Američtí vědci prý rozluštili strukturu viru HIV, urychlí to vývoj léků

Američtí vědci rozluštili pomocí nové techniky kompletní strukturu genomu viru HIV způsobujícího nemoc AIDS, což by mohlo urychlit výzkum a vývoj nových antivirových léků. Informoval o tom dnes podle agentury AFP odborný časopis Nature s tím, že je to poprvé, co se vědci dopracovali k celkové genetické mapě tohoto fatálního viru.
Model viru HIV

Model viru HIV | foto: Profimedia.cz

"Doufáme, že to otevře cestu k mnoha novým možnostem objevů nových léčiv," řekl Kevin Weeks ze Severokarolínské univerzity, který stál v čele výzkumného týmu.

U viru HIV, který je hlavní příčinou pandemie AIDS, je stejně jako u viru chřipky, hepatitidy C nebo obrny, nositelkou genetické informace molekula kyseliny ribonukleové RNA, která umožňuje tvorbu bílkovin.

U většiny organismů a u savců je nositelkou genetické informace kyselina deoxyribonukleová DNA. Genetické informace obsažené v RNA jsou ale komplexnější.

Vědci začínají viru rozumět

Nová chemická metoda amerických vědců, nazvaná SHAPE, nejenže jako jiné metody, například krystalografie, umožní zachytit přesnou pozici každého atomu, ale obsáhne větší záběr, větší obrázek, a to nejen na úrovni atomů.

"Začínáme zároveň chápat i různé úskoky genomu, které umožňují, že lidské tělo virus nerozezná," řekl Kevin Weeks. Nová metoda podle vědců umožní jakýsi "letecký pohled" vysokého rozlišení na architekturu genomu viru a jeho možné funkce.

Velmi důležité podle vědců také je, že nová technika nejenže může přispět k objevu nových léků proti samotnému fatálnímu viru, ale může být použita i při hledání nových léků proti takovým na první pohled banálním onemocněním, jako je například obyčejné nachlazení.

Barcelona protestuje proti uvěznění dvou separatistických lídrů a rozhodnutí...
Madrid přebere vládu nad Katalánskem. Sesadí Puigdemonta a vyhlásí volby

Španělská vláda omezí katalánskou autonomii. Sesadí tamní vládu a ve vzpurném regionu uspořádá volby, oznámil španělský premiér Mariano Rajoy. Návrh musí ještě...  celý článek

Inaugurační řeč amerického prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho (20.1.1961)
Trump nebude blokovat zveřejnění dalších detailů z atentátu na Kennedyho

Donald Trumb nebude blokovat zveřejnění dosud utajovaných informací z vyšetřování atentátu na někdejší hlavu Spojených států Johna F. Kennedyho. Americký...  celý článek

Chilský básník Pablo Neruda získal v roce 1971 Nobelovu cenu za literaturu
Básník Pablo Neruda nezemřel na rakovinu, spekuluje se o vraždě

Chilský básník Pablo Neruda nezemřel na rakovinu, jak je uvedeno v úmrtním listu. Oznámil to podle agentury AFP mezinárodní tým expertů. Zatím však neodhalil...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.