Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Američtí „dravci“ pokračují v turné Evropou, Česku se nejspíš vyhnou

  9:52aktualizováno  9:52
Německo, Polsko a nyní Estonsko. Nejmodernější americké bojové letouny F-22 Raptor, které Pentagon na sklonku srpna vyslal poprvé do Evropy k ubezpečení svých spojenců, pokračují v zastávkách v zemích na východní hranici NATO.

Americké letouny F-22 Raptor během cvičného letu nad Baltem | foto: USAF

F-22 Raptor

Jediný stroj páté generace v operačním nasazení na světě. Letoun je jako "technologický klenot" chráněn zvláštním americkým zákonem, který zakazuje jeho vývoz. Zájem o F-22 přitom projevilo několik zemí včetně Izraele nebo Japonska.

Letoun americké vzdušné síly ani příliš "neukazují" na veřejnosti. V Evropě byl stroj k vidění prakticky pouze jednou, na největší letecké show RIAT ve Velké Británii v roce 2010.

Letoun s technologií "Stealth" určený k vybojování vzdušné nadvlády. Celý povrch stroje je opatřen speciálním nátěrem pohlcujícím radarové záření. Dva výkonné motory umožňují stroji let nadzvukovou rychlostí bez použití přídavného spalování - takzvaný "supercruise".

Maximální rychlost: 2 410 km/h (Mach 2,25), supercruise = 1 963 km/h
Taktický dolet: 759 km
Přeletový dolet: 2 960 km
Dostup: 19 800 m
Rozpětí: 13,56 m
Délka: 18,9 m
Výška: 5,08 m
Výzbroj: 1 x 20mm kanon, 4-6 řízených střel s krátkým doletem, 4 se středním a dlouhým doletem, 1-3 rakety vzduch vzduch

Zatímco dva ze čtyři letounů podnikají cvičné lety ze základny Spangdahlem v Německu, zbývající dvojice nejprve zavítala na základnu Łask polského letectva a nyní cvičí s pohotovostními letouny NATO nad Baltem z letiště Ämari v Estonsku.

Ze zkušeností s podobným nasazením bitevních letounů A-10 Thunderbolt II nebo stíhacích strojů F-15, které Američané do Evropy vyslali v uplynulých měsících, lze očekávat, že se Raptory do poloviny září zřejmě podívají ještě do Bulharska či Rumunska.

Toužebné očekávání leteckých fandů, že by se mohly objevit i v Česku, nejspíš zůstane nevyslyšeno. „V tuto chvíli nemáme žádné informace, že by byly americké letouny umístěny i v České republice,“ uvedl Jan Pejšek z ministerstva obrany.

Americké letectvo také nastínilo, proč se k historicky prvnímu nasazení svých letounů F-22 Raptor do Evropy vlastně odhodlalo. Mottem evropské mise letounů páté generace, které Pentagon dosud nasadil jen v Japonsku a Jižní Koreji a při úderech na pozice ozbrojenců takzvaného Islámského státu, zní jasně: „kdekoli na světě během 24 hodin“.

Americké letectvo chce takto v rámci ujištění svých spojenců na východní hranici NATO, které mají obavy z chování Ruska, demonstrovat, že k nasazení takto pokročilých letounů stačí jen velmi krátká doba a velmi malá jednotka obslužného personálu.

Fotografie

Americké letouny F-22 Raptor a A-10 nad estonským Tallinnem
Americký letoun F-22 Raptor doplňuje palivo za letu během cvičného letu nad Baltem
Americký letoun F-22 Raptor na základně Ämari v Estonsku
Americký letoun F-22 Raptor po startu ze základny Ämari v Estonsku

Projekt nazvaný „Rapid Raptor Package“ umožňuje totiž vyslat čtyři stroje F-22 doprovázené pouze jedním transportním letounem C-17 a šedesátkou lidí, což není na nejvyspělejší americký bojový letoun mnoho.

Zároveň má potvrdit, že jsou letouny schopné operovat ze základen evropských spojenců a procvičit schopnost společného nasazení s moderními stíhačkami evropských zemí.

„Nasazení Raptorů je ideální příležitostí pro trénink těchto pokročilých strojů s dalšími letouny amerického letectva a spojenců z NATO,“ konstatoval generál Frank Gorenc, který velí americkým vzdušným silám v Evropě a Africe.

Autor: natoaktual.cz


Témata: Bojový letoun, NATO




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.