Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Předvolební kampaň ANO stála přes 100 milionů, účet ještě není konečný

  15:05aktualizováno  15:05
Hnutí ANO ještě nemá sečteny všechny náklady na předvolební kampaň. Stála však přes sto milionů korun, přiznal jeho předseda Andrej Babiš v České televizi. Část peněz mu dali sponzoři, kterých má několik stovek.

Andrej Babiš při přednášce na brněnském Vysokém učení technickém. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

"Teď tu kampaň počítáme a blížíme se přes sto milionů, tak jsem z toho trochu překvapený. Hlavně když to porovnám s kampaní Zemanovců a ostatními," řekl Babiš v Otázkách Václava Moravce.

Na otázku, odkud hnutí tolik peněz vzalo, Babiš řekl, že část peněz má od sponzorů, kterých je 500. "My máme i půjčku, samozřejmě. A dostaneme peníze od státu," dodal k dalším příjmům předseda hnutí.

ANO na svém webu uvádí, že mu sponzoři celkem věnovali dosud 68 milionů korun. Největší částky dal sám Babiš a firmy, které spadají pod jeho skupinu Agrofert (seznam sponzorů najdete zde).

Na rozdíl od jiných politických stran ANO nemá transparentní účet, náklady na kampaň zatím zveřejnilo jen schematicky v osmi položkách. K poslednímu září dosáhly náklady na kampaň 64,5 milionu.

Andrej Babiš (majitel vydavatelství MAFRA, jehož součástí je iDNES.cz) tvrdí, že strana vše odkryje po volbách. "Až doběhnou faktury, odkryjeme všechny náklady a příjmy," uvedl.

Částka sto milionů je co do nákladů na kampaň vysoké číslo. Například prezidentská kampaň je ze zákona omezena 50 miliony korun.

Žádná ze stran před volbami neočekávala, že by utratila takovou částku. ČSSD hovořila zhruba o 90 milionech, TOP 09 o 50 milionech korun a lidovci o až 35 milionech. Zemanovci ústy Vratislav Mynáře mluvili o částce "něco mezi 20 a 25 miliony korun".

Rekordně nákladná byla pro některé strany kampaň před volbami do Sněmovny v roce 2010. Tehdy ODS utratila 150 milionů a ČSSD 200 milionů (více čtěte zde).

Letos takové částky nepadaly, protože ne všechny strany se už dokázaly vypořádat s dluhy z minulé kampaně. Navíc přípravy na volby včetně sestavování kandidátek trvaly kratší dobu než v roce 2010 - čtyři měsíce. Premiér Petr Nečas podal demisi v polovině června. Volby byly na konci října. Politiky navíc další troje volby čekají příští rok a i před nimi budou muset investovat do marketingových kampaní.





Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.