Nekvašený chléb se jí jako připomínka chvatu, kvůli němuž nebylo možné připravit chléb kvašený. Dnešní macesy podobné křupavým sucharům jsou poživatelné se sladkými i slanými doplňky.
Arabští obchodníci v Izraeli začínají dělat zásoby krabic s macesy dlouho před pesachem, jelikož vědí, že zájem bude velký. Arabové totiž tvoří pětinu obyvatel Izraele a jejich láska k macesům ilustruje dvojznačnost jejich postavení. Hovoří hebrejsky, mají izraelské pasy, ale mnozí se považují za diskriminovanou část populace a identifikují se s Palestinci. A přesto milují macesy.
NEKVAŠENÝ CHLÉB V BIBLIKniha Exodus (12:39) "Z těsta, které (Izraelité) vynesli z Egypta, napekli nekvašené podpopelné chleby, protože ještě nevykynulo. Byli totiž z Egypta vyhnáni a nemohli otálet. Ani potravu na cestu si nestačili připravit." |
Macesy jedí u nich kromě ní manžel a tři synové. Macesy polité čokoládovou polevou většinou zapíjejí čajem a nestarají se o to, že je to židovský pokrm.
U vchodu do krámu, z nějž Umajma právě vyšla, stojí ještě 1,5 metru vysoký sloupec krabic, ale to je vše, co zbylo z více než čtyřtunových zásob, které si majitel Tárik Ifin před pesachem udělal. O tom, že prodá i ty poslední, nemá pochyby.
Pro židy přitom macesy rozhodně nejsou kulinářský zázrak. Berou je jako připomínku těžkého osudu svých předků. "Moc mi nechutná, ale patří to k svátku," řekl jeruzalémský žid Simon Mizrahi. Macesy pojídá většinou k polévce, se sýrem nebo máslem. Oceňuje na nich, že nesytí jako kynutý chléb bohatý na uhlovodany, po nichž se přibírá. Podobně na macesy hledí většina ostatních židů: patří k tradici, ale lidé už jich mají dost.
Někteří ještě s únavou bojují a vymýšlejí nejrůznější recepty. Namáčejí macesy do teplého mléka nebo kávy, až vznikne kaše. Italský švih macesům dodá kečup a sýr.
Kdyby existovala alternativa, většina židů by macesy nejedla ani o pesachu. O to víc je překvapuje, že izraelští muslimové a také křesťané mezi Araby, tedy populace, která pesach neslaví a může jíst v době svátku cokoli, volí dobrovolně macesy.
"Děti to milují, jedí to jako koláče," říká Visad Džamílová. Do auta právě nakládá krabici s macesy a také tubu čokoládové polevy, což ocení manžel i pět dětí. "Židé přece taky jedí náš chleba, no tak my jíme zas ten jejich," vysvětluje.
A má pravdu, protože izraelští židé milují arabská jídla jako hummus a falafel.
Obchodník Tárik Ifin pamatuje doby, kdy Arabové macesy odmítali z ideologických důvodů, které se s léty setřely. "Arabové a Židé nejsou tentýž národ, ale dělíme se o stejnou zem, tak proč bychom neměli jíst stejná jídla?" říká obchodník.
IZRAELŠTÍ ARABOVÉIzraelští Arabové jsou nežidovští obyvatelé Izraele, kteří mají izraelské občanství. Jen lidí s volebním právem je mezi nimi 1,5 milionu. Často se identifikují s Palestinci, tedy obyvateli Západního břehu Jordánu a pásma Gazy. Palestinci ale náruživost k macesům nesdílejí a v tamních obchodech se tento chleba neprodává. "Nemáme rádi nic, co pochází od nich (Izraelců)," říká taxikář Firás Sálim z východního Jeruzaléma. |