Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Svinstvo, řekl Schwarzenberg o hanlivém inzerátu, který ohrožuje volby

  15:31aktualizováno  17:20
Karel Schwarzenberg podává trestní oznámení kvůli hanlivému inzerátu v tisku. Ten neobsahuje zadavatele inzerátu, což je podle právníků protizákonné. Senátorka a Schwarzenbergova podporovatelka Eliška Wagnerová soudí, že celá situace může vést až ke zneplatnění výsledků voleb.

Karel Schwarzenberg při debatě prezidentských kandidátů MF DNES a iDNES.cz (22. ledna 2013) | foto:  Michal Růžička, MAFRA

"Je to svinstvo, když se lže," řekl Schwarzenberg k celostránkovému inzerátu, který vyšel v pátečním deníku Blesk. Mimo jiné se v něm píše, že Schwarzenberg děkuje za podporu Berndu Posseltovi. Posselt přitom ve čtvrtečním vyjádření pro Českou televizi uvedl, že Schwarzenberga nikdy nepodpořil.

V inzerátu také stojí, že kandidát "připravuje půdu pro vrácení majetku potomkům válečných zločinců". Schwarzenberg přitom několikrát ujistil, že žádné vracení majetků nehrozí. A zopakoval to i v pátek.

"Majetek lidí v České republice není a ani v budoucnosti nebude ohrožen. Nikdy jsem se nezastal jediného válečného zločince. Je to nehorázná lež. Je to proti mému celoživotnímu přesvědčení," stojí v prohlášení s tím, že podává trestní oznámení na neznámého pachatele.

Inzerát NEVOLTE Karla Schwarzenberga z pátečního deníku Blesk

Inzerát NEVOLTE Karla Schwarzenberga z pátečního deníku Blesk

"Je to důvod k žalobě o neplatnosti voleb. Kdyby se zjistilo, že takový inzerát ovlivnil výsledky hlasování, tak by to mělo význam při soudním rozhodnutí," řekla iDNES.cz senátorka a někdejší ústavní soudkyně Eliška Wagnerová, jež patří mezi podporovatele Schwarzenberga.

Taková žaloba by musela být podána do deseti dnů po skončení voleb a posuzoval by ji Nejvyšší správní soud.

Podle děkana Právnické fakulty Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha je však nepravděpodobné, že by kvůli jednomu inzerátu byly volby zneplatněny. "Dokazování by v takovém případě bylo složité," domnívá se Gerloch.

Soudy se podle něj zabývají intenzitou možného ovlivnění voleb a porušení zákona v ní vidí obvykle až tehdy, když dochází například k bránění v účasti ve volbách či při manipulaci s odevzdanými hlasy.

Právníci, kteří se specializují na reklamu a marketing, tvrdí, že celá věc může být řešena teoreticky i ve správním řízení vedeném živnostenským úřadem či mediální radou. Nebo taky vůbec. Zákon o přímé volbě prezidenta totiž nehovoří o žádné sankci v případě, že je kampaň lživá.

"V tomto je bezzubý a je to důsledek toho, jak rychle a za jakých podmínek vznikal," domnívá se advokát Petr Kůta, který přednáší reklamu a právo na Vysoké škole ekonomické.

Lživý inzerát si v bulváru zaplatil advokát

Kdo si inzerci zadal, nebylo nejprve jasné. Mluvčí společnosti Ringier Axel Springer Kateřina Kuchařová v podvečer uvedla, že to byl advokát Vladimír Zavadil. "Bylo to prostřednictvím mediální agentury Mindshare," doplnila Kuchařová.

Společnost Mindshare se v pátek večer omluvila. "Hluboce se omlouváme prezidentskému kandidátu Karlu Schwarzenbergovi i všem občanům České republiky za to, že bylo zneužito našich služeb v oblasti nákupu mediálního prostoru," stojí na internetu. A zároveň naznačila, že ona za celou situaci nenese odpovědnost. "Izerce byla u naší společnosti objednána agenturou Image cz, s.r.o. pro jejího klienta, advokátní kancelář Zavadil. Agentura Image cz přitom společnosti Mindshare neoznámila, že se jedná o politickou inzerci, a samozřejmě, ani to, že jde o inzerci namířenou proti jednomu z prezidentských kandidátů," doplnila mediální agentura Mindshare.

Zavadil iDNES.cz řekl, že inzerát podal on sám. Nikoho z ČSSD či od Miloše Zemana prý nezná, ačkoliv se přátelí z advokátem Miroslavem Janstou, členem ČSSD a přítelem expředsedy této strany Jiřího Paroubka, který je podporovatelem Zemana.

Co říká zákon

V paragrafu 35 zákona číslo 257/2012 stojí:

(2) Volební kampaň musí probíhat čestně a poctivě,
zejména nesmí být o kandidátech zveřejňovány
nepravdivé údaje.

(3) Propagace nebo volební agitace šířené prostřednictvím
komunikačních médií musí obsahovat informaci
o jejich zadavateli a zpracovateli; to platí obdobně
i pro sdělení v neprospěch kteréhokoli kandidáta
na funkci prezidenta republiky.

"Součástí naší kampaně rozhodně není," tvrdí mluvčí Miloše Zemana Hana Burianová. Ta už ve čtvrtek popřela, že by si zadali celostránkový inzerát v bezplatném deníku Metro. V něm údajný Miloš Zeman tvrdí o rozpočtovém určení daní úplný opak než skutečný politik v jedné z předvolebních debat (více o protichůdné kampani čtěte zde). Ani tady není jasné, kdo si inzerci zadal, Metro tvrdí, že nemůže inzerenta zveřejnit, protože se zavázal k mlčenlivosti.

Burianová uvedla, že případné právní kroky v této věci Zemanův tým zvažuje a rozhodne o nich v následujících dnech.

V pátek Česká pozice upozornila na to, že anonymní inzeráty porušují zákon, jenž upravuje podmínky přímé volby hlavy státu. V něm stojí, že v kampani musí být označeno, kdo je zadavatelem a zpracovatelem agitace a také to, že kampaň nesmí využívat nepravdivých údajů.

"Pokud není v inzerátu uveden zadavatel a zpracovatel, je to jednoznačné porušení zákona," řekl iDNES.cz advokát Filip Winter, který se specializuje na právo v souvislosti s reklamou a marketingem.

"Povinnost uvést zadavatele platí dle mého názoru zejména v případech, kdy jsou zveřejňování nějaké negativní, nepravdivé či neférové informace o kandidátovi," domnívá se Kůta.

"Zmiňovaný inzerát svými náležitostmi nevybočuje mezi ostatními předvolebními inzeráty, které se objevují napříč českými médii," uvedla Kuchařová.

Nicméně podle Kůty zákon o regulaci reklamy říká, že za obsah inzerce zodpovídá zadavatel reklamy.

Uvádění toho, kdo si za reklamu platí, je v politice novinkou. Zavedl jej až loni přijatý prováděcí zákon k přímé volbě prezidenta. "To, že se zadavatelé na billboardech a v inzerátech neobjevují, připisuji tomu, že o tomto pravidlu se zatím moc neví," domnívá se Winter. Dodal, že podmínka v zákoně stejně nedokáže zcela předcházet anonymní kampani. "Zamlžit zadavatele samozřejmě lze. Když třeba s inzerátem pošlete tetičku, tak asi už nikdo nevypátrá, že jste jej podal vy," řekl Winter.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.