"Materiál českého původu je doprovozen artefakty ze sousedních zemí," řekl autor výstavy Jiří Fajt. Už pojem "česká gotika" je zjednodušený, hranice uměleckých enkláv nebyly ve středověku jednoznačné a umělci se často stěhovali za výhodnými zakázkami přes celý kontinent.
Vedle děl sochařských a malířských představuje expozice i umělecké řemeslo - vitráže, kalichy nebo monstrance.
Expozice je chronologická, nejstarší dřevořezba vznikla ve 12. století. Úvod se věnuje deskovým malbám, například Mistra Vyšebrodského oltáře, následují ukázky dvorského malířství z doby Karla IV. i středoevropská odnož gotiky - období "krásného slohu".
Prostor je věnován pozdní gotice 15. století, jež začíná nástupem Jiřího z Poděbrad a rozvíjí se za jagellonské dynastie v 70. letech 15. století.
České umění tehdy zaznamenalo vliv Norimberku, počínajícího obchodního a kulturního centra, který reprezentuje Hans Pleydenwurff. Exponáty od Lucase Cranacha zase dokládají vliv saských uměleckých center na pozdní gotiku severních a severozápadních Čech.
Návštěvnice výstavy si prohlíží jeden ze středověkých exponátů (9. 11. 2000). |