Antimonopolní úřad změnil názor o pivovarech

P r a h a (ciz) - Ve více než třetině hospod - všude tam, kde se čepují radegast a krušovice se bude zřejmě v příštích pěti letech točit stále stejná značka. Z nového rozhodnutí antimonopolního úřadu totiž vyplývá, že pokud zmíněné pivovary prokážou, že by jim se změnou smluv s hostinskými o výhradních dodávkách vznikla škoda, nemusí je dlouho měnit. Původně přitom antimonopolní úřad trval na změně smluv do tří měsíců, a za jejich uzavření dokonce vyměřil pivovarům stotisícové pokuty. Znevýhodňovaly totiž podle mí nění úřadu ostatní pivovary, které za výhradní dodávky nemohly hostinským nabídnout vybavení hostinců či podobná lákadla. "Takto uzavřené smlouvy odporují nejen zdravému rozumu, ale i zákonu," upozornil tehdy zástupce Svazu malých nezávislých pivovarů Stanislav Bernard. Dnes úřad dává dvěma velkým pivovarům na změnu smluv až pět let.
Třetí ve hře - Plzeňský Prazdroj - už mezitím pokutu zaplatil a smlouvy změnil. "Tuto pětiletou lhůtu považuji za nejzazší časovou hranici, do které by měly pivovary uvést své smluvní vztahy do pořádku," uvedl šéf antimonopolního úřadu Stanislav Bělehrádek v rozhodnutích pro oba pivovary. Přestože zmíněných pět let považuje Bělehrádek za výjimku, ve stejném rozhodnutí připouští, že jeho úřad nebude klást žádné překážky při udělení těchto výjimek. "Zatím nebyla tato výjimka udělena nikomu, ale ještě běží zákonná lhůta, ve které se o ni mohou oba pivovary přihlásit. Jeden už tak udělal," vysvětlil šéf rozkladové komise úřadu Jiří Škaroupka. Odmítl přitom tvrzení zástupců malých pivovarů, že případné pětileté odložení změny smluv je vlastně výhrou velkých pivovarů v tomto případu. Na praktiky velkých producentů piva doplácejí podle šéfa Svazu pivovarů a sladoven Antonína Kratochvíleho nejvíce malí a střední výrobci, kteří nemají tolik peněz, aby mohli v hostincích přeplácet pivní giganty. "Stále platí zlaté pravidlo, že se točí takové pivo, na kterém vydělá především pan hostinský. Ne to, které chutná zákazníkům," připomíná Kratochvíle. Některé velké pivovary si již několik let v podstatě zajišťují prodej metodou: koupíme hospodu. "Spočívá v tom, že pivovar poskytne hostinskému zdarma nebo velmi levně výčepní zařízení nebo sklenice, popelníky či ubrusy. Na oplátku se hostinský zaváže, že bude čepovat jen pivo z dotyčného pivovaru," říká šéf rozkladové komise Úřadu na ochranu hospodářské soutěže Jiří Škaroupka.

V čem je škodlivá taková smlouva?

Závada spočívá v tom, že ani tam, kde by se více druhů piva prodávalo, širší sortiment nemohou nabízet, protože jsou hostince vázány výhradní smlouvou. Tím je samozřejmě poškozen spotřebitel. Závažnější poškození tržního prostředí spočívá v uzavřenosti trhu vůči nabídce jiných pivovarů - ty jsou nadlouho vyřazeny ze hry.

Proč tedy úřad uděluje až pětiletou výjimku pro velké pivovary, které jste původně pokutovali?

Úřad si je vědom, že zákaz smluv nelze provést okamžitě, protože by tyto pivovary mohly být značně poškozeny. Hostince totiž část plnění, které připadá na pivovary - sklenice, ubrusy, chladicí i výčepní zařízení -, svým způsobem "zkonzumovaly". Proto úřad nevidí zásadní překážky k udělení výjimek, žádnou však zatím neposkytl.

Používají se například v Evropské unii podobné smlouvy?

Výhradní smlouvy na pivo se vyskytují i v unii, tak vysoký podíl však nemá obdobu. Když jsme začali tuto věc šetřit, bylo u nás podobným způsobem zavázáno přibližně sedmasedmdesát procent restaurací.

Váš úřad se tedy pozastavoval především nad velkým počtem těchto smluv?

Ano, zakázali jsme výhradní smlouvy pro jejich vysoký počet. Jsme si vědomi toho, že i jiné, menší pivovary snad určitý počet podobných smluv uzavřely nebo uzavřou. Ovšem v případech, že jde o méně než pět procent trhu, je úřad považuje v souladu se zákonem za neškodné nebo alespoň nezakázané.


Video