Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ANALÝZA: Za Savoy nebude bručet nikdo, zpráva BIS soud nezajímala

  16:51aktualizováno  16:51
Po téměř třech letech v tichosti skončila kauza Savoy, která hýbala politikou a zaměstnávala vládu i tajné služby. Verdikt soudu naznačil, koho měl zřejmě na mysli bývalý ministr vnitra Ivan Langer, když před volbou prezidenta v roce 2008 křičel na šéfa zelených Martina Bursíka. "Tak já ti povím, jaká hra kolem toho byla. Jaká špinavá hra kolem toho byla. Kolik lidí půjde bručet."

Langer s Bursíkem - Rozhovor Ivana Langera s Martinem Bursíkem při volbě prezidenta. (9. února 2008) | foto: TV NOVA

Bručet zřejmě nepůjde nikdo, ale za únik nahrávky schůzky kancléře prezidenta Jiřího Weigla a lobbisty Miroslava Šloufa, která prý ovlivnila volbu hlavy státu, dostali bývalý pracovník rozvědky Petr Bakeš a expolicista Jiří Dvořák tučnou pokutu.

Mediální i politické ticho kolem rozsudku ukazuje, jak podobné případy vyšumí. Zajímaví a vlivní lidé, kteří v něm figurovali, totiž už nejsou vlivní a zajímaví - kauza se nyní týká bývalého premiéra, bývalého ministra, bývalého špiona a bývalého policisty.

Vše začalo 22. ledna 2008 vlastně nevinnou schůzkou Weigla se Šloufem, kterých dost možná proběhla celá řada.

Její záznam byl ale zveřejněn čtyři dny před volbou hlavy státu a způsobil poprask. Na schůzce měl totiž Weigl u Šloufa vyjednávat podporu pro Václava Klause. A i když to oba popřeli, ovlivnila nahrávka například rozhodnutí Strany zelených, že se přikloní k veřejné volbě. Právě při tomto rozhodnutí Langer vyřkl pověstná slova o "bručení".

Nastupují tajné služby

O tom, jak se záznam dostal na veřejnost, jednala i vláda, která si nechala od zpravodajských služeb a policie vypracovat tajnou zprávu o pozadí kauzy. Kvůli nevraživosti tajných služeb se ale popis událostí lišil a v boji pak zvítězila BIS, jejíž informace měly být nejobjektivnější.

Podle informací iDNES.cz totiž měla BIS v případu náskok. Už dříve totiž sledovala jednoho z aktérů případu kvůli jiné kauze. Ten ale náhle začal řešit jakési problematické DVD. Šlo právě o nahrávku schůzky Šlouf Weigl.

Právě na zprávu BIS se pak odvolával Premiér Mirek Topolánek, když v parlamentu prohlásil, že celou věc řídili a organizovali někdejší šéf české rozvědky Karel Randák a šéf PR sociální demokracie Petr Dimun. Před poslanci pak nazval Dimuna pošťákem a Randáka cyklistou. To měly být jejich krycí jména během operace.

Co ve zprávě je, se ale veřejnost zřejmě už nedozví. Četla ji jen vláda a poslanci kontrolující BIS. Soud, který o ni mohl v kauze Savoy požádat, vůbec nezajímala.

Z celého propletence ale nakonec vypadly jen dvě oběti. Řadoví důstojníci, kteří zřejmě posloužili mocným k jejich hře jsou nyní bez práce a chodí po soudech.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řidičský průkaz (ilustrační foto)
O řidičák přijdou nově i neplatiči alimentů za studenty do 26 let

Exekutoři budou moci zabavovat řidičské průkazy i neplatičům výživného za jejich studující děti do 26 let věku. Poslaneckou novelu exekučního řádu ve středu...  celý článek

Volební lídr ČSSD, ministr zahraničí Lubomír Zaorálek, a ministryně práce a...
Kdo nechce lidem platit slušnou mzdu, je darebák, prohlásil Zaorálek

Práce má motivovat, kdo to myslí vážně, měl by nás podpořit, hájil ministr zahraničí a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek plán znovu navýšit minimální mzdu. A...  celý článek

Vlna dosahuje až téměř na úroveň sousedního chodníku.
Místo roviny je vlna, za miliony opravená silnice vydržela jen pár týdnů

Po necelém měsíci provozu se na opravené silnici mezi Vysokým Mýtem a Chrudimí v obci Stradouň vytvořila nebezpečná vyjetá vlna. Za rekonstrukci celkem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.