Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Americké "zmije" dorazily do Ostravy

  5:53aktualizováno  5:53
Na své v Evropě jedinečné vystoupení v rámci sobotní přehlídky Den NATO v Ostravě dorazili členové proslulého amerického demo teamu Viper (Zmije), kteří létají na nadzvukových stíhacích letounech F-16CJ.

Letoun F-16 z amerického demo týmu Viper. | foto: Viper East Demo Team

Členové Viper East Demo Team se v Ostravě začínají připravovat na své sobotní vystoupení před diváky Dne NATO.

Na letišti v Mošnově půjde o jediné vystoupení tohoto týmu mimo USA a Kanadu a bude patřit k vyvrcholením letošního programu. - více zde

Po příjezdu do Ostravy nám poskytl člen týmu seržant Joe Moore rozhovor.

Kde se vzalo pojmenování "Zmije" (Viper)?
Název Viper se vlastně objevil už v soutěži o nejlepší název letounu F-16. Přestože tenhle název tu soutěž nevyhrál, je chytlavý a ujal se hned na začátku.

Na kolika leteckých show mimo USA ročně vystupujete?
Velká většina, asi 90 procent našich vystoupení se koná v USA. Pak máme 2 až 3 show v Kanadě nebo tam, kde o tom naše velitelství rozhodne. Že se letos ukážeme v Ostravě je pro nás velká událost.

Jak dlouho musíte trénovat na každé vystoupení?
Naše vystoupení trvá 15 minut. Každý nový pilot, který je zapojen do těchto demo vystoupení, musí mít s tímto letounem značné zkušenosti. Trénujeme od listopadu do února. Výcvik obsahuje 17 letů a 4 certifikace, na které dohlížejí plukovníci a další důstojníci.

Můžete prozradit, čím vyvrcholí vaše vystoupení v Ostravě?
Finální část vystoupení se skládá z kolmého stoupání a konečného průletu. Kolmé stoupání znamená, že letoun vylétne kolmo vzhůru téměř od země až do výšky 4,5 kilometru. To je pořádná jízda. Tenhle letoun je extrémně výkonný a dokáže zrychlovat, i když letí kolmo vzhůru. Konečný průlet je pak úplně poslední průlet nad publikem, aby se mohlo rozloučit s tímto skvělým letounem.

Lze popsat rozdíl mezi demo vystoupeními stíhaček F-16, F-18 a F-15?
Ten viditelný rozdíl spočívá v tom, že F-16 nemá oproti ostatním dvěma typům dvojité ocasní křídlo a má pouze jeden motor. Kromě toho se každý demo tým snaží předvést to jedinečné, co jejich letoun umí. Viper například umí dělat nejostřejší zatáčky. To nám umožňuje udržet celé vystoupení přímo před diváky.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Cvičení „Mobilizace 2017“. Ostrými tankovými střelbami na Libavé vyvrcholily...
Obraně se politici věnují povrchně, vyplývá z analýzy programů stran

Většina stran a hnutí se obranné politice věnuje spíše povrchně. Když už se téma obrany v programu stran objeví, je často propojeno s dalšími tématy, které...  celý článek

Cvičení kybernetické bezpečnosti Locked Shields 2017 v Estonsku
NATO čelí stovkám kyberútoků měsíčně, vylepšuje obranu a hledá zbraně

Dosavadní taktická výhoda na bojišti umožněná technologickou vyspělostí NATO by mohla být vážně ohrožena, pokud spojenci nebudou schopni stoprocentně čelit...  celý článek

Vrtulníky Mi-24 a Mi-171š v akci při záchraně pilota
Dny NATO navštívilo 90 tisíc lidí. Nedělní program pokazilo počasí

Nedělním programem skončily Dny NATO v Ostravě. Fandové letecké techniky marně očekávali start aerobatické skupiny Saudi Hawks ze Saúdské Arábie, jejich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.