Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ANALÝZA: Věci (polo)veřejné a lov politických dinosaurů

  8:53aktualizováno  8:53
Nechte politické dinosaury odejít, hlásá bývalý televizní reportér Radek John. Se svou stranou Věci veřejné láká voliče na to, jak skoncuje s různými korupčními praktikami v politice. Aby byl jeho hon na dinosaury věrohodnější, měl by sám veřejnosti vysvětlit, do čí kapsy šly veřejné peníze z předražené zakázky pro firmu, kterou vedl.

Šéf Věcí veřejných Radek John říká voličům, že chce bojovat proti politickým dinosaurům. Jasné odpovědi na některé otázky, například k jeho působení ve společnosti Ora print, stále dluží. | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

John je nyní podle agentury STEM s 61 procenty nejpopulárnějším stranickým politikem. A jeho strana má podle politologů i společností zkoumajících veřejné mínění našlápnuto k tomu, aby sesbírala část "protestních hlasů" proti zavedeným stranám a dostala se tak do parlamentu.

Jenže i John a jeho strana odpovědi na některé otázky zatím dluží. Kdo profitoval z předražené zakázky na časopis, který si Všeobecná zdravotní pojišťovna před lety objednala u firmy Ora Print, v jejímž čele John stál?

Na časopis šlo ročně nejprve 111 milionů korun, v roce 2005 se částka snížila na 87 milionů. Konkurence nabízela pojišťovně výrobu časopisu výrazně levněji. "Samozřejmě by to šlo dělat na toaletním papíře, ale kdo by to potom četl," odbyl nedávno John otázku iDNES.cz na předražený časopis, který měl na starost. (rozhovor s Johnem najdete zde)

Nyní má agentura Young & Rubicam pro VZP vydávat časopis pro klienty pojišťovny za méně než 45 milionů korun ročně.

Důležité je také vědět, pro koho přesně tehdy John pracoval, když zdůrazňuje, že byl jen pouhý zaměstnanec. Věci veřejné mají v programu zrušení anonymních akcií, tak by mohly začít tím, že John zveřejní jméno skrytého vlastníka Ora Print z tehdejší doby.

Ve vzduchu totiž stále visí otázka, zda to nebyl podnikatel a lobbista Roman Janoušek, jinak též přítel primátora Pavla Béma. Právě s Janouškovou manželkou se ve společnosti Ora Print John potkal. Když byl předsedou představenstva, ona seděla v dozorčí radě. Pro věrohodnost boje s "politickými dinosaury" by byla jasná vysvětlení bývalého televizního reportéra Novy žádoucí.

Zvláště když nebyla nikdy dementována informace, s níž před časem přišel exministr zdravotnictví z ČSSD David Rath, že u něj v době, kdy byl ministrem, lobboval za zájmy firmy Ora Print Janoušek osobně.

Jaký vliv mají na Věci veřejné její sponzoři?

Tento týden Věci veřejné narychlo stáhly obří reklamu z domu v centru Prahy, když se ukázalo, že se spolumajitelů objektu nikdo předem neptal, zda s jejím umístěním souhlasí. Zajímavější ale je, že reklama visela na domě, kde s místopředsedkyní strany Kateřinou Klasnovou žije jeden z předních sponzorů Věcí veřejných, šéf velké bezpečnostní agentury ABL Vít Bárta. (čtěte Věci veřejné přikryly dům reklamou)

Jeho agentura získala loni v Praze zajímavou zakázku, když převzala od Pražské informační služby správu některých významných památek v hlavním městě, včetně inkasa vybraného vstupného. Spolu s příběhem firmy Ora Print je to další střípek do mozaiky pověsti, kterou strana mezi politiky i novináři má - že může jít o marketingový projekt podnikatelů, kteří mají blízko i k části pražské ODS.

"To, že bychom byli béčko pražské ODS, vyvrací náš program. Jsou to jenom pomluvy, které se šíří, protože jsme nezmanipulovali žádnou zakázku, nikdy jsme nic neukradli ani nebyli u toho, když se uplácelo za gripeny," odmítá John podezření, o němž se delší dobu spekuluje.

MF DNES také tento týden upozornila, že podle výroční zprávy pro parlament Věci veřejné loni dostaly několik sponzorských darů, každý ve výši přes 500 tisíc korun v hotovosti, což by bylo v rozporu se zákonem o povinných bezhotovostních platbách. Podle Johna se ale jen spletla účetní a peníze šly převodem. Případ už přesto prošetřuje ministerstvo financí. (více o sponzorských darech najdete zde)

Pokud Věci veřejné ve volbách uspějí a budou mít vliv na vládu, čeká je poměrně brzy zajímavý test, zda fungují jinak, než "političtí dinosauři", které kritizují. Jde o obří zakázku za dvě miliardy korun na hlídání odsouzených, kteří zůstanou v domácím vězení, elektronickými náramky. Jedním z pětice uchazečů v soutěži, o jejímž vítězi rozhodne ministerstvo spravedlnosti, je ABL, tedy sponzor Věcí veřejných Bárta. (více o zakázce na elektronického "bachaře" domácích vězňů čtěte zde)







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zřejmě nejkontrolovanější projekt. Multifunkční kongresový areál dostal v roce...
Babišovi blízcí si akcie Čapího hnízda účelově přeprodávali, píše policie

Rodinní příslušníci Andreje Babiše (ANO) si přeprodávali akcie Čapího hnízda, aby znepřehlednili vlastnickou strukturu firmy. Podle Českého rozhlasu to policie...  celý článek

Vlna dosahuje až téměř na úroveň sousedního chodníku.
Místo roviny je vlna, za miliony opravená silnice vydržela jen pár týdnů

Po necelém měsíci provozu se na opravené silnici mezi Vysokým Mýtem a Chrudimí v obci Stradouň vytvořila nebezpečná vyjetá vlna. Za rekonstrukci celkem...  celý článek

Policie dopadla Čecha, skrývajícího se 8 let v Thajsku
VIDEO: Thajsko deportovalo Čecha, který se tam osm let vyhýbal trestu

Policie vypátrala muže, který se přes osm let vyhýbal vězení za leasingové podvody. Dvaačtyřicetiletý muž byl v červenci dopaden v Thajsku a ve středu byl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.