Američtí vědci prý rozluštili strukturu viru HIV, urychlí to vývoj léků

Američtí vědci rozluštili pomocí nové techniky kompletní strukturu genomu viru HIV způsobujícího nemoc AIDS, což by mohlo urychlit výzkum a vývoj nových antivirových léků. Informoval o tom dnes podle agentury AFP odborný časopis Nature s tím, že je to poprvé, co se vědci dopracovali k celkové genetické mapě tohoto fatálního viru.
Model viru HIV

Model viru HIV | foto: Profimedia.cz

"Doufáme, že to otevře cestu k mnoha novým možnostem objevů nových léčiv," řekl Kevin Weeks ze Severokarolínské univerzity, který stál v čele výzkumného týmu.

U viru HIV, který je hlavní příčinou pandemie AIDS, je stejně jako u viru chřipky, hepatitidy C nebo obrny, nositelkou genetické informace molekula kyseliny ribonukleové RNA, která umožňuje tvorbu bílkovin.

U většiny organismů a u savců je nositelkou genetické informace kyselina deoxyribonukleová DNA. Genetické informace obsažené v RNA jsou ale komplexnější.

Vědci začínají viru rozumět

Nová chemická metoda amerických vědců, nazvaná SHAPE, nejenže jako jiné metody, například krystalografie, umožní zachytit přesnou pozici každého atomu, ale obsáhne větší záběr, větší obrázek, a to nejen na úrovni atomů.

"Začínáme zároveň chápat i různé úskoky genomu, které umožňují, že lidské tělo virus nerozezná," řekl Kevin Weeks. Nová metoda podle vědců umožní jakýsi "letecký pohled" vysokého rozlišení na architekturu genomu viru a jeho možné funkce.

Velmi důležité podle vědců také je, že nová technika nejenže může přispět k objevu nových léků proti samotnému fatálnímu viru, ale může být použita i při hledání nových léků proti takovým na první pohled banálním onemocněním, jako je například obyčejné nachlazení.

Muslimská komunita v Ripollu vyjádřila soustrast blízkým obětí teroristických...
Islám, náboženství míru. Charlie Hebdo provokuje obálkou s oběťmi útoků

Francouzský satirický časopis Charlie Hebdo si svým středečním vydáním proti sobě opět poštval nejen muslimy. Karikaturou na obálce připomněl nedávný útok...  celý článek

Americký prezident Donald Trump na mítinku ve měste Phoenix v Arizoně (23....
V Arizoně se protestovalo proti Trumpovi, ten se pustil do médií

Americký prezident Donald Trump na mítinku v arizonském Phoenixu kritizoval média za to, že zkreslila jeho prohlášení k demonstracím krajní pravice ve...  celý článek

Barcelona truchlí za oběti  teroristického útoku (18. srpna 2017)
Chtěli jsme zaútočit v barcelonských památkách, vypověděl terorista

Po útocích v Katalánsku z konce minulého týdne, které si vyžádaly 15 obětí, poslal v úterý soud do vazby bez kauce dva zadržené; vazbu dalšího prodloužil o 72...  celý článek

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.