„Ministr školství mimo jiné bez jediného fundovaného čísla nebo argumentu zpochybnil relevanci ročního pečlivého a systematického výzkumu Amnesty International,“ uvedla Amnesty International. (více o závěrech výzkumu zde)
„Předsudečně se vyjadřoval o generálním tajemníkovi Amnesty Salilu Shettym i romských rodinách. Výroky, které zazněly, jsou přesně ty, kvůli kterým vznikla potřeba situaci v Česku zkoumat, a které rozhodně nepřísluší nikomu, natož ministrovi vlády civilizované evropské země,“ pokračuje tisková zpráva organizace.
Zpráva o diskriminaci
|
Ta mimo jiné upozorňuje, že výroky ministra zpochybňují záměry vlády situaci diskriminace romských dětí v českém školství řešit. Zároveň Amnesty International připomíná, že Chládkův kolega ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier problém uznává. Žádá proto, aby vláda svůj postoj sjednotila.
Zpráva Amnesty International upozornila mimo jiné na to, že v praktických, dříve zvláštních školách končí až třetina Romů, ačkoli romská obec tvoří méně než tři procenta obyvatel České republiky. Vadí jí separované romské třídy a pokud jsou romské děti v běžné třídě, pak se podle zprávy setkávají se šikanou.
Barbora Černošáková, která se na výzkumu podílela, vidí řešní v zániku takzvaných praktických škol. V České televizi uvedla, že ideální je, aby se děti z praktických i běžných základních škol učily společně. Peníze, které stát vynakládá na praktické školy, by podle ní měl věnovat na podporu dětí s problémy při společném vyučování.
Ministr Chládek na zprávu reagoval při tiskové konferenci. Připomněl mimo jiné, že podle redukovaných osnov pro mentálně postižené žáky se učí čím dál méně Romů. Evropská unie podle něj uznává posun, který Česko v této oblasti učinilo. A právě to prý může někomu vadit.
„Myslím, že některé organizace se vyloženě živí na tom, že je někdo někde diskriminován, a udělaly si z toho byznys. Vadí jim, že se to posouvá dopředu,“ řekl ministr.
Mluvil i o špatných podkladech. Jako příklad uvedl jednu z ostravských základních škol. O té pracovnice Amnesty International tvrdila, že má špatně nastavený vzdělávací program. V praxi by to podle ní znamenalo, že by děti ani neměly šanci na ní získat znalosti srovnatelné s jinými základními školami. Šetření školní inspekce to však podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala nepotvrdilo.
Barbora Černošáková v České televizi uvedla, že se samotným ministerstvem školství není spolupráce špatná. Zaměstnanci ministerstva se zájímají o jejich zjištění. „Problémem je, co se s nimi pak stane. My se setkáváme s reakcí, že to je běh na dlouhou trať. Vzniknou nějaké strategické dokumenty, i velmi dobré, ale nedostanou se do praxe,“ řekla.
Na porušování antidiskriminační legislativy ČR upozornila i Evropská komise. Organizace proto vyzvala předsedu vlády Bohuslava Sobotku (ČSSD), aby „zajistil odstranění nezákonného stavu“.