Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Americkým stíhačům na Kapverdách velí Vlasák

  13:27aktualizováno  13:27
Ačkoliv na Kapverdské ostrovy míří denně několik dopravních letadel se zbožím a turisty, takový letecký provoz na mezinárodním letišti na ostrově Sal zatím neznali. Na ostrovech vrcholí rozsáhlé manévry NATO. Americkou letku přitom řídí Američan s českými kořeny.

Cvičení jednotek NATO na Kapverdských ostrovech u pobřeží Senegalu | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Před terminálem teď proto stojí vojenské speciály a průzkumné letouny, z dráhy uprostřed vyprahlých prašných plání několikrát denně startují americké vojenské stíhačky F-16.

Už z dálky na horizontu vyvstávají siluety bojových letounů. Rozsáhlé cvičení Sil rychlé reakce NATO na Kapverdských ostrovech přísně testuje i schopnosti vzdušných sil.

Na provizorní základně na ostrově Sal teď sídlí letka amerických stíhaček F-16, kterým velí američan českého původu Steve Vlasak.

"Pradědeček byl z Prahy, proto mám tak slovansky znějící jméno," vysvětluje pro natoaktual.cz Steve, jehož příjmení se již píše krátce - Vlasak. Je velitelem letky amerických stíhačů, která má základnu v Německu a na Kapverdy přiletěla kvůli cvičení.

"Letěli jsme sem zhruba šest hodin, což je stejná doba, jakou sem letí běžné dopravní letadlo," vysvětluje Vlasak s tím, že stíhačky musely během letu několikrát dotankovávat palivo.

Na Kapverdách nacvičují stíhači zejména souhru s ostatními armádními jednotkami - pozemním a námořním komponentem. Na piloty ale čekají i jiná překvapení. "Ostrovy jsou velmi suché a větrné, takže stačí, když letadlo pár hodin nelétá a je zanesené prachem a pískem," stěžuje si Steve.

Ještě nebezpečnější jsou podle něj ovšem odpadky a poletující kusy igelitů a plastových obalů, které silný vítr roznáší po ostrovech. "Kdyby nebyly kolem letiště drátěné ploty, hodně odpadků by se dostalo až k letadlům. Kdyby se dostalo cokoli do motoru, byl by to jeho konec," vysvětluje Steve, proč s sebou letka přivezla i tři kompletní náhradní motory.

I když cvičení je náročné i co do počtu letů, piloti denně absolvují na dvacet vzletů a přistání, vojáci si nestěžují. Podle Steva tři týdny na pohádkových ostrovech, kam ještě civilizace zcela nedosáhla, za trochu potíží stojí.

"Přece jen, do skutečné bojové situace máme daleko. Ať je naše mise přes den jakkoliv namáhavá, večer to tu zamkneme a jdeme spát do klidného hotelu na pláži," usmívá se Steve.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dynamická ukázka modifikovaného  pancéřového bojového tanku T-72M4 CZ
Na Dnech NATO se bojovalo na zemi i ve vzduchu. Saúdy zradilo počasí

I přes nepřízeň počasí navštívilo sobotní program Dnů NATO v Ostravě více než 65 tisíc lidí. Pro diváky pravděpodobně nejatraktivnější představení...  celý článek

Vrtulníky Mi-24 a Mi-171š v akci při záchraně pilota
Dny NATO navštívilo 90 tisíc lidí. Nedělní program pokazilo počasí

Nedělním programem skončily Dny NATO v Ostravě. Fandové letecké techniky marně očekávali start aerobatické skupiny Saudi Hawks ze Saúdské Arábie, jejich...  celý článek

Afghánistán, Kábul
Na bojišti nikdy nevyhrajete, vzkázal Talibanu šéf NATO

NATO ani Spojené státy nedovolí, aby se Afghánistán stal znovu bezpečným útočištěm pro mezinárodní teroristy, shodli se během nečekané návštěvy Kábulu šéf...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.