Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Antonov An-24: výkonný, ale starý letoun

  15:15aktualizováno  15:15
Slovenskem otřásla nehoda vojenského letounu Antonov An-24. Stroj ruské výroby nebyl z nejnovějších - štítek s datem výroby ukazoval rok 1969. To samo o sobě nemusí nic znamenat. Jenže podobná neštěstí nejsou u tohoto modelu výjimečná, spíš naopak. Češi ho z provozu vyřadili loni.
Antonov An-24 brázdí nebe bezmála půl století. Ilustrační foto.

Antonov An-24 brázdí nebe bezmála půl století. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

MAPA:
Osudná cesta slovenských vojáků

ČTĚTE TAKÉ:
Pád slovenského antonova přežil jediný voják
Přežil pád letadla a šel hledat signál

Model An-24 začali Rusové vyrábět už koncem 50. let minulého století - první letoun vzlétl v roce 1959. Slovenský stroj byl o deset let mladší.

Server AirDisaster eviduje statistiky leteckých neštěstí. Z nich lze zjistit, že nehody Antonovů nebyly výjimečné. Během posledních 40 let jich zaznamenal celkem pětačtyřicet. Pády letounů Antonov An-24 si za dlouhá desetiletí vyžádaly už bezmála 1600 lidských životů.

Česko je vyřadilo kvůli zastaralosti
Donedávna je mělo ve výzbroji i Česko. "Kvůli zastaralosti je česká armáda používala jen do loňského roku," řekl MF DNES ministr obrany Karel Kühnl. "Nyní už čeští vojáci létají modernějšími stroji."

Dvoumotorové vrtulové letadlo bylo schopno pojmout až padesát cestujících. Rusové ve svých závodech vyrobili zhruba 1100 kusů tohoto modelu, necelé tři stovky jsou stále v provozu. Oblibu si získal především díky relativně nízkým nárokům

Většinu letounů používají státy bývalého sovětského bloku či země na Arabském poloostrově a v Africe. Antonovy se rovněž zúčastnily většiny válečných konfliktů na východ od Moskvy.

Antonov An-24 v číslech

Délka: 23,53 m
Výška: 8,25 m
Rozpětí křídel: 29,20 m
Celková plocha křídel: 74,98 m2
Váha: 13 300 kilogramů
Vzletová váha: maximálně 21 000 kilogramů
Pohon: dva motory Ivčenko Al-24A, každý o výkonu 2550 koňských sil
Maximální rychlost: 450 km/h
Maximální dolet: 2440 kilometrů
Stroj se začal vyrábět v roce 1959. Jeho výrobu v pozdějších letech převzala Čína, která používala označení Xian Y-7.

Zdroj: Aeronautics.ru

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ve vodách okolo Grónska plave stále více ker, které ohrožují lodní dopravu.
Stometrová tsunami nebo obří kry. Grónské vody jsou stále nebezpečnější

Na ochranu vesnic na grónském pobřeží se ročně vynakládají miliony dolarů. Podobnou sumu spolkne také monitoring a odstraňování rostoucího počtu obřích...  celý článek

Ruský prezident Putin vystoupil na konferenci v Soči, která je věnovaná...
Trump si zaslouží respekt, Rusko může vést žena, říká Putin

Americký prezident Donald Trump by měl být respektován, protože má demokratický mandát z řádných voleb. Na konferenci v Soči to ve čtvrtek prohlásil ruský...  celý článek

Útok na policejní komplex ve městě Gardez na jihovýchodě Afghánistánu (17....
Islamisté přepadli základnu v Kandaháru, zabili 58 afghánských vojáků

Nejméně 58 vojáků a policistů zemřelo za poslední dva dny při útocích islamistického hnutí Tálibán na různých místech Afghánistánu, informovala ve čtvrtek...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.