Loď Maersk Alabama, kterou vlastní Dánové, ale pluje pod americkou vlajkou, unesli piráti brzy ráno. Pentagon ale v podvečer oznámil, že má posádka loď opět pod kontrolou. Námořníkům se dokonce podařilo jednoho z pirátů zadržet, ostatní prý zřejmě spadli nebo skočili přes palubu.
"Piráti nákladní loď unesli v Indickém oceánu asi 640 kilometrů od somálské metropole Mogadiša," uvedl Andrew Mwangura, koordinátor asociace východoafrických námořních přepravců. Mluvčí Světového programu pro výživu sdělil, že loď převážela 232 kontejnerů s humanitární pomocí pro Somálsko a Ugandu.
Oblast hlídají lodě EU, USA, Číny i Ruska
Maersk Alabama je šestým plavidlem uneseným za poslední týden. Jen o víkendu se piráti zmocnili tří lodí - včetně jachty francouzského manželského páru, který se plavil i s tříletým synem. Piráti se jí zmocnili v sobotu u Zanzibaru, napsal britský server The Times.
Florent Lemaçon a jeho žena Chloé vzali syna Colina a na jachtě se vydali brázdit moře u Afriky, aby "unikli zlům konzumní společnosti". Rozhodli se, že hrozba únosu je od plavby neodradí. Neposlechli varování úřadů, aby se oklikou vyhnuli nebezpečným vodám - a padli do rukou únosců.
Francouzské úřady jsou rozhořčené. "Opakovaně byli varováni před riziky, kterým se vystaví plavbou kolem somálského pobřeží. Je těžké pochopit, proč se varováním neřídili," prohlásil Eric Chevallier, mluvčí francouzského ministerstva zahraničí.
Kromě Lemaçonových a Colina byli na palubě ještě další dva lidé. Úřady teď čekají na žádost o výkupné. Ale možná nasadí komando, které za poslední rok osvobodilo už dvě unesené jachty. "Víme, kde jsou," řekl ministr zahraničí Bernard Kouchner.
Pirátům přeje počasí
Aktivita pirátů v posledních týdnech znovu zesílila - po několika měsících relativního klidu. Od ledna do března se zmocnili "jen" osmi plavidel. "Nepřálo jim počasí. Teď se zlepšilo, a tak jsou zpátky na moři," řekl serveru BBC Rašíd Abdí z bruselského think tanku International Crisis Group.
Somálští piráti operují především v Adenském zálivu, kudy proudí značná část světového námořního obchodu. Plavidla tudy míří do Suezského průplavu, který spojuje Středozemní moře s Indickým oceánem. Loni tady unesli desítky lodí.
Únosy zdražují pojištění nákladu a často i samotnou přepravu. Některé společnosti totiž kritické místo objíždějí kolem Afriky (to někdy dělají i kvůli vysokým cenám za průjezd Suezským průplavem). Na konci minulého roku došla s piráty trpělivost mezinárodnímu společenství a vojenské lodě do oblasti vyslaly Spojené státy, Rusko a svoji námořní misi vyslala i Evropská unie a Čína. V oblasti operují i lodě NATO.
Četnost útoků poté značně klesla, přesto k nim ale dochází. Piráti totiž podnikají útoky na malých rychlých lodích, které nepozorovaně připlují k tankeru a z nichž potom nenápadně vylezou na palubu. Navíc operují ve velkém prostoru daleko od pobřeží, který nemají vojenské lodě šanci uhlídat.