Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Arafata zřejmě otrávili poloniem, ukázala analýza jeho osobních věcí

  17:26aktualizováno  17:26
Švýcarští odborníci, kteří analyzovali kvůli podezření z otravy věci po zemřelém palestinském vůdci Jásiru Arafatovi, podpořili možnost, že byl otráven radioaktivní látkou. O jejich zprávě v odborném časopise The Lancet informovala agentura AFP.

Někdejší palestinský vůdce Jásir Arafat na archivním snímku z roku 2002 | foto: AP

Tým odborníků z Lausannského ústavu radiofyziky ve svém příspěvku z 12. října pro britský odborný časopis The Lancet shrnuje poznatky, k nimž dospěl při svém loňském zkoumání osobních věcí někdejšího palestinského vůdce Jásira Arafata. Ten se koncem října 2004 vydal na léčení do Francie, kde se nechal hospitalizovat v nemocnici nedaleko Paříže. Zemřel o necelé dva týdny později ve věku 75 let.

Příčinu smrti však tehdy lékaři ve své zprávě jednoznačně neurčili. Při toxikologických testech ovšem nebyla zjištěna stopa žádného známého jedu. Zpráva konstatuje, že Arafat trpěl zánětem, žloutenkou a měl krevní sraženiny. Lékaři nicméně po smrti neprovedli pitvu, zčásti také proto, že si to nepřála Arafatova žena.

Loni však vdova po bývalém vůdci souhlasila s přezkoumáním jeho osobních věcí, které měl krátce před smrtí u sebe či na sobě. Tým z Lausannského ústavu radiofyziky proto analyzoval zbytky tělesných tekutin odebraných z Arafatových osobních věcí - spodního prádla, čepice nebo kartáčku na zuby.

Arafat byl nejspíš otráven poloniem 210, říkají švýcarští vědci

Vědci po expertíze dospěli k závěru, že Arafatovy osobní věci obsahovaly významné množství radioaktivního polonia. O možnosti, že bývalý palestinský předák mohl být ve skutečnosti otráven, následně informovala ve spolupráci s experty z Lausanne televizní stanice al-Džazíra ve svém dokumentu.

Tentýž tým expertů, na něhož se odvolávala panarabská stanice, nyní své poznatky zveřejnil v odborném časopise The Lancet.

Rusové polonium nenašli

Ruští experti, kteří také zkoumali vzorky tkáně z Arafatových osobních věcí, došli k opačnému závěru než jejich švýcarští kolegové. Šéf ruského biologicko-lékařského ústavu Vladimir Ujba konstatoval, že Arafat nemohl být otráven poloniem. Stopy radioaktivního izotopu polonia 210 se podle něj v těle nenašly.

ČTK

"Výsledky podporují hypotézu, že byl Arafat otráven poloniem 210," stojí v jejich zprávě. "Několik vzorků obsahujících zbytky po tělesných tekutinách (moči a krvi) obsahovalo nevysvětlitelně vyšší úroveň radioaktivního polonia 210," cituje část zprávy švýcarských odborníků agentura AFP.

Množství radioaktivity je podle vědců srovnatelné se "smrtelnou injekční dávkou několika gigabecquerelů (jednotka intenzity ozáření radioaktivitou, pozn. red.)" polonia 210.

Když tezi o otravě Arafata poloniem loni odvysíla al-Džazíra ve svém dokumentu, ihned to mezi Palestinci a v celém arabském světě rozpoutalo obrovskou vlnu pobouření. Mnoho Palestinců v dokumentu shledalo jasný důkaz o tom, že Arafat byl otráven a že za jeho smrtí stojí Izrael a Spojené státy. 

Kvůli dokumentu Arafatovy ostatky exhumovali

Na popud zjištění zveřejněných v tomto dokumentu proto byly nakonec loni v listopadu Arafatovy ostatky exhumovány z mauzolea v Ramalláhu. Týmy expertů ze Švýcarska, Francie a Ruska z nich posléze odebraly šedesátku vzorků k analýze případných stop radioaktivních látek a zahájily oficiální šetření příčin smrti bývalého předáka.

Trojice týmů však navzdory původním prohlášení o tom, že výsledky zveřejní do několika měsíců od odebrání vzorků, stále k závěru nedospěly a na oficiální výsledky šetření se teprve čeká.

Odpůrci teorie o otravě někdejšího lídra radioaktivní látkou nicméně poukazují na skutečnost, že v okamžiku smrti Arafat nevykazoval hlavní příznaky otravy poloniem, k nimž patří například chybějící vlasy. Problém prokázání otravy poloniem také tkví v tom, že se stopy po jeho přítomnosti postupně vytrácejí.

Historické podání rukou. Arafat uzavíra v Oslo mírovou dohodu s Izraelem

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.