Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nákladní antonovy v české armádě končí, létaly od osmdesátých let

  21:55aktualizováno  21:55
Po devětadvaceti letech končí v českém vojenském letectvu transportní stroje Antonov An-26. Poslední dvě legendární "Anduly" budou z výzbroje vyřazeny ve čtvrtek.
Vojenský dopravní letoun An-26 na smíšeném letišti v Bochoři u Přerova.

Vojenský dopravní letoun An-26 na smíšeném letišti v Bochoři u Přerova. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Stroje létaly nad Československem a posléze Českou republikou, sloužily ovšem také v zahraniční misi v Kosovu. Piloti s nimi sbírali ocenění na leteckých přehlídkách v zahraničí a dokonce s nimi nacvičovali přistání na dálnici mezi Prahou a Brnem.

Československá armáda zavedla antonovy do výzbroje v letech 1982 a 1983. Tehdejší první letecký pluk získal celkem šest těchto strojů. Letouny převážely náklady a lidi na krátké a střední vzdálenosti. Plnily však také některé zvláštní úkoly.

V osmdesátých letech minulého století mezi ně patřila opakovaná cvičná přistání a vzlety na dálnici Praha - Brno. Tyto lety piloti "šestadvacítky" prováděli naložené nákladem i obsazené lidmi. Jeden z letounů svou kvalitu prokázal i při dvouměsíční cestě po východní Africe v roce 1995. Tehdy nalétal přibližně 70 hodin a navštívil 14 zemí, vše bez vážnější poruchy, za nezvykle vysokých teplot a v mnoha případech i v netradičních nadmořských výškách.

Transportní letadla také pomáhala s výcvikem pilotů bitevníků L-159 a Jas-39 Gripen. Letečtí kadeti si na transportních An-26 cvičili vyhledání cíle, identifikaci a doprovod, popřípadě i fiktivní sestřel nepřátelského letadla.

Antonovy nedělaly ostudu ani v zahraničí

Další zajímavou kapitolou služby letounů v české armádě byla jejich účast v mírové misi KFOR v balkánském Kosovu. Z letiště umístěného v chorvatském Splitu létali čeští piloti do kosovské Prištiny, makedonského Skopje, albánské Tirany, bosenského Sarajeva a italské Neapole.

"Andula" sbírala vavříny i na mezinárodních leteckých cvičeních a přehlídkách. Na cvičení NATO v Polsku před osmi lety český stroj An-26 přepravoval mezi základnami piloty radarových letounů AWACS. V srpnu 2004 se ve francouzském Orleans "šestadvacítka" nejen vyrovnala v souboji s francouzským transportním letadlem C-160 Transall, ale v soutěžním klání nakonec česká posádka zvítězila.

Při generální opravě v roce 2009 byla ocasní plocha jednoho z letounů natřena slavnostní kamufláží u příležitosti oslav 90. výročí založení vojenského letiště v pražských Kbelích. Díky této kamufláži byl stroj pozván na letecký den britské RAF.

Pro více než 70 tisíc návštěvníků čeští letci připravili scénku nakládání motoru do An-26 v polních podmínkách, za což jim porota letecké show udělila první místo a pohár za nejlepší pozemní ukázku.

Nástupce „Anduly“ sužují velké problémy

U příležitosti vyřazení antonovů z výzbroje uspořádá armáda ve čtvrtek v areálu kbelské letecké základny slavnostní nástup. "Andula" podnikne svůj poslední let v doprovodu letounu CASA C-295M, který ji ve výzbroji postupně nahradil. Návštěvníci zhlédnou i filmový dokument o An-26.

Čtyři španělská transportní letadla CASA koupila armáda s cílem nahradit dnes již zastaralé antonovy. První z nich přistál v Praze v lednu loňského roku. Letoun C-295M může nést 71 vojáků nebo 48 plně vyzbrojených výsadkářů nebo 24 raněných, je-li přizpůsoben jako zdravotní verze.

Využívání letadel CASA ale provázejí kontroverze. Podle médií bylo už jejich pořízení podezřelé, kontrakt byl zřejmě předražený. Smlouva byla podepsána v roce 2009, den před nástupem tehdejšího náměstka ministra obrany Martina Bartáka do funkce šéfa resortu. Podle Evropské komise ČR údajně nedodržela předpisy EU týkající se zadávání veřejných zakázek, když o zakázce za 132 milionů eur (téměř 3,5 miliardy korun) rozhodla bez výběrového řízení.

Výhodou letounu CASA měla být možnost jeho využití v Afghánistánu, kde čeští vojáci působí v mírové misi ISAF. Na počátku dubna ale vyplynulo, že správně nefunguje systém ochrany proti raketám, následkem čehož se odlet transportního stroje do neklidné asijské země opozdí. Systém za 150 milionů korun dodala firma Omnipol, která ho nyní bude muset vyměnit či opravit.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Reportér MF DNES s falešným receptem a lékem Hypnogen, který mu vydali v jedné...
Lék na falešný recept sežene každý. MF DNES uspěla ve všech lékárnách

Stačí obyčejné razítko, tiskopis objednaný na internetu a poznámka, že nemáte zdravotní pojištění. Všech deset lékáren, které MF DNES při redakčním testu...  celý článek

Požár v panelovém domě v Plzni na Košutce zřejmě způsobila powerbanka. (22. 8....
Hasiči evakuovali čtyřicet lidí, noční požár způsobila powerbanka

Tři hasičské jednotky vyjely v noci k požáru panelového domu v Plzni na Košutce. Černý kouř vyhnal z bytů čtyřicet lidí, lékaři ošetřili dvě ženy. Požár...  celý článek

Prezident Miloš Zeman se svým mluvčím Jiřím Ovčáčkem na tiskové konferenci na...
Zeman nehodlá počítat peníze za výjezdy do kampaně. Úřad to vidí jinak

Prezident Miloš Zeman bude i po vyhlášení volby hlavy státu pokračovat ve výjezdech do krajů, ale peníze utracené za ně přitom nehodlá započítávat do limitu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.