An-70: Reformátoři jsou spokojeni

Praha - Velkokapacitní transportní letouny Antonov An-70, které Česká republika získá jako část splátky za ruský dluh, zapadají do představ týmu, který připravuje reformu české armády. Náklady na provoz, kterých se obává náčelník generálního štábu Jiří Šedivý, nejsou podle týmu zásadně limitující. S letouny je spokojen i velitel letectva František Padělek.

"Letouny An-70 mohou především řešit dlouhodobý a tíživý deficit schopností armády v oblasti strategické letecké přepravy," řekl Padělek.

Podle něj jsou stroje nejen kompatibilní s potřebami NATO, ale splňují i normy civilního leteckého provozu včetně hlukových charakteristik.

"Pro nás je to o nových schopnostech armády," uvedl člen týmu Jan Váňa. Armáda po reformě bude podle něj stavěna především na schopnosti vysílat jednotky mimo území České republiky.

V současnosti nemají vojáci možnost své jednotky přepravovat vlastními prostředky na delší vzdálenosti, což se ukazuje například při plánování přesunu 6. polní nemocnice do Afghánistánu. Česká republika si musí pro přesun najmout letadla od komerčních společností. "Nebudeme už muset čekat jako prosebníci a komerčně to platit," poznamenal Váňa.

V NATO a v Evropské unii je také podle Váni obdobných přepravních kapacit málo. "My chceme tímto způsobem přispět do společných schopností a zdrojů NATO," poznamenal.

Česká republika má z Ruska v rámci splátek dostat tři obří letouny An-70, sedm modernizovaných bitevních vrtulníků Mi-35, lodě a další přístroje.

Podle Váni náklady na letovou hodinu An-70 dosahují 150 tisíc korun, což je méně než například za letovou hodinu lehkého bitevního letounu L-159 Alca. "Myslím, že náklady nejsou tak vysoké, že by se nám nevyplatilo mít je," řekl Váňa.

Stroje by armáda totiž mohla například pronajímat spojeneckým armádám. Tým má analýzu využitelnosti letadla. Letadla by měli vojáci získat do roku 2006, domovskou základnu by mohla mít v Praze, ale i v Čáslavi a v Náměšti nad Oslavou.

Armáda uvažovala o možnosti získání například stroje Airbus 400 ve vojenské verzi. Toto letadlo ale zatím nevzlétlo a jeho uvedení do provozu se předpokládá až v letech 2007 či 2008.


Video