilo, že by koupilo celkem čtyři "olétané" herculesy - dva na provoz a dva na náhradní díly.

"Chtěli bychom v co nejkratší době získat dva letuschopné herculesy, abychom mohli doplnit naši dopravní flotilu," uvedl například 17. dubna 2009 Martin Barták, tehdy ještě první náměstek ministryně obrany Vlasty Parkanové. 

V lednu 2010 už jako ministr obrany po řadě jednání oznamoval, že by smlouvu na dodávku čtyř použitých amerických strojů C-130 Hercules mohlo ministerstvo podepsat během pár měsíců. Barták je v současnosti vyšetřován kvůli korupci v kauze nákupu vozidel Tatra. A jeho jméno figuruje i kauze nákupu letounů CASA.

Flotila armádního dopravního letectva

Armádní letoun Airbus A-319 CJ.
Přistání českého armádního letounu CASA na nezpevněném povrchu letiště v Bulganu
Vládní Challenger CL-601

K přepravě osob a nákladů na velké vzdálenosti využívá dopravní letectvo české armády v současnosti dva proudové letouny Airbus A-319. Pro krátké a střední vzdálenosti jsou určeny čtyři stroje C-295M CASA. Ve flotile je také dvoumotorový dolnoplošník pro 15 cestujících Canadair CL-601, který v minulosti provázely technické problémy s praskáním čelního skla kabiny. Stále nechybí také stárnoucí třímotorový proudový dopravní letoun Jakovlev Jak-40 a výčet uzavírá dvoumotorový turbovrtulový stroj L-410 z LETu Kunovice.

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.