DMZ - ukázka z třetího dílu Veřejné práce

DMZ - ukázka z třetího dílu Veřejné práce | foto: BB/art

Ani vybombardovaný New York nemusí stačit k úspěchu

  • 0
V Americe právě probíhá druhá občanská válka. Manhattan se proměnil v demilitarizovanou zónu, která stojí mezi dvěma armádami – na jedné straně se tyčí zpustlé, ale stále majestátní USA, na druhé potom vzbouřenecké Svobodné státy. New York se během válčení změnil v ruiny a symboly svobody upadají v zapomnění. Alespoň tak vidí blízkou budoucnost scenárista Brian Wood ve své sérii s názvem DMZ. Inspiroval se pádem Dvojčat či válkou v Iráku.

V pořadí třetí kniha DMZ, s podtitulem Veřejné práce, dějově navazuje na předchozí díly. Hlavní hrdina, novinář a fotograf Matty Roth, pokračuje v prozkoumávání koloritu válečného Manhattanu, který je takřka odříznutý od zbytku světa a rodí se v něm nová kultura.

Ušlechtilé, ale nezajímavé

Ve Veřejných pracích Roth začíná jednat na vlastní pěst. Pouští se do výzkumu, který má za cíl odhalit pozadí rekonstrukce Manhattanu. Tu americká vláda svěřila zkorumpované firmě Trustwell. Roth se proto pokusí dostat do centra stavební společnosti a zjistit, v čem tkví háček.

DMZ - ukázka z třetího dílu Veřejné práce

Idea série, která sází na americký nacionalismus a chorobný strach z terorismu, je postavena na atraktivním prostředí. Chmurná vize společenského vývoje nabízí hojně variací apokalyptického ladění, což nahrává dějovým liniím. V předchozích knihách se Brianu Woodovi dařilo tyto impulsy poměrně dobře využívat, v trojce však před fantazií upřednostnil popis a popisnost.

O knize

Brian Wood, Riccardo Burchielii: DMZ: Veřejné práce

Přeložil Richard Podaný. Nakladatelství BB/art, Praha 2012, 128 stran, doporučená cena 399 korun.

Originální scény, které dokázaly diváka nadchnout, zmizely v trojce v nenávratnu, je konec zamilovaným ostřelovačům a podzemním zoologickým zahradám. Místo nich předkládá Wood čtenáři zápletku, která by se mohla odehrát kdekoli a kdykoli. Snad měl autor Veřejných prací pocit, že jeho scenáristické umění začíná být zastíněno kresbou a neodolatelnými ruinami New Yorku, snad si potřeboval dokázat, že utáhne děj vhodný spíše pro filmové plátno. Pokus se ovšem nezdařil a korupční aféru nezachránily ani helikoptéry a efektní výbuchy.

DMZ - obálka prvního dílu

DMZ - obálka druhého dílu

DMZ - obal třetího dílu Veřejné práce

Utopen v politice

Změnil se také způsob vyprávění a pojetí příběhu. Předchozí díly využívaly reportážního barvitého stylu, který zajímavě dokreslovaly i „fotky“ hlavního hrdiny či jeho zápisky o životě ve zničeném městě. Trojka DMZ přechází na jakýsi pokus o investigativní žurnalismus, který však nedopadl tak, jak si autor zřejmě představoval. Brian Wood se pouští do rozvíjení složitého spletence zakázek a teroristické činnosti, zamotává se do politiky a zapomíná čtenáře překvapovat. Na přehnané cíle tak doplácí děj. Třetí kniha jasně dokazuje, že Brianu Woodovi sluší řízená frázovitost mnohem víc než složité politické kauzy.

DMZ - ukázka z třetího dílu Veřejné práce

Veřejné práce udržují úroveň DMZ alespoň po grafické stránce. Kreslíř Riccardo Burchielli zkušeně pracuje s dynamikou komiksových panelů a vtiskuje tak knize značnou rychlost.

Předchozí díly dokázaly čtenáře snadno vtáhnout a uchvátit, ten třetí působí spíše jako přestávka na občerstvení při napínavém filmu. Doufejme, že DMZ: Veřejné práce představovaly jen povinnou položku v seznamu, a čtvrtý díl se zase ponese v duchu, který je jinak držiteli dvou Eisner Awards vlastní.

O tvůrci

Brian Wood (1972)

Tento scenárista a kreslíř začínal jako grafik počítačových her, první komiks – minisérii Channel Zero – vytvořil v roce 1997. Právě díky ní byl přizván na projekt Generation X do Marvelu. Mladý scenárista se proslavil zejména díky komiksu Demo (vynesl mu dvě Eisner Award). Po několika dalších sériích (např. psychologický Local či sci-fi Supermarket) začalo vznikat  Woodovo dosud zřejmě nejslavnější dílo – kritická a svým způsobem vizionářská série DMZ.

Brian Wood 21. května 2011 na Manhattanu, New York


Video