Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Války hrozí víc, než se zdálo. USA zváží restart výroby „dravce“ F-22

  20:19aktualizováno  20:19
Jmenuji se Raptor, F-22 Raptor. Už pět let mě nevyrábějí, ale možná zase začnou, mohl by říci nejpokročilejší ve službě zařazený stíhací letoun na světě. Letectvo USA totiž dostalo za úkol zpracovat studii, co by obnovení výroby letounu obnášelo. Důvodem je zhoršující se bezpečnostní prostředí ve světě.

Tankování za letu zajišťují raptorům nad Baltem letouny KC-135. | foto: Reuters

Podnět k vypracování studie o možném obnovení výroby stíhaček F-22A Raptor vzešel z Kongresu, konkrétně z Výboru pro ozbrojené síly. Studie má posoudit časové a finanční aspekty, stejně jako dopad zařazení nových letounů do amerického letectva, napsal portál Armádní noviny.

Podle oficiální zprávy má tajemník letectva studii dodat výboru do 1. ledna 2017. Zohlednit má jak „rostoucí hrozby pro americkou vzdušnou nadvládu v důsledku toho, že protivníci dohánějí technologickou ztrátu“, tak i „rostoucí poptávku spojenců a partnerů“ po výkonném letounu schopném obstát v proměnlivém a horšícím se globálním prostředí.

Stíhací letoun F-22A Raptor

Tankování za letu zajišťují raptorům nad Baltem letouny KC-135.
Americké letouny F-22 Raptor během cvičného letu nad Baltem
Americký letoun F-22 Raptor na základně Ämari v Estonsku
Americký letoun F-22 Raptor po startu ze základny Ämari v Estonsku

Zobrazit fotogalerii

  • jednomístný dvoumotorový stíhač pro vybojování vzdušné nadvlády
  • nejpokročilejší operačně nasazený stíhací letoun na světě, poprvé letěl v roce 1997, v letectvu USA slouží od roku 2005; nevyváží se nikam
  • díky speciálnímu povrchu, tvarům a dalším prvkům je prakticky neviditelný pro radar
  • dokáže letět téměř rychlostí 2 000 km/h bez přídavného spalování
  • standardní výzbroj tvoří 6 raket středního dosahu AMRAAM a dvě střely krátkého dosahu Sidewinder v trupových šachtách, v protizemní konfiguraci místo dvou střel AMRAAM nese buď dvě 450kg bomby JDAM, nebo 8 stokilových GBU-39 SDB
  • kromě výzbroje v trupu (její skrytí zlepšuje aerodynamiku letounu i schopnost unikat radarům) může pod křídly nést např. další čtyři rakety a dvě palivové nádrže
  • v některých simulovaných soubojích sice v minulosti „prohrál“ s jinými stíhačkami, typicky se ale F-22 účastní bojů ve specifických scénářích, kde nemůže využít všechny své přednosti

Oficiální jazyk je přirozeně zdrženlivý. „Výbor se domnívá, že tyto návrhy stojí za prozkoumání,“ píše zpráva o možném obnovení výroby. Což ovšem může být voda na mlýn příznivcům letounu, kterých není úplně málo.

Armádní noviny totiž připomněly, že řada amerických vojenských analytiků i představitelů letectva pokládá ukončení výroby F-22A za jednu z největších strategických chyb Washingtonu.

Přelomové zadání: zvažte i exportní potenciál

Mezinárodně zajímavá je v zadání studie příprava na možnost, že USA odvolají zákaz exportu ceněných letounů do zahraničí. Letoun je totiž tak cenným rodinným stříbrem, že jej Američané neprodali ani blízkým spojencům, jakými jsou například Austrálie, Izrael či Japonsko.

V zadání studie je výslovný pokyn k prozkoumání exportního potenciálu, pokud by zákaz byl zrušen.

Klíčovým prvkem studie bude cena - jak samotné výroby letounů, tak obnovení výrobní linky. Z té do roku 2011 sjelo celkem 187 „dravců“, čtvrtina původně plánovaného počtu 749 strojů a výrazně méně než později požadovaných 381 letadel. Jednou z úvah je, že by nově mělo být vyrobeno 194 letounů F-22, které do tohoto počtu scházejí.

Neméně důležité bude zhodnocení, zda americké letectvo nové raptory potřebuje - tedy jak náročné bude udržet vzdušnou nadvládu s ohledem na krátkodobé i střednědobé hrozby od cizí protivzdušné obrany i stíhaček.

I "superstíhačka" potřebuje inovace

Armádní noviny upozornily, že přes veškerou pokročilost F-22 i tento letoun stihl zastarat - například jádra jeho počítačů běží na frekvenci 25 MHz. Ta řádově odpovídá vlastnostem PC v první půli 90. let. Obnovení výroby by tak podle serveru znamenalo i přepracování avioniky, možná by bylo možné využít bloků vyvinutých pro stíhačky F-35, čímž by se ušetřilo. Modernizací by patrně prošel i drak a motory letounu.

A ani životnost stávající páteře amerického stíhacího letectva - osvědčených, ale stárnoucích F-15C a stávajících F-22 - není ovšem nekonečná.

Soupeři dotahují

Dvoumotorový F-22 Raptor zůstal dodnes jedinou operačně nasazenou stíhačkou páté generace, jak se označují nejmodernější stíhací letouny na světě. O unikátní přívlastek ho brzy připraví nástup lehčích jednomotorových letounů F-35, které vznikly mimo jiné jako víceúčelová alternativa pro americké spojence. Používat je ovšem bude i letectvo USA.

Raptory, které prodělaly bojové nasazení nad Sýrií, nicméně oproti F-35 nejsou „desetibojařem“. Jejich smyslem existence je vybojování a udržení nadvlády ve vzduchu.

K větší vojenské aktivitě se totiž nadechl Putinův režim v Rusku - a na opačné straně zeměkoule roste mocenský apetit a vojenská síla Číny. Obě velmoci staví vlastní radarem obtížně zachytitelné stíhačky páté generace. Žádná z nich však není v operačním nasazení a není jisté, kdy bude. Zejména o čínských letounech se toho ví jen málo (více o J-20 zde, více o J-31 zde).

Rusové počítají s pozvolným zařazováním - roli hraje ekonomická situace země - svého Suchoje T-50 do služby od letoška. Zpočátku ale bude mít například starší motory (více zde). Letoun je celkově stavěný trochu jinak než F-22 - neklade takový důraz na radarovou nezjistitelnost, ponese ale střely většího dosahu (více o výzbroji T-50 zde) a podle všeho bude obratnější.

Samotné zařazení zcela nového typu do výzbroje nicméně neznamená, že by letectvo ihned umělo využít plného potenciálu nových letounů.

Autor:
Témata: Radar, Raketa


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.