Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

MF DNES: Hrad, s.r.o. Jak firmy profitují ze sponzorování Zemanova týmu

  0:10aktualizováno  0:10
Soukromá firma pošle sponzorský dar Straně práv občanů či do prezidentského fondu. Prezident firmu navštíví. Její zástupce pozve na zahraniční cestu. A ti mohou příležitost využít k získání zakázek. I takový model funguje v okolí prezidenta Miloše Zemana, zjistila analýza MF DNES.

Prezident Miloš Zeman | foto:  Petr Topič, MAFRA

Seznamy donátorů Strany práv občanů, která vznikla na podporu kandidatury Miloše Zemana na Hrad, dále sponzorů jeho nadačního fondu a jeho kampaně se nápadně protínají s prezidentskými návštěvami ve firmách a pozvánkami podnikatelů na zahraniční mise. To jim pomáhá při získávání zakázek.

Ukázala to důkladná analýza finančních toků kolem prezidenta a Hradu, kterou přináší čtvrteční vydání deníku MF DNES. Na část podnikatelů, kteří takto přispívají, má vazby prezidentův nejbližší poradce Martin Nejedlý. Pouhých osm sponzorů kolem něho například stojí za čtvrtinou veškerých peněz, které Strana práv občanů dostala od dárců od svého vzniku.

Například rodinná společnost Ray Service obchodující s kabely a součástkami do letadel darovala Straně práv občanů (SPO) celou pětinu ze všech peněz od firem, které „prezidentské“ uskupení v letech 2012 až 2015 od českých společností získalo. Jde o více než šest milionů korun.

Další půlmilion putoval na volební kampaň Miloše Zemana.

V září 2014 prezident přijíždí do rodinné firmy na oficiální návštěvu. Vzniká tam nápad vzít její vedení s sebou na dalekou cestu do říše středu. „Při návštěvě se především ptal, jak nám může pomoci při svých zahraničních cestách,“ řekl loni šéf Ray Service Petr Gabriel. V­ Číně se firmě později daří, získá obchod s čínským Airbusem.

Dalším z příkladů úspěšného spojení sponzoringu a prezidentovy přízně, která otevírá dveře k dalšímu byznysu, je holding Adamovské strojírny. Ten patří mezi velmi štědré a dlouhodobé dárce především SPO, částečně i prezidentské kampaně. Zeman firmy této skupiny opakovaně navštěvuje a jejich zástupcům navíc nabízel účast na cestě do Jižní Ameriky.

„Je to taková symbióza. Zeman očekává příspěvek na kampaň a sponzoři privilegovaný přístup prezidentského úřadu. Předstírají, že za tím nic není, ale protislužbičky probíhají,“ vysvětluje David Ondráčka, ředitel Transparency International.

Podrobnou analýzu sponzorů kolem prezidenta a nynějších i historických vazeb firem kolem Martina Nejedlého čtěte ve čtvrteční MF DNES.

Autor:






Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.