Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Americký list obvinil papeže, že se podílel na zamlčování pedofilie

  7:35aktualizováno  13:12
Americký list The New York Times obvinil papeže Benedikta XVI. z podílu na zamlčování případu zneužívání dětí duchovním římskokatolické církve. V 90. letech ještě jako kardinál Joseph Ratzinger údajně nereagoval na případ amerického kněze, který ve škole pro neslyšící ve Wisconsinu zneužil na 200 chlapců.

Benedikt XVI. ve Vatikánu, 14. března 2010 | foto: Gregorio BorgiaAP

Případ se týká duchovního Lawrence Murphyho, který v letech 1950 až 1974 pracoval v prestižní škole pro neslyšící děti. O řadu let později, v roce 1996, poslal tehdejší arcibiskup v Milwaukee Rembert Weakland kardinálu Ratzingerovi dva dopisy o Murphyho případu.

Současný papež, který tehdy řídil Kongregaci pro nauku víry, ale na dopisy neodpověděl. Arcibiskup Weakland obdržel až o osm měsíců později pokyn od druhého muže kongregace kardinála Tarcisia Bertoneho, aby zahájil utajený církevní proces, který by Murphyho zbavil kněžského úřadu.

Jenže podle amerického listu Bertone po čase proces zastavil; obviněný kněz si totiž písemně stěžoval kardinálu Ratzingerovi. Proces označil za "nepatřičný", protože už se přece "ze svých skutků kál". Věc podle něj navíc byla už promlčená.

Americký list dokumenty získal, i když se je církev snažila utajit. Případná odpověď kardinála Ratzingera v nich však chybí. Listiny redakci dodali právníci pěti Američanů, kteří v Murphyho případu žalují milwaukeeskou arcidiecézi.

Murphyho tiše přeložili do jiné diecéze

Zneužívání chlapců Lawrencem Murphym ignorovala policie, soudy i církev. O jeho činech věděli tři wisconsinští arcibiskupové, ale nikdo z nich případ neoznámil. Murphyho jen tiše přeložili do jiné diecéze, kde žil dalšího čtvrt století let mezi dětmi ve školách a nápravných zařízeních. Zemřel v roce 1998.

Deník požádal o komentář mluvčího Vatikánu Federika Lombardiho, který případ označil za "tragický". Dodal však, že Vatikán o záležitosti nevěděl až do roku 1996, kdy už se jím světské úřady dávno nezabývaly.

"Americké civilní úřady vyšetřovaly Murphyho v 70. letech, když ho několik obětí obvinilo, ale od vyšetřování bylo upuštěno," připomněl Lombardi a upřesnil, že kanonické právo nepředpokládá automatický trest.

"Je důležité zdůraznit, že kanonická otázka předložená kongregaci neměla žádnou souvislost s jakoukoli civilní nebo trestní procedurou proti otci Murphymu," řekl Lombardi a dodal, že tehdejší církevní rozhodování mohl ovlivnit Murphyho zdravotní stav a skutečnost, že věc byla promlčená.

Murphyho kauza je jen dalším z mnoha případů zneužívání dětí v církevních institucích. Lavina svědectví a přiznání se spustila v lednu v Německu. Tam kněží údajně zneužívali děti v mnoha internátech, školách i pěveckých sborech.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku
NATO čelí stovkám kyberútoků měsíčně, vylepšuje obranu a hledá zbraně

Dosavadní taktická výhoda na bojišti umožněná technologickou vyspělostí NATO by mohla být vážně ohrožena, pokud spojenci nebudou schopni stoprocentně čelit...  celý článek

Neznámý pachatel s nožem zaútočil Mnichově, několik lidí zranil (21.10.2017)
Psychicky narušený Němec v Mnichově zaútočil nožem na lidi, osm jich zranil

Třiatřicetiletý Němec v sobotu ráno zaútočil v Mnichově nožem na lidi, osm jich zranil. Policie ho kolem poledne dopadla. Šlo o obyvatele bavorské metropole,...  celý článek

Migranti na přeplněné lodi u břehů Libye. (29.3. 2017)
Kvóty na migranty končí, ukázal summit EU. Nové bez nás nebudou

Povinné kvóty na přerozdělování migrantů skončily. Vyplývá to ze závěrů posledního summitu Evropské komise. Donald Tusk dokonce prohlásil, že kvóty nemají...  celý článek

Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...
Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...

r.v. 2014, naj. 54 000 km, diesel
264 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.