Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

USA postavily Afgháncům silnice za miliardy. Nyní jsou samý kráter

  15:53aktualizováno  15:53
Mají rozbité lebky a končetiny zraněné tak, že je bude třeba amputovat. Tito Afghánci se přitom nestali obětí žádného útoku, ale rozbitých silnic, které v jejich zemi postavili Američané. Silnice už dva roky nikdo neudržuje.

Američtí vojáci v Afghánistánu opatrně odstraňují zbytky výbušniny, kterou na silnici nastražil Taliban. | foto: AP

V roce 2001 bylo v Afghánistánu jen asi 80 kilometrů silnic, většina vzala za své v předchozích konfliktech. I proto si Američané po svém vpádu do země jako jednu z priorit vytkli vybudování nové silniční sítě. Považovali ji za klíč k bezpečnostní i ekonomické stabilitě. 

"Kdekoli končí cesta, tam začíná Taliban," nechal se v roce 2006 slyšet americký generálporučík Karl Eikenberry.

"Vítězství je naše"

Vojáci Západu se schovávají na základnách, chlubí se Taliban

Američané v zemi pod Hindúkušem vybudovali celkem 16 tisících kilometrů silnic. Vynaložili na ně miliardy dolarů, část peněz přitom skončila v kapse Talibanu výměnou za to, že na dělníky při stavbě silnice nebude útočit. Američané silnice udržovali až do roku 2012, od té doby ale vozovky chátrají.

Příčinou jsou i výbušniny, kterými vzpurní islamisté útočí na spojenecká vojska i vládní síly. Jen na 482 kilometrů dlouhé silnici mezi Kábulem a Kandahárem jich afghánští vojáci za posledního půl roku našli dvě stovky. Řadu dalších se ale odhalit nepodařilo a i proto je silnice zvaná Highway One plná kráterů, do kterých by se vešel celý náklaďák.

Na silnice útočí Taliban, smrtelných nehod přibývá

V roce 2012 Spojené státy afghánské vládě přestaly na údržbu cest přispívat. Podle Washington Post totiž nevěří, že zdejší úřady zvládnou něco tak triviálního, jako najmout někoho, kdo zacelí díru ve vozovce.

Fotogalerie

Podle Američanů se stav afghánských silnic za dva roky zhoršil o 40 procent a na klíčové spojnici mezi Kábulem a Kandahárem prudce narostl počet smrtelných nehod. Rozpadající se silnice výrazně zpomaluje vojáky i záchranáře, samozřejmě neprospívá ani obchodu.

Opravu silnic ohrožují četné útoky, během posledních deseti let při pracích na silnici zahynulo více než dvě stě dělníků. Světová banka loni vyslal své inspektory do provincie Núristán, aby posoudili možnosti výstavby infrastruktury. Během několika týdnů je musela odvolat, protože se stali cílem Talibanu.

USA i Afghánistán se vzájemně viní z neschopnosti

USA by prý silnice dál financovaly, jen kdyby afghánské úřady byly kompetentní. Platí to podle nich hlavně o ministerstvu pro místní rozvoj, které prý každý rok kvůli špatné organizaci polovinu svého rozpočtu vůbec nevyužije.

Úřady v Kábulu se ale podobným nařčením brání a viní Američany. "To oni jsou nekompetentní. Podívejte se na to, jak dlouho jim trvalo tyhle cesty postavit - a kolik stály," ohrazuje se Mohammad Árif Raíschal z ministerstva pro místní rozvoj.

Afghánci tvrdí, že se silnice snaží udržovat, ale chybí jim prostředky. "Nemáme dost peněz na to, abychom pracovali jako oni," řekl Raíschal. "Prosím je, ať nám znovu pomohou." To ale Američané podmiňují lepším hospodařením a koordinací. Dál přitom pokračují ve stavbě nových silnic, některé nákladné projekty totiž byly schváleny už před lety.







Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.