Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Americké "zmije" dorazily do Ostravy

  5:53aktualizováno  5:53
Na své v Evropě jedinečné vystoupení v rámci sobotní přehlídky Den NATO v Ostravě dorazili členové proslulého amerického demo teamu Viper (Zmije), kteří létají na nadzvukových stíhacích letounech F-16CJ.

Letoun F-16 z amerického demo týmu Viper. | foto: Viper East Demo Team

Členové Viper East Demo Team se v Ostravě začínají připravovat na své sobotní vystoupení před diváky Dne NATO.

Na letišti v Mošnově půjde o jediné vystoupení tohoto týmu mimo USA a Kanadu a bude patřit k vyvrcholením letošního programu. - více zde

Po příjezdu do Ostravy nám poskytl člen týmu seržant Joe Moore rozhovor.

Kde se vzalo pojmenování "Zmije" (Viper)?
Název Viper se vlastně objevil už v soutěži o nejlepší název letounu F-16. Přestože tenhle název tu soutěž nevyhrál, je chytlavý a ujal se hned na začátku.

Na kolika leteckých show mimo USA ročně vystupujete?
Velká většina, asi 90 procent našich vystoupení se koná v USA. Pak máme 2 až 3 show v Kanadě nebo tam, kde o tom naše velitelství rozhodne. Že se letos ukážeme v Ostravě je pro nás velká událost.

Jak dlouho musíte trénovat na každé vystoupení?
Naše vystoupení trvá 15 minut. Každý nový pilot, který je zapojen do těchto demo vystoupení, musí mít s tímto letounem značné zkušenosti. Trénujeme od listopadu do února. Výcvik obsahuje 17 letů a 4 certifikace, na které dohlížejí plukovníci a další důstojníci.

Můžete prozradit, čím vyvrcholí vaše vystoupení v Ostravě?
Finální část vystoupení se skládá z kolmého stoupání a konečného průletu. Kolmé stoupání znamená, že letoun vylétne kolmo vzhůru téměř od země až do výšky 4,5 kilometru. To je pořádná jízda. Tenhle letoun je extrémně výkonný a dokáže zrychlovat, i když letí kolmo vzhůru. Konečný průlet je pak úplně poslední průlet nad publikem, aby se mohlo rozloučit s tímto skvělým letounem.

Lze popsat rozdíl mezi demo vystoupeními stíhaček F-16, F-18 a F-15?
Ten viditelný rozdíl spočívá v tom, že F-16 nemá oproti ostatním dvěma typům dvojité ocasní křídlo a má pouze jeden motor. Kromě toho se každý demo tým snaží předvést to jedinečné, co jejich letoun umí. Viper například umí dělat nejostřejší zatáčky. To nám umožňuje udržet celé vystoupení přímo před diváky.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Malý průhledový displej se systémem TAR má dát americkým vojákům taktickou...
Maličký displej před okem má dát vojákům v boji taktickou převahu

Americká armáda začala s testováním malého průhledového displeje umístěného před okem, který vojákovi v reálném čase zobrazuje terén, mapu budovy, pozici, kde...  celý článek

Letoun včasné výstrahy E-7T Wedgetail tureckého letectva
Turecko vyšle na Dny NATO v Ostravě unikátní letoun včasné výstrahy

Turecké letectvo se po třech letech vrátí na Dny NATO v Ostravě. A hned s unikátní premiérou. V září poprvé v České republice představí svůj letoun včasné...  celý článek

Dron zneškodněný laserovým systémem MEHEL na platformě obrněnce Stryker...
Zabiják dronů. Armáda po zkušenostech z Mosulu zkouší výkonný laser

Bylo jen otázkou času, kdy se stále lepší a především levnější a dostupnější drony stanou vojenskou hrozbou. Americká armáda po nepříjemných zkušenostech z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.