Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ruská média skočila na apríl, že válečné lodě Mistral koupil Brusel

  15:43aktualizováno  15:43
Řada ruských státních médií se stala obětí aprílového žertu bruselského webu EUObserver, který dvě francouzské vrtulníkové lodi třídy Mistral, určené původně Rusku, „prodal“ Evropské unii. Ruské novináře nevaroval fakt, že EU žádnou armádu nemá, ani skutečnost, že jedna z lodí měla kotvit ve vnitrozemském Lucembursku.

Francouzská víceúčelová výsadková loď Mistral v doprovodu menších plavidel. | foto: Reuters

Téma obří zbrojní zakázky je v Rusku citlivé a ostře sledované. Paříž totiž v reakci na agresivní politiku Ruska na Ukrajině kontrakt uzavřený v roce 2011 pozastavila a ruskému velení plavidla odmítla v termínu předat. Rusko teď čeká, že Francie buď smlouvu dodrží, nebo peníze vrátí i s tučnou pokutou. Cena zakázky je 1,2 miliardy eur (33 miliardy korun).

Fotogalerie

EUObserver ve středu napsal, že zakázku převzala diplomatická služba Evropské unie. Lodě nazvané původně Sevastopol a Vladivostok prý byly přejmenovány na Juncker a Mogherini podle šéfa Evropské komise Jeana-Clauda Junckera a unijní ministryně zahraničí Federiky Mogheriniové.

První plavidlo má kotvit v Lucembursku a druhé na italském ostrově Lampedusa, kde má prý z moře zachraňovat troskotající africké uprchlíky.

Aprílovou zprávu obratem převzala ruská státní televize Russia Today, rozhlasový vysílač Govorit Moskva nebo tisková agentura RIA Novosti. EUObserver nakonec musel zprávu na svém webu opatřit poznámkou, že článek je aprílovým žertem a žádná informace v něm obsažená se nezakládá na pravdě. Autor zprávy Andrew Rettman se nechal slyšet, že by nikdy neuvěřil, že na jeho zprávu může někdo „skočit“.

Na povedený žert reagoval i mluvčí ruského prezidenta Dmitrij Peskov. Jakýkoli dobrý vtip je podle něj vítán, stejně by prý ale v Moskvě přivítali dodržování francouzských smluvních závazků.

Francouzská loď Mistral uveze až 16 vrtulníků nebo 40 tanků:

Autor:


Témata: Evropská unie


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.