Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Americkým stíhačům na Kapverdách velí Vlasák

  13:27aktualizováno  13:27
Ačkoliv na Kapverdské ostrovy míří denně několik dopravních letadel se zbožím a turisty, takový letecký provoz na mezinárodním letišti na ostrově Sal zatím neznali. Na ostrovech vrcholí rozsáhlé manévry NATO. Americkou letku přitom řídí Američan s českými kořeny.

Cvičení jednotek NATO na Kapverdských ostrovech u pobřeží Senegalu | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Před terminálem teď proto stojí vojenské speciály a průzkumné letouny, z dráhy uprostřed vyprahlých prašných plání několikrát denně startují americké vojenské stíhačky F-16.

Už z dálky na horizontu vyvstávají siluety bojových letounů. Rozsáhlé cvičení Sil rychlé reakce NATO na Kapverdských ostrovech přísně testuje i schopnosti vzdušných sil.

Na provizorní základně na ostrově Sal teď sídlí letka amerických stíhaček F-16, kterým velí američan českého původu Steve Vlasak.

"Pradědeček byl z Prahy, proto mám tak slovansky znějící jméno," vysvětluje pro natoaktual.cz Steve, jehož příjmení se již píše krátce - Vlasak. Je velitelem letky amerických stíhačů, která má základnu v Německu a na Kapverdy přiletěla kvůli cvičení.

"Letěli jsme sem zhruba šest hodin, což je stejná doba, jakou sem letí běžné dopravní letadlo," vysvětluje Vlasak s tím, že stíhačky musely během letu několikrát dotankovávat palivo.

Na Kapverdách nacvičují stíhači zejména souhru s ostatními armádními jednotkami - pozemním a námořním komponentem. Na piloty ale čekají i jiná překvapení. "Ostrovy jsou velmi suché a větrné, takže stačí, když letadlo pár hodin nelétá a je zanesené prachem a pískem," stěžuje si Steve.

Ještě nebezpečnější jsou podle něj ovšem odpadky a poletující kusy igelitů a plastových obalů, které silný vítr roznáší po ostrovech. "Kdyby nebyly kolem letiště drátěné ploty, hodně odpadků by se dostalo až k letadlům. Kdyby se dostalo cokoli do motoru, byl by to jeho konec," vysvětluje Steve, proč s sebou letka přivezla i tři kompletní náhradní motory.

I když cvičení je náročné i co do počtu letů, piloti denně absolvují na dvacet vzletů a přistání, vojáci si nestěžují. Podle Steva tři týdny na pohádkových ostrovech, kam ještě civilizace zcela nedosáhla, za trochu potíží stojí.

"Přece jen, do skutečné bojové situace máme daleko. Ať je naše mise přes den jakkoliv namáhavá, večer to tu zamkneme a jdeme spát do klidného hotelu na pláži," usmívá se Steve.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Švédské ozbrojené síly. Ilustrační snímek
Švédsko prověří obranu kvůli ruským výhrůžkám. Spustí "Auroru 17"

Švédsko v reakci na ruské výhrůžky kvůli sbližování s NATO připravuje největší vojenské cvičení za posledních dvacet let. Zapojí se do něj 19 tisíc švédských a...  celý článek

Malý průhledový displej se systémem TAR má dát americkým vojákům taktickou...
Maličký displej před okem má dát vojákům v boji taktickou převahu

Americká armáda začala s testováním malého průhledového displeje umístěného před okem, který vojákovi v reálném čase zobrazuje terén, mapu budovy, pozici, kde...  celý článek

Ilustrační foto
Spolupráce Visegrádu s Izraelem je iluzí, klíčem jsou bilaterální vztahy

Visegrádská čtyřka (V4) je sice dobrou platformou pro setkávání s Izraelem, ale těžko lze očekávat více, než jen konzultace a utužování přátelství. „Skutečná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.